• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraagje Aantal.Als gebruik

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jarodxxx

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2006
Hallo,

Onderstaande voorbeeldbestand bevat een 2-tal kolommen met "geslacht" en "Leeftijdscode" (en nog een paar)

Er boven bevind zich een tabel met geslacht Man/vrouw en de leeftijdsopbouw "tot 23 jaar" "23-29 jaar" "30-39 jaar" etc

Ik probeer nu uit het 2-tal kolommen het:
Aantal Mannen (m) met een leeftijdscode 1 op te tellen, Aantal (m) & leeftijdscode 2 etc
Aantal Vrouwen (v) met een leeftijdscode 1 op te tellen, Aantal (v) & leeftijdscode 2 etc

De formule Aantal.als(Cellenbereik;Criteria) heb ik geprobeerd te gebruiken
Maar voor dit gaat om meerdere criteria en dan moet ik het helaas nog even laten afweten.

Iemand die bijspringt?

Jarod.

Bijlagen

Gebruik AANTAL.ALS
Voorbeeld:
Eerste categorie: =AANTAL.ALS(E13:E62;"<23")
Tweede categorie: =AANTAL.ALS(E13:E62;">=23") - AANTAL.ALS(E13:E62;">=30")
Derde categorie: =AANTAL.ALS(E13:E62;">=30") - AANTAL.ALS(E13:E62;">=40")
Vierde categorie: =AANTAL.ALS(E13:E62;">=40") - AANTAL.ALS(E13:E62;">=50")
Vijfde categorie: =AANTAL.ALS(E13:E62;">=50") - AANTAL.ALS(E13:E62;">=56")
Zesde categorie: =AANTAL.ALS(E13:E62;">=56")

EDIT1: Het klopt dat je maar 1 criterium kunt gebruiken bij AANTAL.ALS, vandaar de aftreksom boven.

EDIT2: Ik realiseer me dat dit de leeftijdsopbouw voor mannen en vrouwen samen geeft, en dat is niet wat je zocht.

Ik heb een Excelsheet gemaakt die de functie DBAANTAL benut i.c.m. een reeksbenaming ("Database") die ik in de sheet heb gedefinieerd.

Zie bijlage.
Ik vermoed dat er wel andere methoden zijn, hopelijk hebben anderen die paraat.

EDIT3: Je presenteert de gegevens afgerond naar 1 cijfer achter de comma, waardoor het net lijkt alsof de resultaten niet kloppen als je met de hand gaat tellen. Er is bijv. een man die 39,9xxxxx jaar oud is, maar in de tabel wordt gepresenteerd als 40,0 jaar oud (waardoor je zou kunnen denken dat die in de categorie >=40 t/m <50 thuishoort, maar die hoort in de categorie >=30 t/m <40. Mijn sheet berekent wél het correcte aantal.)

Succes,

Tijs.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Suggestie:
Code:
=SOMPRODUCT(--((C$13:C$62)="m")*((F$13:F$62)="2"))
Bij leeftijdscode:
Code:
=ALS(E13<23;1;ALS(EN(E13>=23;E13<30);2;ALS(EN(E13>=30;E13<40);3;ALS(EN(E13>=40;E13<50);4;ALS(EN(E13>=40;E13<56);5;ALS(EN(E13>=56;E13<70);6;""))))))

Dit is de richting, maar ik heb nu andere verplichtingen.

Groet,

Dat lijkt erop idd
Heel erg bedankt!

Zijn er ook iet wat werkbaardere opties, want nu krijg je d'r nog een hele tabel boven?
iet s met vba ofzo?

Groet,

Jarod.

Dat lijkt erop idd
Heel erg bedankt!

Zijn er ook iet wat werkbaardere opties, want nu krijg je d'r nog een hele tabel boven?
iet s met vba ofzo?

Groet,

Jarod.

Als je hier hebt verwezen naar mijn 'oplossing':
Verplaats de query-tabel naar een ander werkblad (en verberg dat werkblad eventueel). Pas dan wel de 'harde' verwijzingen aan in de laatste kolom (waar de effectieve DBAANTAL 'query' staat, want daar gebruik ik harde verwijzingen (celbereiken met een $ teken erin)).

Wellicht moet je dan ook de definitie van de celrange 'Database' aanpassen.

Testen is dan dus zeer noodzakelijk.

Wil je niets verplaatsen, verberg dan de rijen waar de 'query'-tabel staat in de eerste sheet.

Succes,

Tijs.

dnties

Dnties ik bedoelde jou example idd

ik heb net even zitten prutsen en ik gebruik voor het cellen bereik (wat variabel is wel een naam definitie tot max 65000 regels

Ik vroeg me gewoon af of er mensen waren die toevallig een VB methode hadden liggen
Misschien is die er al wel, alleen weet niet zo goed waar ik dan op moet zoeken bij helpmij.

Bedankt,

Ik implementeer deze methode iig eerst wel even.

Jarod.

Ik zie net dat ik een celverwijzing fout heb ingevuld:
categrorie: Man, >=50 < 56: (Cel G19).
Stond: =F7
Moest zijn: =F6
Nu aangepast (nieuwe bijlage).

Tijs.

Bijlagen

Ik zag 't

Ik zag het ja!

Ik vroeg me af, kun je ook de FTE optellen met deze methode zeg maar voor elke leeftijdscode?
De rest werkt tx!

Groet,

JC.

Laatst bewerkt:
Fte

FTE valt niet te bereken op de een of andere manier?

Suggesties zijn welkom, ik kan zelf ook wel zoeken met wat aanknopingspunten natuurlijk!

Jarod.

Wigi,

Van www.onzetaal.nl: "Fte staat voor fulltime-equivalent. Het is een rekeneenheid waarmee de omvang van een functie of de personeelssterkte kan worden uitgedrukt. Eén fte is een volledige werkweek. Een functie van 0,6 fte bijvoorbeeld is — uitgaande van een werkweek van 38 uur — een functie van 0,6 x 38 = 22,8 uur.

De afkorting fte wordt met kleine letters geschreven, omdat het geen afkorting van een naam is. Het meervoud luidt fte's."

Groet,

Bedankt Rob.

In het bestandje in post # 7:

In G2:

=DBSOM(Database;"FTE";$B$1: D2)

in G3:

=DBSOM(Database;"FTE";$B$1: D3)-SOM($G$2:G2)

En dat doorvoeren naar beneden.

Wigi

Jarod,

Omdat je mij geholpen had ben ik even gaan kijken naar jouw vraag.

Waarom lost je dit probleem ook niet op met een draaitabel (zie bijlage).

Volgens mij geeft dat ook het gewenste resultaat.

Rene

Bijlagen

Waarom lost je dit probleem ook niet op met een draaitabel (zie bijlage).

Volgens mij geeft dat ook het gewenste resultaat.

Draaitabellen zijn inderdaad heel interessant. Je moet wel de resultaten updaten (al is er simpele VBA code die zoiets kan doen, bv. als je het tabblad activeert of zo).

Al weer even geleden

Rene,

Leuk dat je even bijspringt.
Ik heb deze opgelost volgens post #7
Draaitabel zou idd ook wel kunnen realiseer ik me nu.
Voor de range vb 23-29 kan ik dan alles wel optellen!

Bedankt!

Jarod.

Ps: ik sluit 'm nog even!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan