Vraag over Linux-Ubuntu op Laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Anton Doove

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2005
Berichten
247
Beste Mensen. Graag zou ik het volgende willen weten waarvan ik hoop dat er reeds ervaring mee is verworven. Is het al mogelijk dat er Laptops worden geleverd met alleen Linux/Ubuntu of een variant i.p.v.Windows 10.
Tot op heden lees ik alleen naar over Windows 10 op een Laptop of Notebook,alsof alleen die Windows 10 zo "heilig"is. Ik heb die Windows 10 nog niet op mijn PC kunnen plaatsen over de 8.1 heen. Ik wacht op hulp hierbij. Die hulp thuis kan ik wellicht krijgen van de HCC-afdeling in mijn woonplaats Zoetermeer op mijn Acer Desktop. Een Desktop transporteren naar het clubgebouw is niet bepaald handig,maar een Laptop/Notebook wel.
Hoe en waar zou ik eventueel een Laptop/Notebook kunnen kopen waarop alleen Linux/Ubuntu zit of een variant daarvan? Ik weet nog niet of deze optie al mogelijk is,dus ik vraag hier om info.

Graag verneem ik de reacties hierover,want ik overweeg aanschaf van een Laptop zonder Windows 10 naast Linux. Twee systemen naast elkaar op de Laptop of Desktop zou mij alleen verwarren op mijn leeftijd van 76 jaar in nov.a.s.
Op mijn Desktop heb ik liever alleen Windows 10 en op de laptop alleen Linux/Ubuntu. Mail-contact tussen Desktop en Laptop kan gebeuren met Gmail van Google dat ook op Ubuntu werkt. Dat is dus wel mogelijk,voor zover ik dat al las.

Ik heb geen idee hoeveel een Laptop/Notebook kost als er b.v.alleen Ubuntu op staat. Dat zou ik ook graag willen weten als er hier op dit forum al kennis bestaat en gebruiks-ervaring. Kennis verzamelen kan mijn geest scherpen bij ouder worden.
Het interesseert mij heel sterk om dit experiment te kunnen ervaren en dat houdt mij goed bezig om er handig gebruik van te leren maken. Ik dank jullie alvast voor de mogelijke info en ik groet jullie vriendelijk. Anton Doove.
 
Allereerst: bijna 76 jaar en nog steeds zo actief bezig met de tegenwoordige technologie; dat is wel een applausje waard :thumb:

Ten tweede, ja, er zijn laptops met Ubuntu voorgeïnstalleerd: zie bijv. hier.
Dat is helaas wel een zeldzaamheid tot op heden...

Is het niet makkelijker om een laptop zónder besturingssyteem te kopen, en dan iemand het er op laten zetten? Ubuntu is immers gratis...

Succes verder!


EDIT: Lange Pier was me voor :)
 
Reactie naar Venga.

Beste Venga. Inderdaad zou het makkelijk zijn om een lege Laptop te kopen als ik wist waar dat kon in mijn woonplaats Zoetermeer. Die Ubuntu kan ik er wellicht op laten zetten bij de HCC.
Ik heb in mijn woonplaats nog niet kunnen ontdekken of er Laptops dan wel Notebooks zonder Windows 10 wordt verkocht. Het lijstje van Lange Pier toonde iets van Lenovo en BTO.
Bij Lenovo blijkt Ubuntu al te zijn voor-geïnstalleerd,terwijl ik bij BTO zelf alles kan samenstellen,waarvan ik totaal geen verstand heb,dus BTO valt af voor mij want die heeft ook geen vestiging in Zoetermeer.
Reizen naar andere plaatsen is op basis van mijn medische ervaringen veel te vermoeiend,dus ik koop mijn nodige spullen alleen in mijn woonplaats,want die leveranciers bezoek ik op mijn 3-wielige fiets met electrische trap-ondersteuning.
Het is mij echter niet bekend of ik in Zoetermeer een Laptop of Notebook kan aanschaffen zonder Windows 10 en hoeveel dat zou kunnen kosten. Ik dien rekening te houden met verhuizen naar een Seniorenwoning in 2016.
Ook al is het een 3-kamer appartement,het dient toch correct te worden gestoffeerd wat ook geld kost. Natuurlijk proberen mijn vrouw en ik het zo goedkoop mogelijk te houden,door zelf ons eigen materiaal mee te nemen als dat past.
Deze kosten hebben dus voorrang boven een Laptop/Notebook ook al kan dat misschien ook goedkoper uitpakken als ik weet waar het kan. Ik zal eens informeren bij de HCC te zoetermeer of daar een lege Laptop te koop is.
Je idee voor een Lege Laptop heeft mij nu een beetje meer op dreef geholpen en wellicht kan de HCC mij daarmee wel helpen of die Windows er eerst uit verwijderen om er Ubuntu voor in de plaats te zetten. Hopelijk helpt dat wel.
Ik dank jou voor je tip en ga ermee aan de slag. Ik groet je vriendelijk. Anton Doove.
 
Prijsverschil tussen een notebook met of zonder windows is vrijwel nihil, fabrikanten betalen tussen de 10 tot 40 euro ervoor heb ik mij laten vertellen, dus gewoon een notebook aanschaffen en er zelf een Linux distro opzetten of laten opzetten in dit geval lijkt mij dan het gemakkelijkst, geen gezoek naar notebooks zonder OS waar moeilijker is aan te komen en vermoedelijk ook nog eens duurder zijn dan vergelijkbare met een OS.
 
Ubuntu of Linux op een blanco harde schijf van een pc of laptop installeren is niet zo moeilijk, ook al heb je nog geen enkele kennis daarvan. ISO-bestand dowloaden en als image op dvd branden. Computer via dvd-station laten opstarten en even later (het duurt even) staan er op het bureaublad 3 iconen, waarvan 1 met de naam:" Linux (of Ubuntu) installeren". Daar dubbelklik je op en 20 - 30 minuten later ben je klaar. Ik heb zelf onlangs op een laptop Vista vervangen door Linux Mint (versie Mate) en dat ging prima. Op onderstaande site (die is niet van mij) kun je er veel info over vinden:

https://sites.google.com/site/computertip/Home
 
Laatst bewerkt:
Reactie naar Zapatr

Beste Zapatr. Zolang ik nog geen Laptop of Notebook heb kan ik er nog niets mee beginnen. Ik ga eerst kijken hoeveel dit kost en hoe groot die Harddisk is. Dat weet ik of Ubuntu op een 2e Partitie past. Windows laat ik zitten.
Ik zal die windows dan niet gebruiken,maar wel Ubuntu. Dat zal dan misschien een handige oplossing zijn. Dat weet ik niet zeker,maar daartoe kan ik op dinsdagmiddagen wel naar de HCC te Zoetermeer voor adviezen.

Pas als ik een Laptop of Notebook heb kunnen kopen,kan ik verder beslissen wat ik doe of laat op basis van verkregen adviezen. Dit ding kan ik makkelijk overal mee naartoe nemen en anderen tonen wat ik bedoel.
De resultaten laat ik je later wel weten. Ik groet je vriendelijk. Anton Doove.
 
Ik weet niet hoeveel opslag je nodig hebt maar ik heb gerekend op een 250 gb opslag(is een ssd)

Ik heb toch eens gewaagd bij bto

Je hebt voor 463 euro een deftige laptop, wel zonder besturingssysteem dus dan moet je linux er zelf opzetten.

15CL07: 15.6" mat HD-scherm met Intel Pentium N3540 quad-core en Intel HD Graphics
4GB DDR3L (1600MHz) BTO Selected RAM
250GB Crucial BX100 Solid State Disk, 2.5 inch SSD
DVD+/-RW Drive 8x - 9mm
BTO Wireless + Bluetooth (802.11n 2.4GHz, 150Mbps)
QWERTY-toetsenbord
2 jaar carry-in garantie

Dat wil dus zeggen:
Je hebt een pentium n3540 dit is een redelijk goede processor met genoeg kracht om ubuntu vlot te draaien en jou apps.
Je laptop zal een mat scherm hebben, dus je hebt weinig reflecties en het is een 15 inch laptop.
4 gb ram is voldoende voor ubuntu en voor de taken dat je wilt doen.
ook een ssd van 250 GB is van de partij en ik heb voor crucial gekozen omdat zij een lagere prijs hanteren en toch nog goede kwaliteit leveren.
Je hebt een dvd drive, dus voor zover dat er nog dvd's nodig zijn heb je ook die optie.
Je hebt een standaard wifi adapter, ik denk voor u snel genoeg, anders kunt u ook een betere voor 15 euro of een nog betere voor 26 euro meer aanschaffen, maar dat laat ik aan u toe.
het toetsenbord is qwerty en je hebt op heel de laptop een 2 jarige garantie.

Is 463 euro te duur of is het goed?

https://www.bto.eu/bto-v-book-15cl07.html
Dit is de laptop.(moet je wel nog alles zelf aanpassen, maar ik heb hierboven gezegd wat er nodig is, de rest moet je niet aanpassen(dus processor, ssd moet wel aangepast worden)
 
Laatst bewerkt:
Reactie naar gast0664

Beste gast0664. Allereerst dank ik jou vriendelijk voor je uitgebreide info. Vanwege mijn vele schrijven kan ik m.i.beter een ruimte gebruiken van 500 GB voor opslag,dat best duurder zal zijn. In ieder geval heb ik nu wel een indicatie.
Ik kan echter pas in December weten wat mijn Budget toestaat i.v.m.mogelijke verhuizing naar een Seniorenwoning. Ik zag op de site van BTO wel dat ze filialen hebben,maar niet in Zoetermeer. Ik kan niet reizen naar andere plaatsen.

Op basis van mijn medische ervaringen is dat voor mij te vermoeiend reizen,want ik heb geen eigen auto,dus ik zoek liever een leverancier in mijn woonplaats. Die kan ik bezoeken op mijn 3-wielige fiets met electrische trap-ondersteuning.
Het is echter nog geen december,dus het heeft geen haast,maar deze info zal ik zeer zeker bewaren om de volgende maand na te gaan of mijn budget het toelaat na verhuizing. Je info bekijk ik volgende maand weer.

Zodra ik meer weet over die ontwikkelingen van verhuizing en budget,laat ik weten of ik een Laptop kon kopen waarop ik Ubuntu of een variant zal plaatsen dan wel laten plaatsen. Ik groet je vriendelijk. Anton Doove
 
Ik heb niet echt ervaring met paradigit maar misschien kan dit in zoetermeer wel een optie voor u zijn(heb gezien dat ze daar een winkel hebben)

http://www.paradigit.nl/hp-pavilion-17-g100nd/80040520/details.aspx

Dan hebt u wel windows maar met genoeg begeleiding van hierop het forum kan u er makkelijk ubuntu op zetten als bv alleenstaande machine..

En gbedant dat u bto ook opslaat als een mogelijke optie.
 
Nieuwe reactie naar gast0664

Beste gast0664. Ik heb die laptop gezien bij Paradigit. Dit bedrijf is op de fiets te bezoeken en ik keek ter vergelijking ook bij BCC te Zoetemeer in het Stadshart voor dezelfde prijs met ander typenummer
Bij BCC zag ik ook een laptop van Acer voor de prijs van € 429,00 met een beeldscherm van 17,3 inch en een HD van 1TB voor die prijs. Kijk maar op de Site van BCC te Zoetermeer. Die Acer-laptop heeft ook HDMI,net als mijn Acer Desktop.

Die Laptop en Desktop sluiten dus prima op elkaar aan. Alleen dient mijn Desktop te worden voorzien van Windows 10. De Laptop heeft al Windows 10. Ik zit er wel aan te denken om op de Desktop en Laptop een Ubuntu-variant bij te plaatsen.
Mijn Desktop heeft op Partitie D nog ruimte van 455 GB beschikbaar en op C is dat nog 388 GB De laptop heeft ruimte van 1 TB. Ik weet niet hoeveel GB die Ubuntu-variant nodig heeft. Weet jij dat?

Op welke site kan ik een video-demo zien van een Ubuntu-variant en welke variant is de meest uitgebreide? Zo kan ik dan zien welke mijn voorkeur krijgt en hoe het er uit ziet. Op mijn komende oude dagen is het goed om dat te leren:)
Vooral tijdens dagen van slecht weer met ijzel en sneeuw,zodat ik de deur niet uit kan op mijn smalle voeten met schoenmaat 36. Ik blijf dan niet overeind,dus is thuis achter de PC en misschien de laptop wel veiliger.

Mogelijk kan Ubuntu wel op mijn Desktop en Laptop een plek krijgen naast Windows 10 op een aparte partitie. Dat weet ik nog niet,maar jij weet dat misschien wel. Graag verneem ik je nieuwe info hierover voordat ik er echt aan begin.
Ik overleg wel eerst met mijn vrouw en dochter,want ook die goedkopere Acer Laptop met € 429,00 is toch een fiks bedrag naast verhuis en stofferingskosten,ook al was er gespaard. De laptop kan ik overal mee naar toe nemen.

Met de Desktop is dat erg onhandig,maar de gegevens kan ik wel versturen naar de Laptop om aan anderen te tonen. Dat kan ook als Ubuntu op beide apparaten staan. Ik vind dat wel leuk leren,maar die laptop dien ik eerst te kopen.
Ik weet niet of dat zo snel is te realiseren,maar die info verneem ik alvast graag van jou,waarvoor ik je alvast vriendelijk dank en groet. Anton Doove
 
Alvast 1 raad ik zou niet kiezen voor acer. Acer kan goedkope prijzen combineren met hoge specs en dat resulteert in slechte duurzaamheid dus dat neem je best niet

Ubuntu. Heb je ongeveer 10 gb nodig en minimum 5 gb dit is ruw geschat dus je zal ruimte genoeg hebben als je nog wat apps installeert dan zit je aan 15-20 gb dus dat valt zeker mee en dat is wel ruime genomen


http://m.youtube.com/watch?v=MVkDEcx1g54
Even de link kopieren in je eigen browser
Dit gaat over ubuntu mate mijn persoonlijke favoriet
Maar ik ken niet zoveel van de ubuntu distros
De verschillende distros(van de ubuntu serie) zijn alvast ubuntu,ubuntu mate,kubuntu, lubuntu, xubuntu en hier een uitleg over de desktopomgevingen

http://www.wilransz.nl/linux-desktop-omgevingen/

Ubuntu maakt gebruik van de unity omgeving je hebt ook ubuntu met een cinnamon desktop zie helemaal onderaan reactie een afbeelding
Ubuntu mate van de mate omgeving
Kubuntu van de kde omgeving
Lubuntu van de lxde omgeving
Xubuntu van de xfce omgeving

Lubuntu is de lichste variant van ubuntu dus voor oudere hardware xfce is voor iets recentere hardware

De andere omgevingen zijn voor normale en recente hardware en dat presteert wel goed maar je kan uiteraard ook voor lubuntu of xubuntu gaan je moet zeker eens dat linkje van die omgevingen bekijken en naar de afbeelding dat zegt al heel veel voor gebruiksgemak

weet wel dat lubuntu en weet niet zeker of xubuntu daar onder zit maar dus meestal niet zoveel voorgeinstalleerde apps hebben of een lichtere variant die minder uitgebreid is.

Je kan zeker ook linux naast je windows installatie draaien


https://sites.google.com/site/computertip/installeren
Bovenstaande link zal je zeker daarbij kunnen helpen

Ik hoop dat u hiermee al wat meer info hebt over uw beslissing


Hier nog een afbeelding van de cinnamon desktop omgeving

o747g.png
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe reactie naar gast0664

Beste gast0664 Momenteel denk ik er aan om bij wijze van proef alvast de Ubuntu 14.04 op de D-partitie te plaatsen,want daar is nog 455 GB beschikbaar. Ik weet alleen niet hoe ik kan Downloaden op D.
Momenteel staat Windows 10 nog niet bij mij op de C-partitie en wacht op hulp van de ervaren HCC-vrijwilliger in mijn woonplaats Zoetermeer. Het lijkt mij beter om eerst die Windows 10 binnen te halen.

Pas als die Windows 10 naar wens werkt op mijn Acer Desktop,lijkt het mij de tijd om Ubuntu 14.04 naar de D-partitie te downloaden. Andersom werken lijkt mij niet aanbevelingswaardig. Dat zal ik dus niet proberen.
Misschien weet ik in de komende week of er nog hulp mogelijk is bij installlatie van Windows 10. Dat is dus even afwachten. Morgen laat ik het even met rust,want dan ben ik in het Korps van het Leger des Heils. Ik ben zelf Heilssoldaat.

Morgen krijgt ons korps de nieuwe ontwikkelingen te horen,waarmee wij te maken krijgen,hetgeen ik graag wil vernemen,want dan kan ik daar rekening mee houden en er heel misschien effectief op inspelen. Op 07-01-2016 ben ik 37 jaar heilssoldaat,dus verneem ik graag die ontwikkelingen,waaraan ik wellicht kan deelnemen voor zover mij dat medisch mogelijk is als Hartpatiënt met 4 by-passes en een Lumbaal corset.

Daarom zit ik het liefst achter mijn PC of fiets ik op mijn 3-wieler met electrische trap-ondersteuning en gehoor-apparaten achter mijn oren. Met veel schrijfwerk op mijn Desktop hoop ik het korpswerk te kunnen ondersteunen.Zo blijf ik actief.
Ik ben dus een Senior Heilssoldaat achter de Desktop,die deze maand 76 jaar hoopt te worden zonder extra medische ervaringen. Zo lang ik leef blijf ik mijn interesse houden voor Korps en PC-activiteiten. Dat is wel mijn doel.

Aanschaf van een goede betaalbare Laptop met Windows 10 en Ubuntu 14.04 plus verhuizen naar een Senioren-appartement is voorlopig nog een droom,waarvan ik nog niet weet of ik dit kan realiseren met medeweten van vrouw en dochter.
Hierbij is rustig nadenken en handelen de beste methode,want dan kan ik ook beter alles volgen en ingrijpen als het toch fout dreigt te gaan. Jouw reacties zie ik wel in je beschikbare tijd en ik groet je vriendelijk. Anton Doove.
 
Ik heb zelf een Acer die doet gewoon zijn werk gast0664. Het is maar net hoe of wat. Ook kan je een leuk netbookje van HP aanschaffen, die zijn nog geen 200 euro (naar dat is ook te veel geld, ik weet het ;) ) en die kan je dan zelf inrichten met Mint of Ubuntu. Ik heb deze zelf aangeschaft en werkt perfect.

Verder is Anton met deze vragen al eens langs geweest op het Ubuntu forum, elk jaar komt hij terug met dezelfde vragen ;)

Het handigst is om je eigen pc of een goede tweedehands te kopen en daar zelf Ubuntu of een afgeleide daarop te installeren.
Het is niet zo moeilijk als je denkt, maar dat weet je allang.

Oh ja, hier een live versie van Ubuntu, leuk om te bekijken: http://tour.ubuntu.com/en/
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan