• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vraag over juiste prijs berekenen bij jarig zijn

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sander11

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2008
Beste mede excel gebruikers,

Zoals in bijgaand voorbeeldbestandje is weergegeven, laat ik in D11 het antwoord komen op de vraag welke prijs iemand per maand moet betalen. De prijs is afhankelijk van leeftijd.

Nu zou ik graag voor een kalenderjaar de prijs willen berekenen waarbij de prijs veranderd op de eerste dag van de maand dat hij jarig is. Als iemand dus op 15 juni jarig is, dan zou per 1 juni de prijs moeten veranderen naar de volgende leeftijdsgroep (als dat aan de orde is).

Ik heb al een kolom bijgevoegd met een berekening van de leeftijd maar kom er nog niet echt mee verder.

Enig idee hoe ik dat voor elkaar kan krijgen?

Groetjes,

Sander

Bijlagen

Enerzijds schrijf je dat de peildatum de eerste van de maand moet zijn waarin iemand jarig is, anderzijds noteer je in je werkblad de peildatum 01-01-2014. Omdat je hierboven schrijft dat de prijs (als die moet wijzigen), moet veranderen op de eerste dag van de maan dat iemand jarig is, beschouw ik de datum 01-01-2014 maar niet als terzake doende. Typ in C11:
Code:
=DATUMVERSCHIL(B11;VANDAAG()-DAG(B11)+1;"y")
en kopieer naar beneden in kolom C.
Je moet nog wel de tabel B3:B6 aanpassen voor andere leeftijden dan de daar vermelde.

Laatst bewerkt:
Sander,
Als er nog problemen zijn met het onderwerp in dit topic, meld het dan.
En als er geen meer zijn, dan is het een ongeschreven regel op dit forum om dat ook te melden.
Markeer in het laatste geval de vraag ook als "Opgelost".

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan