vraagje ivm databases

Status
Niet open voor verdere reacties.

deven0x

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2008
hoi!

ik heb een hele tijd met visual .net 2003 gewerkt in school, hierbij had ik zo een leuke wizard waarmee je eigenlijk zonder ook maar iets te programmeren een volledige interface had voor het beheren van een database(iets dat lijkt op DEZE afbeelding)

nu werk ik thuis met visual studio 2005 en kan ik deze wizard nergens meer vinden. mijn vraag is dus of het nog steeds mogelijk is om via ene wizard deze interface te maken, of dat ik zelf alles moet gaan programmeren?

alvast bedankt

hm ok thx, dan komen we bij probleemstelling 2^^

ik heb nu een form gemaakt met een bindingsource(cnnreceptie), dataset(dtsreceptie) en dataadapter(odareceptie) en databasenaam is "receptie". Verder wat tekstvakken enz gemaakt en deze gelinkt via databinding naar de database. dat gaat allemaal goed & bij het started wordt het eerste record ingeladen & getoond. nu wil ik dus knoppen maken om te browsen tussen mijn records wat dus niet wil lukken.. zoals hieronder heb ik ze nu staan

knop om 1 record terug te gaan:
Code:
    Private Sub btnvorige_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles btnvorige.Click
        If BindingContext(Dtsreceptie).Position = 0 Then
            MessageBox.Show("Eerste record", "Recepties", MessageBoxButtons.OK)
        Else
            Me.BindingContext(Dtsreceptie).Position -= 1

End If
    End Sub
knop om 1 record verder te gaan:
Code:
 Private Sub btnvolgende_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles btnvolgende.Click
        If BindingContext(Dtsreceptie).Position = Dtsreceptie.Receptie.Count - 1 Then
            MessageBox.Show("Laatste record", "recepties", MessageBoxButtons.OK)
        Else
            BindingContext(Dtsreceptie).Position += 1

End If

End Sub
de btnvorige geeft wel de melding dat ik bij het eerste record zit(maar geen id of hij ook werkelijk 1 record terug gaat, ik betwijfel het), maar button volgende doet helemaal niets.

Databindings :shocked::confused: DataSet :evil: :(

Owkej ... eerst even wat uitleg over VS2005: DataSet is het grootste kl*te systeem
dat er bestaat en databindings is een flauw afkooksel van vanalles en nogwat!

Met dat gezegd zijnde help ik je graag verder:

Om een database aan te spreken maak je het best gebruik van System.Data.OleDB
namespace (indien access database). We hebben om dat deftig in elkaar te knutselen
nodig: OleDbConnection + OleDbCommand + System.Data.DataReader (of DataTable,
maar DataReader is sneller) en natuurlijk SQL Statements.

Eerst en vooral zoek je de juiste connectionstring voor je database op www.ConnectionStrings.com

Vervolgens kan je het bijgeleverd programmaatje als voorbeeld gebruiken:

Bijlagen

hm geen dataset crap meer dan i guess^^
het voorbeeld ziet er goed uit, maar als ik het goed begrijp importeerd vb de gegevens uit de database, nu is mijn probeem mijn database bevindt zich op een fileserver & de applicatie gaat van meerdere pc's gerunt worden, dus zouden mijn gegevens geupdate worden in de access database zelf vanaf er een nieuw record gemaakt wordt, of er een wijziging gedaan wordt.
thx

Laatst bewerkt:
Heb dat even aangepast. et programma detecteerd nu verwijderde,toegevoegde en
geüpdatete rijen. (zijnde dit aangepast met een ander programma). Er zit in dit voorbeeld
geen mogelijkheid in om dit hiermee te doen.

Indien het de bedoeling is om met dit programma die aanpassingen te doen, laat je het
maar weten!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan