• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraag over kopieren werkbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

kippiebla

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2016
Ik wil graag weten wat een makkelijke manier is om een Werkblad 1 (met inhoud en opmaak) naar Werkblad 2 te kopiëren (zelfde inhoud en zelfde opmaak), zodanig dat een verandering in Werkblad 1 ook in Werkblad 2 wordt doorgevoerd. Resultaat moet dus zijn dat Werkblad 2 er exact hetzelfde uitziet als Werkblad 1, maar ook dat elke verandering in Werkblad 2 direct doorwerkt in Werkblad 1.

In het voorbeeld bestand heb ik CopyC gedaan met werkblad 1, ben ik vervolgens naar Werkblad 2 gegaan en heb daar Plakken Speciaal gekozen en vervolgens Plakken en daarin de optie Alle. Het resultaat zie je in Werkblad 2. Er is veel hetzelfde, maar de breedte van de kolommen en de hoogte van de rijen worden niet meegenomen. Hetzelfde resultaat krijg ik als ik Plakken Speciaal kies, dan Plakken en daarin de optie Alles, voorwaardelijke opmaak samenvoegen.

Weet iemand hoe ik de breedte van de kolommen en hoogte van de rijen kan meenemen?

Bijlagen

Het hele blad selecteren en kopiëren en plakken. Waarom dezelfde gegevens op 2 tabjes? Met kopiëren en plakken bestaat er geen link tussen de 2 tabjes.

Nee, beetje dom van mij! Met kopieren plakken krijg je natuurlijk geen link. Maar die moet ik wel hebben! Kan je helpen hoe ik dat dan het beste kan doen? Zowel de inhoud als de opmaak kopieren én een link maken, zodat elke verandering in Werkblad 1 doorwerkt in Werkblad 2?

Waarom wil je het? Het is toch vrij doelloos om 2 identieke tabje te hebben.

Ja snap je vraag. Heb een werkblad (zeg maar Werkblad 1) met allemaal data (uit een csv bestand). Dat Werkblad is op zich belangrijk als "moeder" maar voor bepaalde doelen wil ik daarvan alleen bepaalde onderdelen uitfilteren en in Werkblad 2 zetten. En andere onderdelen in een Werkblad 3. Dus mijn gedachte is: ik ga naar een cel in Werkblad 2 en type "=", ga dan naar dezelfde cel Werkblad 1, zodat die cel in Werkblad 2 = diezelfde cel in Werkblad 1. Vervolgens kopieer ik binnen Werkblad 2 ook de omliggende cellen die ik nodig heb. Dat werkt, maar is omslachtig omdat lege cellen die ik mee kopieer dan "0" worden en de opmaak niet mee gekopieerd wordt. Die moet ik dan weer opnieuw overzetten van Werkblad 1 naar Werkblad 2. Dat is allemaal te doen, maar kost ook wel tijd. En ik vroeg me af of er niet een makkelijkere en snellere manier bestaat.

Hoop dat je er een beetje chocola van kan maken.........

Volgens mij prutswerk. Maar goed, ik heb daar geen verstand van. Waarom niet gewoon onder bij de Blad1 > Rechtermuisknop > Blad verplaatsen of kopiëren > Kopie maken (onder) aanvinken. Waar wil je deze hebben? Voor blad: > Klaar Dan heb je een exacte kopie met gelijke afstanden kolommen en rijen etc.

Ik betwijfel dat het kan wat jij verder wilt. Kijk je kunt wel in een Blad2 verwijzen naar een cel in Blad1 met =Blad1!C3. Maar wat jij wilt is een soort synchronisatie naar twee kanten.

Laatst bewerkt:
Hallo Senso,

Ik wil niet een exacte kopie maken zoals jij omschrijft. Werkblad 1 is de "moeder" en daarin blijven getallen veranderen. En die veranderingen moeten steeds doorwerken in Werkblad 2, 3, etc.
Ik snap niet wat je bedoelt met synchronisatie naar 2 kanten. Misschien ben ik niet duidelijk geweest, maar dat is niet mijn bedoeling. Ik wil graag synchronisatie van Werkblad 1 naar Werkblad 2 en van Werkblad 1 naar Werkblad 3. Niet naar 2 kanten........ Niet ook de andere kant op .........

ha, wat staat hier dan?
maar ook dat elke verandering in Werkblad 2 direct doorwerkt in Werkblad 1.
Ik wil niet een exacte kopie maken zoals jij omschrijft.
Dat snap ik. Echter, jij wilt het op zo'n manier doen met selecteren en plakken (speciaal) dat er niets van klopt.
Weet iemand hoe ik de breedte van de kolommen en hoogte van de rijen kan meenemen?
Dat is al het eerste probleem met jouw werkwijze. Dus ik kies ervoor om een exacte kopie van blad1 te maken.

Dan moet je vervolgens in de betreffende cellen van blad2 een verwijzing maken naar de cellen op blad1 met =Blad1!C3.

Ik hoop dat het duidelijk is.

Bekijk bijlage Voorbeeld kopiëren Blad in Excel.xlsx

Laatst bewerkt:
In bladmodule van Blad1:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Application.EnableEvents = False
 Sheets(Array("Blad1", "Blad2")).FillAcrossSheets Sheets("Blad1").Cells
Application.EnableEvents = True
End Sub

In bladmodule van Blad2:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Application.EnableEvents = False
 Sheets(Array("Blad2", "Blad1")).FillAcrossSheets Sheets("Blad2").Cells
Application.EnableEvents = True
End Sub

Uiteraard kan dit ook in de de- en activate event.

Dank HSV, ik weet hier nog weinig van, maar ik ga me er in verdiepen. Ik weet nu in welke richting ik het moet zoeken. En dan ga ik jouw code toepassen. Dank!

Ik zou dit met behulp van Ophalen En Transformeren doen (Gegevens tab).
Als je steeds hetzelfde CSV bestand hebt, dan:
- Gegevens Ophalen, Query opties kiezen
- Kies op de tab "Regionale instellingen" de juiste land+taal combi zodat je CSV goed begrepen wordt. Bijvoorbeeld Nederlands als je de decimale komma hebt in je CSV en de ; gebruikt als scheidingsteken.
- Gegevens Ophalen, Uit bestand, Uit tekst/CSV
- Kies je bestand en stel de import goed in, klik op Gegevens transformeren
- Kijk bij iedere kolom of het juiste gegevenstype staat ingesteld, Kijk naar het kleine ikoontje links van iedere kolomnaam, als er 123 staat dan zijn het getallen, staat er abc dan is het tekst, staat er abc/123 dan weet powerquery het nog niet. Klik erop om te wijzigen
- Klik op Sluiten en Laden, Sluiten en laden naar en laat het resultaat als tabel op je CSV blad plaatsen.

Eventueel kan je bovenstaande achterwege laten, maar onderstaande is heel nuttig:

Als je nu een nieuwe tab met aangepaste filtering nodig hebt, dan klik je in de CSV tab op Gegevens, Van Tabel. Stel je filters in en klik weer op "Sluiten en Laden, Sluiten en laden naar" en plaats dit in een tabel op een nieuwe tab.
Herhaal bovenstaande voor iedere filtering.

Als je nu nieuwe gegevens krijgt druk je gewoon op alles vernieuwen, tenzij je eerst zelf de CSV moet plakken, dat doe je dan eerst. Klaar.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan