vraag over routersetup

Status
Niet open voor verdere reacties.

wesselbraaksma

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2010
hallo,

Ik heb een vraagje over de manier hoe ik mijn 5 routers nu heb draaien.
Ik heb een hoofdrouter die doet dhcp, en 4 sub routers (dhcp uit en vallen in het subnet van de dhcp pool van het eerste router).

1.Maar alle routers moeten via de lan poort op het hoofdrouter zijn aan gesloten, kan dit niet via de wan poort zonder dat dat router een eigen dhcp server hoeft te draaien? (ook als ik instellingen moet wijzigen zijn alle tips welkom en ik heb op sommige routers ook de beschikking tot dd-wrt)

2.En als er mensen langskomen die op draadloos internet willen zou ik dan een router met een aparte dhcp server op mijn hoofdrouter kunnen aansluiten zodat er later niet een lading ongebruikte ip adressen in mn dhcp lijst van mijn hoofdrouter overblijven?

Groet,

Wessel Braaksma

1. Hoe het met de firmware van andere routers zit weet ik niet, maar met DD-WRT is dit mogelijk. Dit kun je doen door in de webinterface van de DD-WRT routers naar Setup -> Basic setup te navigeren, 'WAN Connection type' moet op disabled staan, en halverwege de pagina kun je dan het selectievakje 'Assign WAN Port to Switch' inschakelen.

2. Je zou de ip adressen sneller kunnen laten verlopen om zo de lijst continu op te schonen. Of er een extra/aangepaste DHCP server nodig is hangt af van het aantal (verwachte) clients in je netwerk.

Kan ik dan bijvoorbeeld een andere router het in het subnet 192.168.1.1 ip adressen uit kunnen laten delen als het hoofdsubnet 192.168.2.1 is?

Ik heb gehoord dat als je dat doet en dat router met de wan poort verbindt het wel moeilijk wordt om pc in beide subnetten te laten communiceren.

Is dit waar?

En weet iemand ook hoe ik punt 1 met de normale linksys os. kan doen?

Laatst bewerkt:
Je kunt verschillende subnets gebruiken, maar zoals je zelf zegt wordt het dan vrij lastig communiceren met apparaten in andere subnets. Hoeveel clients verwacht je op het hele netwerk?

Punt 1 is voor zover ik weet niet mogelijk (iig niet zonder aangepaste firmware). Firmware van de fabrikant aanpassen zal 'm ook niet worden, die zitten meestal dichtgetimmerd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan