• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraag over verwijderen dubbele rijen, alleen als ook beide kolommen dubbel zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.

lgish

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 nov 2012
Beste allemaal,

Ik heb een vraag waar ik al heel de dag mijn hersens over zit te breken. Ik heb voor mijn stage twee excel bestanden met draaitabellen:
1. Huidige abonnees
2. Abonnees die dit jaar hebben opgezegd

Omdat enkele opzeggers nog lid zijn tot het einde van het jaar, zitten er in de lijst met huidige abonnees ook nog enkele opzeggers. De opzeggers moeten dus uit de lijst met abonnees.

Nu kan ik natuurlijk de klantnummers uit de opzeggers lijst onder de klantnummers uit de abonnee lijst plakken, om vervolgens te sorteren op grootte. Nu zou ik in principe met de ALS functie een overzicht kunnen krijgen van de dubbels. Het probleem is alleen dat sommige klantnummers meerdere abonnementen hebben op verschillende titels, maar slechts 1 titel hebben opgezegd.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik uit de opzeggers lijst, zowel de titel-kolom als klantnummer-kolom moet kopiëren onder het huidige abonnee overzicht. Nu ben ik alleen nog op zoek naar een functie, die indien er dubbele rijen zijn, beide rijen verwijderd. ALLEEN als de beide kolommen (titel en klantnummer) overeenkomen.

Misschien een beetje een warrig verhaal, om een beter beeld te schetsen heb ik een fictief voorbeeld bijgevoegd.

Hopelijk kan iemand mij verder helpen!Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsm

Laatst bewerkt:
Voeg beide tabellen samen tot één tabel Klanten. Voeg een kolom toe Opzegdatum. Voeg vervolgens een kolom Status toe met een formule die de Opzegdatum vergelijkt met de huidige datum. Mogelijke uitkomsten: Abonnee, Abonnee opgezegd, Opgezegd.
Als je per klant ook de begindatum registreert kun je het Status veld nog uitbreiden met Aspirant abonnee. En kun je na 5 jaar ook een bedankje sturen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan