• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraag over het verzamelen van gegevens

Status
Niet open voor verdere reacties.

boman

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2011
Ik heb een probleem met het volgende; ik wil in excel uit een reeks met getallen en cijfers een opsooming maken, van het aantal keren dat dezelfde cijfers voor komen bij dezelfde letter in random. e.e.a zoals op de bijlage bijgevoed. hier is vast een slimme code voor maar ik weet hem niet,

Help boman

2 3 4 5
a1 aantal a1 met 2 ?? etc etc
a2 etc etc etc etc
a3 etc etc etc etc

Lijst
a1 2
a2 4
a1 5
a2 6
a3 3
a1 2
a4 2
a2 1
a1 1
a3 3

Dat kan met
=AANTAL.ALs(....;...)

Kijk even in de helpfile van Excel bij deze functie en je weet meteen hoe dat werkt.

Uit de losse pols.
Code:
=somproduct((a1:a100="a1")*(b1:b100=2))

Als het door kolommen is gescheiden natuurlijk.
Waar is de bijlage bijgevoegd???

Laatst bewerkt:
ik weet niet precies wat en hoe je dit wilt gebruiken. Maar als je een draaitabel loslaat op je reeks is dit bijv. de uitkomst:
(het lukt me helaas niet de tabel leesbaar te presenteren, maar in excel ziet het overzichtelijk uit)

code 1 2 3 4 5 6 Eindtotaal
a1 1 2 1 4
a2 1 1 1 3
a3 2 2
a4 1 1
Eindtotaal 2 3 2 1 1 1 10

Je moet alleen even een naam boven de kolom zetten, bereik selecteren, en de wizard draaitabellen doet de rest "bijna zelf".

Maar wellicht zoek je iets anders.

Laatst bewerkt:
Super bedankt allemaal, ik ga dit van het weekend proberen en ik meld als ik het opgelost.

Thx

Beste Harry,

Je oplossing werkt het wat precies wat ik nodig had, allen dank voor de input:):)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan