Vraagje over achterprojectieschermen en projector

Status
Niet open voor verdere reacties.

tomswaelen

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2004
De vraag op zich is vrij simpel, maar mij ontbreekt gewoon de ervaring om zelf het antwoord te weten.

Ik organiseer een paar keer per jaar een kwis. Nu is de zaal zeer geschikt om voor het podium zo'n doorschijnscherm te zetten (waardoor de projector achter het scherm kan geplaatst worden) en de projector veilig op het podium te laten staan.

Denken jullie dat de projector (BenQ PB8240, vrij high-end denk ik) krachtig genoeg is om in een volledig verlichte zaal een fatsoenlijk beeld te projecteren? Ik heb het al op andere kwissen gezien dat het mogelijk is, maar dat was wel met frontale projectie.

Indien dit niet gaat, moet voor een degelijke projectie alleen het gebied achter het scherm (dus waar de straal zich bevindt) donker zijn?

Zoals ik al zei: zoiets weet je meestal uit ervaring, maar het is de eerste keer in die zaal, en ik kan dat niet vooraf gaan proberen (scherm moet gehuurd worden en zo)...

Ik zie verder geen problemen.
Je moet wel even nagaan of jouw beamer gespiegeld kan projecteren.
En je moet ruimte genoeg hebben achter je projectiescherm om je beamer op te stellen om een schermvullend beeld te maken.

De ruimte achter het projectiescherm moet zo donker mogelijk zijn, omdat licht anders door je doorzichtscherm schijnt.

Ook moet je bij het opstellen van de beamer rekening houden dat de kijkers niet onder het scherm doorkijken in de lens, dat kan erg storend zijn.

Ik zie verder geen problemen.
Je moet wel even nagaan of jouw beamer gespiegeld kan projecteren.
En je moet ruimte genoeg hebben achter je projectiescherm om je beamer op te stellen om een schermvullend beeld te maken.

De ruimte achter het projectiescherm moet zo donker mogelijk zijn, omdat licht anders door je doorzichtscherm schijnt.

Ook moet je bij het opstellen van de beamer rekening houden dat de kijkers niet onder het scherm doorkijken in de lens, dat kan erg storend zijn.

Gespiegeld projecteren en ruimte achter het scherm is geen probleem.

Een donkere ruimte achter het scherm misschien wel. Als de beamer sterk genoeg is, zou dit dan nog een probleem zijn?

Nu, het scherm zou voor het podium staan (redelijk hoog), en de beamer op het podium (redelijk laag dus). Misschien kan ik de beamer onder wat tafels zetten, dan schijnt er ook al minder licht op de straal... :D

Ga er van uit, hoe donkerder de ruimte hoe mooier het beeld.

Wat wij meestal doen als de lens zichtbaar is onder het projectiedoek.
We plaatsen dan een zwart scherm tussen de beamer en het projectiescherm, zodat de beamer hier net overheen projecteert.

Of we kaderen de onderkant van het projectiescherm af met een grote zwarte lap stof.

Even hierop in hakend; van wat voor materiaal is zo'n doorschijn/doorzichtscherm eigenlijk gemaakt?

Ik heb eens gekeken, maar er staat nergens van welk materiaal dit gemaakt is.

Bij ons projectiescherm hebben we een doorzicht en een opzichtscherm, het zijn wel 2 verschillende materialen.

Okee, bedankt voor het nakijken. Ik ga vanavond proberen een opstelling te maken met kalkpapier waarbij de projector het scherm van achter belicht. Dit papier is mat maar lichtdoorlatend. Hopelijk lukt het voor a.s. zaterdag. Als ik normaal projecteer op een laken, ben ik bang dat we niets zien in de tuin.

Het doorzichtscherm lijkt op een soort polyester, een beetje vergelijkbaar met een douche gordijn, maar dan veel dikker en steviger en mat zodat je er niet door kan kijken.
Een ander vergelijkbaar materiaal zou ik niet weten.

Het doorzichtscherm lijkt op een soort polyester, een beetje vergelijkbaar met een douche gordijn, maar dan veel dikker en steviger en mat zodat je er niet door kan kijken.
Een ander vergelijkbaar materiaal zou ik niet weten.

Kan je zo'n doorschijnscherm ook gebruiken als gewoon scherm?

Een opzichtscherm is wit en een doorzichtscherm is iets grijzer.
Daarom als je gewoon wilt gaan projecteren geeft een wit scherm een mooier beeld.
En met krachtige beamer projecteer je door het scherm heen, zodat je achter het scherm op bijvoorbeeld de muur ook vage beelden zie

Laatst bewerkt:
Ik heb vanavond om 20:45 een proefopstelling gemaakt met mijn oude beamer (3M mp6840, 650 ansi-lumen) en een doorkijkscherm van kalkpapier. Het formaat van het papier was 90X160 cm. Het resultaat was verbluffend mag ik we'll zeggen! Buiten was het rond die tijd nog volledig licht met zelfs de zon er nog bij. Het beeld was zeer helder en dus goed te zien op eeafstand van 2 tot 8 meter. Morgen gaan we het papier op een houten frame monteren en op 1,45 meter hoogte plaatsen. De beamer komt daar 2,5 meter achter te staan op een schaartrap (beveiligd!) Ik zal kijken of ik foto's kan maken die ik dan woensdag kan posten. Tot nu toe dus al zeer tevreden!
p.s. tevens zal ik kijken of ik het merk kalkpapier kan posten.

Even 2 foto's van het scherm.scherm3.jpg

scherm4.jpg

Tweede foto is genomen nog in volledig daglicht met een flardje zon nog op het scherm. Er komt nog een soort zonwering links, rechts en boven het scherm en over de beamer en het scherm komt een donker zeil (ook handig tegen regen). Nu nog even het beeld goed bijregelen en dan kunnen we kijken. Het kalkpapier is simpel vastgezet met plakband en nietjes op het hout. In het echt is het beeld trouwens beter dan op de foto. En hoe verder je er vanaf staat, hoe beter het beeld. Ik laat de beamer trouwens wel van iets boven naar beneden schijnen zodat je op zithoogte het beste beeld hebt.

Laatst bewerkt:
Ja grappig dat dit lukt.

Wij gebruiken een scherm van 3 bij 4 meter strak op een metalen frame gespannen en dit hangt soms op 4 tot 5 meter hoogte.
Zoiets maak je niet zo gauw zelf

3x4 meter? Zo, dat zal een mooi plaatje geven :)
Ik was trouwens eerst van plan om het kalkpapier op het glas van de schuifpui te plakken en dan vanuit het huis te projecteren. Alleen bestaat de schuifpui natuurlijk uit twee delen en heb je in het midden een staander van het kozijn in het beeld, leek me niet zo ideaal... Morgen gaan we de "zonnekleppen" op het scherm monteren. Dat zal al schelen aan lichtinval.

Ondanks het verlies toch genoten!
dscf1773.jpg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan