Vraag over Mozilla

Status
Niet open voor verdere reacties.

NaturesVoice

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2004
Hallo,

Mijn vaders computer is flink te grazen genomen door zo'n coolwebsearch trojan. Ik heb het inmiddels in de hand, maar wil toch nog gaan overstappen op een andere internet browser. Ik heb gelezen dat als je Mozilla installeert, de internet explorer ook op je computer blijft staan. Nu is mijn vraag:

Als ik Mozilla installeer, en die als hoofd browser instel, is de computer dan nog steed vatbaar voor virussen die misbruik maken van internet explorer lekken? Met andere woorden, kan die coolwebsearch rommel nog steeds toeslaan als je Mozilla draait?

Het is me niet helemaal duidelijk wat de rol van internet explorer is nadat je Mozilla hebt geinstalleerd.

Een virus kun je altijd en overal treffen helaas :(

Hallo NaturesVoice,

Internet Explorer is uiterst vatbaar voor allerlei exploits, in het bijzonder ActiveX-exploits. Ga je het internet op met Internet Explorer, dan is de kans om het slachtoffer te worden van dergelijke exploits groot. (Bezoek je sites met plaatjes van mensen die weinig om het lijf hebben, als je begrijpt wat ik bedoel, of sites waarop je dure software kunt kopen zonder dat het je een cent kost, dan is die kans zelfs bijzonder groot.) Ga je echter het internet op met Mozilla Firefox of bijvoorbeeld Opera, dan is die kans nihil. Alle browserhijackers die we nu kennen (zoals die van CWS en van Lop) zijn speciaal geschreven voor Internet Explorer en hebben géén effect op Firefox en Opera.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat je ook als je Firefox of Opera gebruikt een beetje moet uitkijken wat je allemaal downloadt en installeert. Verder komen veel virussen binnen via lekken in Windows, via de e-mail en via downloads van Kazaa; dat wordt natuurlijk niet vermeden door een andere browser te gebruiken. Maar om browserhijacking te voorkomen, is het zondermeer een voortreffelijk idee om niet Internet Explorer maar bijvoorbeeld Mozilla Firefox als default browser te installeren. Klik eens op het plaatje onder mijn bericht.

Groetjes,

Buffy

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan