Vraag over schakelaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

cattieman182

Gebruiker
Lid geworden
23 aug 2008
Beste,
Ik weet niet zo goed waar ik het moet plaatsen vandaar hier.

Ik heb in mijn scheur een schakelaar voor licht maar nu wil ik hier graag een stopcontact bij hebben.
Nou zijn alleen de 4 draden (2 boven op de knop en 2 onder) allemaal de zelfde kleur zwart.
Hoe kan ik dit meten en aansluiten dat de stoppen niet in het rond vliegen?

Groetjes

Lol, je hebt een hotel of wisselschakelaar, zit er dan nog eentje aan de andere kant om het licht ook uit en aan te kunnen doen?

Voor een contactdoos heb je een fase en een 0 nodig, die 0 zit bij de lamp, de blauwe draad, de bruine, de fase, zal bij de andere schakelaar zitten.
Die zwarte draden zijn schakeldraden die naar de lamp en naar de andere schakelaar gaan.

De fase, de bruine, dien je dan vanaf de andere schakelaar door te trekken en de 0, de blauwe vanaf het lichtpunt.
Installatiedraad en trekveren kun je bij de bouwmarkt kopen.

Of indien er een vmvk kabel binnen komt, daar een splitsing maken met een lasdoos en een vmvk kabel doortrekken.

Te moeilijk?, iemand zoeken met verstand van zaken.

Heb enkel beschikking tot de schakelaar waarmee dus de lamp uit en aan gaat. (er zijn meerdere schakelaars want de schuur is in delen gesplitst.

kan zelf verder nergens bij

Twee draden zullen vanaf je meterkast komen en twee naar je lamp gaan. Een extra stopcontact moeten dus op die draden naar de meterkast aangesloten worden.

Als alle draden dezelfde kleur hebben, kan je mogelijk nagaan welke wat is, door te bekijken waar die draden heen gaan.

Verder: wees voorzichtig en SCHAKEL DE STROOM UIT voordat je met dit soort klussen aan de slag gaat.

Het zit zo:
Het is een scheur verdeelt in 5 stukken(5 woningen)
Die allemaal een lichtschakelaar hebben die het zelfde licht aan doet.
Is het dan helemaal niet mogelijk om daar een stopcontact van te maken?

Begrijp ik goed dat er dus 5 schakelaars zijn die één en dezelfde lamp bedienen?

Heb enkel beschikking tot de schakelaar waarmee dus de lamp uit en aan gaat. (er zijn meerdere schakelaars want de schuur is in delen gesplitst.

kan zelf verder nergens bij
Dan zal het een kruisschakelaar zijn waar je de spanning alleen voor jouw lamp onderbreekt maar wel de spanning doorgeeft naar de andere schakelaars.
En miss is het gemeenschappelijk dan wordt het sowieso lastig.

Maar om het kort te houden, je hebt een fase draad, de bruine, en een 0, de blauw draad, nodig om een contactdoos te laten werken.

Schuur zit niet aan je eigen huis vast vermoed ik.
Indien gehuurd, bij de verhuurder informeren?

Zit niet aan mijn eigen huis vast nee.
Kan dit vragen maar op korte termijn hebben zij weinig tijd want dan willen ze het natuurlijk liever zelf doen en dan zou me al snel wat kosten.

Is er dan wel een manier om van de 4 zwarte draden te meten welken normaal de bruine,blauwe zou zijn?

Dat zijn schakeldraden, daar mag je verder geen verdere aansluitingen aan hangen en het is alleen de fase die wordt geschakeld, de 0, zit bij de lamp.

Geen mogelijkheid om een verlengkabel uit huis naar de schuur te gebruiken?

Ik sluit me bij bovenstaande aan: alle zwarte draden worden voor een complexe schakeling gebruikt en er kan géén extra stopcontact op aangesloten worden.

Zit niet aan mijn eigen huis vast nee.
Kan dit vragen maar op korte termijn hebben zij weinig tijd want dan willen ze het natuurlijk liever zelf doen en dan zou me al snel wat kosten.

Is er dan wel een manier om van de 4 zwarte draden te meten welken normaal de bruine,blauwe zou zijn?

Nee, dit is niet mogelijk.
De enige optie welke is zie is om het stopcontact aan te sluiten op de twee draden waar ook de lamp op aangesloten zit met als nadeel dat er alleen spanning op staat zo lang de lamp brand.

Vroeger waren er zelfs een soort T-stukken welke je in de lampfitting kon draaien en waar je vervolgens de lamp in kon draaien waar dan 2 stopcontacten op zaten.
Volgens mij mogen deze niet meer verkocht worden maar in een rommelwinkeltje of op de zwarte markt kan je ze misschien nog wel aantreffen.
Overigens staat ook daar alleen spanning op zo lang de lamp brand.

Ik denk dat de woningbeheerder niet zit te wachten op stopcontacten in deze ruimtes. Ik ga er van uit dat deze aangesloten zitten op een algemene voeding waardoor de verhuurder voor de elektriciteitskosten op draait i.p.v. jij zelf.

Even kijken of ik er ook een plaatje bij kan krijgen :)

Bakeliet 25_640x392.JPG

Laatst bewerkt:
Hopelijk maakt dit plaatje de boel wat duidelijker.

6062_kruisschak_1.jpg

De middelste schakelaar heeft 4 zwarte draden en daar kan dus niet (functioneel) een lamp op aangesloten worden.

Kan ook nog dat er achter je kruisschakelaar een (ononderbroken) doorgaande blauwe of bruine draad loopt maar ik vermoed van niet.

Deze zijn echt levensgevaarlijk
attachment.php

Wanneer je maar 1 pootje van je stekken van bijv. je boormachine hier in doet en het andere pootje raak je aan, dan krijg je een optater van 230V. :mad:

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Deze zijn daarom niet voor niets verboden in Nederland. Daarnaast dien je er rekening mee te houden dat je er maximaal 10 ampère overheen mag trekken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan