Vraag over Websitebouw met Wordpress.com

Status
Niet open voor verdere reacties.

Anton Doove

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2005
Berichten
247
Beste Mensen.Hier is een berichtje van Anton Doove.Ik heb bij Wordpress.com 2 blogs in beheer. Hiervan is er 1 voor Genealogie met Familie-Stambomen.De ander gaat gewoon over mijn andere hobbies. Voor Genealogie kies ik liever de Website bij Wordpress.com. Een website biedt immers de opties met tabs. Daarbij krijgt elke tab een eigen Topic of rubriek. Dat weet ik nog van mijn site bij de HCC.
Van Wordpress.com weet ik dat er versie 4.2 is uitgekomen.Ik weet echter niet hoe die versie werkt. Ook weet ik niet of ik voor de website-bouw een eigen server nodig heb,dus vraag ik in dit forum om nadere info.
Van het forum bij Wordpress.com krijg ik tot op heden geen reacties op mijn vragen,wat ik niet handig vind. Wat heb ik aan een forum dat niet reageert? Bijvoorbaat mijn dank voor de reacties tot nader overleg.
Vriendelijke groeten van Anton Doove. PS. Van Wordpress heb ik wel versie 3.9-nl_NL Kan de 4.2 hier overheen?
 
Wordpress.com is de gratis versie. Je zet dus alles op de server die Wordpress heeft. https://nl.wordpress.com/
Je kan niets zelf installeren zoals plug-ins en dergelijke. De update naar een nieuwe versie kan je dus ook zelf niet installeren.
Dit gaat automatisch.
Er zijn wel Premium-abonnementen; die geven je meer controle met extra aanpassingsopties. Ze hebben allemaal een gratis proefperiode en moeten daarna wel betaald worden.

Bij Wordpress.org is dit heel anders. Wordpress.org is de versie die je op een betaalde hositng installeert. Hier kan je alles zelf doen: plugins installeren, de versie updaten etc. etc.
https://nl.wordpress.org/

Voor Wordpress.com heb je dus geen eigen server nodig; bij de betaalde hosting met het Wordpress pakket heb je dus een server van de betaalde hosting in gebruik.

Je kan wel zelf Wordpress op je pc installeren, maar dan zul je zelf een eigen server moeten hebben, wil je dan de gemaakte website op internet kunnen zetten.
https://nl.wordpress.org/

ps. hier en daar woorden bold neerzetten heeft geen nut en is vrij irritant met lezen. Misschien dat je dat achterwege kan laten? Dank je wel.
 
Laatst bewerkt:
Aansluitende vragen voor Femke

Beste Femke. Eerst dank ik jou vriendelijk voor je waardevolle reactie. Helaas vergat je de reacties over de versie-nummers. Kan de 4.2 over de 3.9 worden geplaatst? Op mijn PC staat n.l.wel de 3.9-nl_NL Ik weet dat de 4.2 uitkwam
Hoe kan ik dat het beste regelen? Hoeveel kost die server? Hierover ontvang ik graag nadere info voordat ik beslis of ik daarmee verder kan gaan,dan wel dat ik beter kan blijven bloggen bij Wordpress.com

Behalve het kopen van die server,dien ik het ook nog te leren gebruiken/instellen. Dat heb ik nog nooit gedaan,dus dat is helemaal nieuw voor mij. Ik weet niet of dat makkelijk is,dan wel juist erg moeilijk. Graag verneem ik hierover meer info.
Ik dank je alvast voor die nieuwe info en ik groet je vriendelijk. Anton Doove.
 
Hoeveel jij wilt uitgeven aan een hosting, kan ik niet voor je bepalen.
En als alles nu lekker werkt dan zou ik dat lekker zo laten.
Wel over naar een andere hosting: Kies een hostingprovider die bekend en betrouwbaar is en die je eenvoudig kunt bereiken wanneer je vragen hebt of er iets mis gaat met je website.

Je zegt dat je op je PC versie 3.9 NL hebt staan. Maar waar host je dan je website? Heb je een eigen server dan? Of upload je je site ergens naar toe?

Of heb je een eigen lokale server zoals ze hier omschrijven: http://www.webpoli.nl/installeer-je-eigen-lokale-webserver/ (maar dat denk ik van niet !)

Updaten naar nieuwe versie:
Zorg ervoor dat je een backup van zowel je database als je hele WordPress omgeving maakt voordat je een upgrade uitvoert én dat je weet hoe je het moet herstellen indien noodzakelijk. Nog beter is de update eerst in een lokale testomgeving te testen.
Daarna kan je 4.2 downloaden en installeren over de oude heen.

Goed leesvoer is: https://webtalis.nl/handleidingen/wordpress-security/
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe reactie naar Femke

Beste Femke. Die 3.9 staat alleen bij downloads,maar is nog niet geïnstalleerd. Ik heb dus ook nog geen Hosting voor mijn website. Ik weet ook niet hoeveel een Server kost,dus kan ik ook nog niet bepalen of ik dat bedrag kan uitgeven.
Is er dan zoveel verschil in die Servers qua prijs? Als dat te duur wordt blijf ik maar liever gewoon bloggen bij Wordpress.com,want ik betaal al genoeg kosten van mijn AOW/AIO-budget. Ik denk dat ik de website maar laat vallen.

Toch dank ik jou voor je info,waardoor ik nu weet,dat een website bouwen niet gratis is,maar het bloggen wel. Alleen het bloggen heeft minder gebruikers-opties,dus ik zal mijn 2 blogs maar anders plannen met beschikbare opties.
Ik ga dus geen website bouwen met wordpress.org,omdat ik die kosten niet kan betalen. Wordpress.org krijgt mij dus niet als klant. Ik weet nu dat ik beter kan blijven bloggen bij Wordpress.com. Ik groet je vriendelijk. Anton Doove.
 
Alleen het bloggen heeft minder gebruikers-opties,dus ik zal mijn 2 blogs maar anders plannen met beschikbare opties.
Ik ga dus geen website bouwen met wordpress.org,omdat ik die kosten niet kan betalen.

Ik denk niet dat je het begrijpt.

Een hosting is iemand die jou een stukje server uitleent tegen betaling. Daar kan je dan Wordpress gratis op installeren en je website maken.
Er zijn diverse hostingbedrijven, en ik zelf zit bijv. met mijn steunpunt-almere.nl (zie handtekening) voor 0,50 euro per mand excl. domeinnaam van 7 euro per jaar, bij Versio.

Heb je een website die veel bezocht en gebruikt gaat worden met foto's (zoals het blog van mijn man, bouke-blog.nl) dan heb je wel een ander pakket/ander hosting hosting nodig. Bij Versio is het leuk als je een kleine website hebt omdat zij van dit geld, jouw website op een server zetten met tig anderen. Hoe groter dan je website, hoe langzamer deze gaat worden.

Mijn mans blog zit (om het een en ander uit te leggen) bij www.a-classwebhosting.nl/ die voor mij heel goed is, qua gelden niet te duur is en kwaliteit staat bij hem voorop. Hij geeft heel veel service en dat kan een hele grote hosting niet geven. Je kan hem indien nodig bellen, mailen en is er voor de klant en niet andersom dus, zoals vele hostings doen.

Het is dus maar wat je wilt.

Als je nu Wordpress 3.9 nog niet hebt geinstalleerd, kan je nu wel gelijk die 4.2 doen. Echter, ik begrijp nog steeds niet waarom jij dat zelf wilt doen, bij Wordpress.com gaat dat vanzelf.
Dus dat gedeelte is voor mij nog onduidelijk.
 
Laatst bewerkt:
Eind-reactie naar Femke.

Beste Femke. Ondanks dat lage tarief wat je noemt begin ik beslist niet met website-bouw,want ik dien rekening te houden met verhuizing naar een gelijkvloerse Seniorenwoning binnen mijn woonplaats. De inrichting gaat dus geld kosten.
Tot die tijd ga ik geen website bouwen,want anders dien ik dat weer te onderbreken door die verhuizing en nieuwe aansluiting van de PC met Bluetooth en Wifi. Misschien kan het in de Seniorenwoning,dus dat is afwachten.

Tot de verhuizing blijf ik wel bloggen en daarna zie ik wel verder wat er mogelijk is mede i.v.m.mijn verminderde gezondheid op mijn oude dag. Ik kom terug op wat jij noemde,zodra ik met mijn vrouw verhuisd ben naar die Seniorenwoning.
Dat kan gebeuren zodra onze dochter een nieuw huis kan kopen voor haar en haar zoontje van 5 jaar. Zij kijkt al naar diverse opties uit en dat kan al snel zijn geregeld binnen enkele maanden. Daarna ben ik met mijn vrouw aan de beurt.

Voorlopig weten wij nog niet wanneer wij kunnen verhuizen naar die Seniorenwoning,dus het is even wachten op de gaande ontwikkelingen. Daarna weet ik of er misschien een optie is om alsnog een website te bouwen. Ik kom er wel op terug.
Ook nu dank ik jou voor je info en ik groet je vriendelijk. Anton Doove.
 
Nou, je eind reactie gaat meer over je verhuizing dan over je hele vraag over Wordpress. En nog heb ik geen antwoorden op mijn vraag.

Ik laat het dus hierbij.
 
Extra reactie naar Femke.

Beste Femke.Ik bedoelde te zeggen,dat ik voorlopig geen kosten kan besteden aan Website-bouw,hoe laag die kosten ook mogen zijn. Misschien kan ik er na de zomer-maanden op terug komen,want dan weet ik wellicht of ik het wel kan betalen.
Hierover heb ik nu nog geen zekerheid. Met alleen mijn blijvende interesse kom ik niet echt verder. Jij hebt mij echter al voldoende info gegeven,welke ik beslist bewaar voor na de zomer-maanden. Ik dank en groet je vriendelijk. Anton Doove.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan