• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraag over scroll down menu met verwijzingen naar cellen met formules

Status
Niet open voor verdere reacties.

M.d.W.

Gebruiker
Lid geworden
11 jul 2024
Ik ben een redelijke beginneling in Excel en heb daarom wat vragen,
Ik heb deze al gesteld op een ander forum maar zonder een echt goed antwoord te krijgen.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Mijn probleem is nogal specifiek en voor een beginneling misschien wat te gecompliceerd.

Ik ben bezig een Excel sheet op te zetten om overgewicht van huisvuilwagens te registeren.
In het scroll down menu bevinden zich de huisvuilwagens die ik gebruik.

Nu wil ik dat de items die ik selecteer in het scroll down menu (N215) gelinkt zijn aan de basis van N215. (Kolommen G, H, I).

Overbelading_01.jpg

In de cellen: G9 en G10 heb ik het volgende gedaan.
Voorwaardelijke opmaak = Kleurschalen = Meer regels.

Ik heb dit gedaan omdat ik in kleur wil zien wat de "overbelading" is als deze word overschreden boven de, in dit geval, 7155 kilo.

Overbelading_02.jpg
Overbelading_03.jpg

Misschien is wat ik wil wat onduidelijk. Ik leg alles graag uit en zal eventueel het de sheet bijvoegen als dat nodig is. Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen hoe ik dit stap voor stap kan doen.

Dit is hoe ik het nu doe. Ik knip en plak de cellen aan de rechterzijde (cellen AN, AO, AP, AQ en AR) elke keer op hun plaats en vul dan de Gegevens in. In het oranje zie ik dan welke wagens zijn overladen. Dit kan denk ik op een makkelijkere manier zodat ik niet elke keer hoef te plakken en knippen etc.
Overbelading_04.jpg

Elke suggestie is welkom! :)

Bij voorbaat enorm veel dank.

Martijn

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Chat GPT en andere forums.

Bijlagen

• Overbelading_01.jpg
    Overbelading_01.jpg
    80,6 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:
Zou het a.u.b. mogelijk zijn een voorbeeldbestandje te plaatsen. Beeldjes zijn voor een ander forum.

Mijn excuus, alle begin op een forum is moeilijk ;).
Een voorbeeld bestand, als een Excel sheet?

Als je efficiënt met excel wil werken als rekenblad begin dan met het verwijderen van alle samengevoegde cellen. cellen samenvoegen is enkel nodig als je excel wil gebruiken als kleurboek.

Daar zal ik dan eens mee beginnen. (Ik ben een graficus, vergeef me)

en plaats dan svp ook het tabblad met de formules

Kolom D, I, N.... zou ik opsplitsen in 2 kolommen ipv 2 rijen

Dus D3 en D4 wordt dan D3 en E3 met als gevolg dan E3 F3 wordt enz
Als je ze achter elkaar zet dan ben je ook verlost van de samengevoegde cellen

Hoeveel jaar moet je nog werken? Met dit kom je toe tot uw pensioen.

(Eerst opslaan als xlsm, en dan het nieuwe bestand openen)

Bijlagen

Goede morgen @emields
Dit heeft mij enorm op weg geholpen.
Ik ben nu aan het uitpluizen wat je precies hebt gedaan zodat ik dit zelf kan voortzetten.
De basis begrijp ik en leer hier enorm van.

Zou ik je bij eventuele (lees onvermijdelijke) vragen mogen contacteren?

P.s. ik moet nog 31392 uur werken :)

Goede morgen.
@emields
Ik ben aan de slag gegaan met het bestand dat je hebt geleverd maar heb toch nog wat vragen.
Ik zou graag de tabel die jij hebt gemaakt willen doorvoeren naar meerdere "toeren". (Zie toegevoegd bestand).
Als ik cellen kopieer (dit zal waarschijnlijk de bedoeling niet zijn) klopt de data niet meer.

Zou je me een voorzetje kunnen geven wat de volgende stappen zijn?

Bij voorbaat dank.

Bijlagen

hou het bij 1 tabel, desnoods kan je een kolom toer bijvoegen, met een draaitabel kan je dat er allemaal uithalen

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan