Vraag over het plaatsen van een nieuwe videokaart.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Subermacho

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 jan 2015
Ik heb op dit moment een vaste pc van ongeveer een jaar oud, maar ik zie nu al dat mijn videokaart niet meer sterk genoeg is voor de huidige games. Daarom is mijn vraag of ik de videokaart in deze pc, die ik niet zelf heb samengesteld, maar zo uit de fabriek komt, kan vervangen? Ik heb nu een AMD A8-5500 3.2 GHz processor en een AMD Radeon HD 7560D videokaart. Ik weet dus niet zeker of het slim is om deze computer uit elkaar te halen om een nieuwe videokaart er in te plaatsen. Dat zou namelijk wel goedkoper zijn dan een hele nieuwe pc kopen.

Help mij!!

Welkom op Helpmij.nl,

Je moet rekening houden of je processor het wel aan kan dan. Je kan een snellere videokaart nemen maar als je CPU het niet trekt heb je er nog weinig aan. Welke videokaart had je in gedachten ?

Ik heb tot nu toe niks specifieks in gedachte, maar ik wilde vooral weten of dat het mogelijk was.
Weet jij toevallig een videokaart die op mijn huidige processor kan en die beter is dan wat ik nu heb?

Ik zal even iemand inlichten voor je, die weet er alles van. Even geduld.

De huidige videokaart vervangen zal niet gaan zonder het vervangen van de processor: je hebt een AMD APU, wat een combinatie is van de processor en de videokaart in 1 onderdeel ter grootte van de processor.

Dit zegt overigens niet dat je geen videokaart kan plaatsen in jouw computer. Veel moederborden (bijna alle eigenlijk) hebben daar gewoon een aansluiting voor. Indien je een losse videokaart plaatst bij een APU, dan wordt de ingebouwde videokaart van de APU automatisch uitgeschakeld en neemt de 'losse' videokaart het over.

Je moet wel rekening houden met een aantal zaken:
  • Kan je moederbord een 'losse' videokaart aan (zoals eerder genoemd)
  • Kan je voeding de nieuwe videokaart wel aan? Nieuwe videokaarten vragen vaak wat meer vermogen van de voeding, en die moet dat wel kunnen leveren
  • En dan specifiek over de kracht van de videokaart: kan de rest van mijn computer de nieuwe videokaart wel bijbenen? Het is tenslotte nutteloos om de meest krachtige videokaart die er is te plaatsen wanneer de processor dit niet bij kan benen.
  • Past alles wel in de behuizing? Videokaarten zijn er in verschillende maten, en als je bijvoorbeeld een kleine behuizing hebt, dan kan het zijn dat niet alle videokaarten passen qua formaat.

Dit alles in gedachte, mist er eigenlijk dus nog een stukje informatie om je goed advies te kunnen geven. Idealiter zouden we willen weten welk moederbord, welke voeding en welke behuizing je nu hebt. Ook voor het advies van een nieuwe videokaart is het belangrijk om een budget te stellen en te vertellen welke verwachtingen je hebt (welke games je wil spelen bijvoorbeeld).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan