• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraag over gecombineerde ALS functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

JJ de zeeuw

Gebruiker
Lid geworden
9 sep 2009
Ik heb de volgende formule

=ALS(OF($P255="x";VERT.ZOEKEN($F255;INDIRECT(SUBSTITUEREN("'[Brongegevens.xls]##'!$A:$F";"##";$E255));3;0));VERT.ZOEKEN($F255;INDIRECT(SUBSTITUEREN("'[Brongegevens.xls]##'!$A:$F";"##";$E255));4;0))

Daarmee wil ik aangeven dat als ik een x invul in cel P255 hij het tarief moet pakken uit kolom 4 en als p255 gewoon leeg is dat hij uit kolom 3 pakt.
Dit is omdat bij meerwerk er een hoger tarief gerekend moet worden.

Wie ziet wat er fout zit? Want nu pakt hij altijd de prijs uit kolom 4.

gr. jan

Code:
=ALS($P255="x";VERT.ZOEKEN($F255;INDIRECT(SUBSTITUEREN("'[Brongegevens.xls]##'!$A:$F";"##";$E255));4;0);VERT.ZOEKEN($F255;INDIRECT(SUBSTITUEREN("'[Brongegevens.xls]##'!$A:$F";"##";$E255));3;0))

misschien ?

Code:
=ALS($P255="x";VERT.ZOEKEN($F255;INDIRECT(SUBSTITUEREN("'[Brongegevens.xls]##'!$A:$F";"##";$E255));4;0);VERT.ZOEKEN($F255;INDIRECT(SUBSTITUEREN("'[Brongegevens.xls]##'!$A:$F";"##";$E255));3;0))

misschien ?

Nee helaas hetzelfde resultaat als mijn eigen formulen.

De basiskonstruktie is: haal uit kolom 3 van het zoekbereik....

=VERT.ZOEKEN($F255;'[Brongegevens.xls]'!$A:$F";3;0)
als er aan een voorwaarde wordt voldaan en de gegevens uit een volgende kolom moeten worden gehaald: haal uit kolom 3 +1 van het zoekbereik....
=VERT.ZOEKEN($F255;'[Brongegevens.xls]'!$A:$F";3 + ALS($P255="x";1;0);0)

in plaats van
=INDIRECT(SUBSTITUEREN("'[Brongegevens.xls]##'!$A:$F";"##";$E255))

dit alternatief:
=INDIRECT("'[Brongegevens.xls]" & $E255& "'!$A:$F")
want substitueren is pas praktisch als een gegeven meer dan 1 keer moet worden vervangen.

Ergo, de totale formule:

=VERT.ZOEKEN($F255;INDIRECT("'[Brongegevens.xls]" & $E255& "'!$A:$F");3 + ALS($P255="x";1;0);0)

PS. de titel van dit topic dekt de lading niet. Relatief vertikaal zoeken eventueel wel.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan