Vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cisco18

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2003
Wat zijn de verschillen tussen een AT - en een ATX moederbord?

Wat zijn de verschillen tussen een ISA, PCI en AGP slot

En de verschillen tussen een ISA, PCI en AGP slot.

Dank u

tussen AT en ATX uhm...was dat niet, dat er 2 van die plugins zaten? dus eentje voor de monitor en voor de stroom van de pc zelf...

isa pci en agp...agp is nieuwer dan pci, en pci is weer nieuwer dan isa...meer weet ik daar niet van...

AGP is de Avanced Graphical Port. Hier komt de videokaart in te zitten. Deze poort heeft het voordeel nog sneller te zijn dan PCI. En het kan de RAM van de videokaart gebruiken voor de monitor i.p.v. RAm van het moederbord daarvoor te nemen.

ISA is het oudste systeem om uw computer uit te breiden. De sloten zijn over het algemeen wit (grijs) en het langste op het moederbord te zien.

PCI wordt tegenwoordig het meeste gebruikt. Ik denk niet dat ze nog ISA-apparaten maken. Maar ze staan nog op sommige moederborden omdat niet iedereen natuurlijk nieuwe apparaten (netwerkkaarten, interne modems, ...) gaan kopen als ze een nieuwe computer kopen. PCI zijn de zwarte kortere modellen op het moederbord. Ze hebben een grotere overdrachtsnelheid dan ISA. Er worden ook videokaarten gemaakt die op de PCI-sloten passen (wordt gebruikt als je bv. meer dan 1 monitor wilt gebruiken).

Het verschil tussen AX en ATX zit hem inderdaad in de kast. Hier is een link met wat info:
http://www.supermicro.com/PRODUCT/Chassis/chassis.htm

Ik hoop dat je hiermee een beetje meer weet...

Laatst bewerkt:
Geplaatst door beemer_fan
Ik denk niet dat ze nog ISA-apparaten maken.

laatst nog een nieuw isa pentium 4 mobo uitgekomen las ik op tweakers! ik vond he ook al vaag!

Geplaatst door beemer_fan
AGP is de Avanced Graphical Port. Hier komt de videokaart in te zitten. Deze poort heeft het voordeel nog sneller te zijn dan PCI. En het kan de RAM van de videokaart gebruiken voor de monitor i.p.v. RAm van het moederbord daarvoor te nemen.

ISA is het oudste systeem om uw computer uit te breiden. De sloten zijn over het algemeen wit (grijs) en het langste op het moederbord te zien.

PCI wordt tegenwoordig het meeste gebruikt. Ik denk niet dat ze nog ISA-apparaten maken. Maar ze staan nog op sommige moederborden omdat niet iedereen natuurlijk nieuwe apparaten (netwerkkaarten, interne modems, ...) gaan kopen als ze een nieuwe computer kopen. PCI zijn de zwarte kortere modellen op het moederbord. Ze hebben een grotere overdrachtsnelheid dan ISA. Er worden ook videokaarten gemaakt die op de PCI-sloten passen (wordt gebruikt als je bv. meer dan 1 monitor wilt gebruiken).

Het verschil tussen AX en ATX zit hem inderdaad in de kast. Hier is een link met wat info:
http://www.supermicro.com/PRODUCT/Chassis/chassis.htm

Ik hoop dat je hiermee een beetje meer weet...

de ISA-sloten zijn altijd nog zwart en de PCI-sloten zijn wit ;)

Een AT-moederbord pas niet in een ATX-kast en andersom. (Een AT-voeding heeft andere aansluitingen dan een ATX-voeding) Ook is het nog eens zo dat een AT-voeding een "gewone schakelaar" heeft en een ATX-moederbord wordt aangezet dmv een schakelaar die op het moederbord is aangesloten

AT werkt met 2 even grote pluggen op het mobo. ATX met 1 grote en voor p4's een extra kleine.

AT is de oude standaard, inmiddels vervangen door ATX. Idem voor ISA en PCI. ISA had een te kleine data-overdracht. Er wordt ook gewerkt aan een opvolger voor AGP. Het zgn. PCI-express moet alle moeilijkheden over 'welke kaart in welk slot' wegnemen door wereldwijd de standaard te worden voor gewone en video-kaarten.

Ehh, de AT- en ATX- standaarden houden meer in dat een stekker en een kast..

Het is gewoon een ander moederbord. Een moederbord is gebouwd naar ofwel de AT- of de ATX-standaard (of WTX voor servers). Die standaard bepaalt heel erg veel; de opbouw van de voeding, de afmetingen van de kast, je BIOS enz.

Het verschil tussen ISA (zwart), PCI (wit) en AGP (bruin) is behalve het uiterlijk uiteraard de bandbreedte en de busbreedte. AGP is het snelst, dan PCI, dan ISA. AGP en PCI zijn 32-bits, ISA is 8- (klein slot) of 16-bits (groter slot).

Ook is er al PCI-X en binnenkort PCI-Express, deze zijn sneller dan AGP. Over 1-2 jaar zal AGP dus verdwijnen.

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb nog een vraagje , een at X kast heeft minder problemen met de afvoer van warmte , weet iemand van jullie een paar oplossing die in het ATX ontwerp geimplementeerd zijn ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan