Vraag over static ip/ DHCP Lease

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sleepy

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2008
Hallo beste mensen!

ROUTER TYPEN: SWEEX LW300
Ik heb een vraag, (hulp nodig).
Op deze pc waar ik nu zit heb ik windows XP draaier met daar op viruelen installatie van windows server 2003.. deze wil ik gaan gebruiken voor diverse dingen mail,file server etc...

Buiten dat.. heb ik een probleem om de 2 uur krijg ik een nieuw static ip. Dat is logies wat mijn router leased maar 2 uur. ik heb mijn router ingestelt op DHCP (zo als die standaard vanaf het begin staat). met de reden: omdat het redelijk lastig is om hem intestellen op static ip.. ik doe zelf een ICT opleiding (applicatie beheer/systeem beheer). maar ik kom hier zelfs niet uit :P

Dus mijn vraag is eigelijk... hoe kan ik mijn router zo instellen dat ik een vast ip kan geven aan mijn server.. of dat hij op een of andere manier de DHCP lease oneindig of heel lang kan leasen.
zodat niet telkens mijn static ip veranderd i.v.m. poorten die ik heb open gezet op mijn server enzovoort...

Hoop snel wat te horen!!

Groeten,

Rick.

Laatst bewerkt:
Je hoort (zeker als ITer-in-opleiding) te weten een server altijd een vast ip-adres moet hebben. Kijk dus op je router na welke ip-adressen worden uitgereikt via DHCP, en stel een vast ip-adres in dat
1. Niet overeenkomt met die van de router
2. Niet valt in de reeks die via DHCP wordt uitgereikt.

Dus stel dat de router via DHCP uitreikt vanaf 192.168.3.100, en de router zelf heeft 192.168.3.1, stel dan een ip-adres in dat (bijv.) 192.168.3.5 is, en als standaardgateway 192.168.3.1. Voor 192.168.x.x netwerken is de subnetmasker altijd 255.255.255.0, dus stel dat ook in.

Ga je ook Active Directory draaien, zet dan ook (alvast) als DNS-server het eigen ip-adres van de server eerst en als 2de het ip-adres van de Sweex (of een DNS-server van de provider) in de TCP/IP instellingen.

Overigens is dit al meermalen aan bod gekomen op het forum.

Succes,

Tijs.

Hej bedankt voor je snelle andwoord, je hebt weer even mijn ogen geopent.

Dus als ik een ip adres buiten mijn DHCP scope van mijn router aanmaak zou het dus moeten werken?

Laatst bewerkt:
Als de server nu via jouw Sweex een ip-adres krijgt (dus een ip-adres krijgt in het 192.168.3.x netwerk), dan zou je het inderdaad op de gegeven manier moeten kunnen doen.

Er zijn bij een Sweex met standaard instellingen beschikbaar om vast in te stellen op servers, netwerkprinters etc:
192.168.3.2 t/m 192.168.3.99
en (omdat de DHCP reeks eindigt bij 192.168.3.200) ook
192.168.3.201 t/m 192.168.3.254

Succes,

Tijs.

Hej super het is gelukt! hier had ik dan even niet aangedacht maar achteraf was dit natuurlijk heel logies!

Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan