Vraagje over batterijoplader

Status
Niet open voor verdere reacties.

Flamedog

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2007
Hey iedereen,

misschien een beetje een rare vraag voor op Helpmij :p maar weet iemand of het veilig is om:

2 batterijen tegen elkaar aan in een oplader te stoppen. Het gaat om de volgende batterijtjes:

cr2.jpg

Omdat ze ongeveer de helft van een normale AA batterij zijn passen ze niet in mijn oplader. Is het veilig om deze daarom op te laden door er 2 in een gat te stoppen? (+ aan de - uiteraard, dus dat de kleine batterijtjes samen 1 grote vormen)

Iemand ervaringen of informatie? AUB geen antwoorden van 'daar is het niet voor gemaakt' want dat bevat weinig nieuws :p

Alvast bedankt,

Flamedog

Goedenavond,

Zou op zich wel kunnen maar de spanning wordt wel 6 volt dus als de oplader dit ook geeft zou het moeten lukken.

Dat gaat niet werken ook. Deze zijn NIET OPLAADBAAR en zullen ontploffen als je dat toch probeert.

In het geval ze oplaadbaar zouden zijn (wat ze dus NIET zijn) zou het ook niet werken want 2 van deze in serie zou een minimale laadspanning van 6 Volt vereisen. Een normale lader levert 1,5 Volt.

Dat had ik even over het hoofd gezien dat het om die batterijen ging dat gaat dus inderdaad niet lukken:o

whoops sorry voor het slordige plaatje :D ze zijn wel rechargeable. ik heb het plaatje even snel gegoogled, niet zo slim achteraf.

Echte plaatje:
xuh68.jpg

In mijn nieuwsgierigheid heb ik het toch maar geprobeerd en ze laadden gewoon op. Aan te raden aan iedereen dus op rechargeable batterijen aan elkaar te koppelen als ze te kort zijn voor de oplader :)

Ik heb nu wel een ander probleem met dezelfde batterijen: als ik ze in mijn apparaat stop dan heeft hij genoeg stroom voor 1min misschien, en daarna valt hij uit. Als ik daarna het voltage meet van de batterijen zijn die van 3v naar 1.5v gegaan (batterijen apart gemeten dus samen 6v in het begin). Nu komt het rare: als ik het blijf meten wordt de waarde langzamerhand weer hoger van 1.5v naar 1.51v, 1.52v en zo verder. Hij komt dan weer uit bij ongeveer 3v. Oude batterijen misschien? Heeft iemand hier een verklaring voor?

Nogmaals bedankt voor de snelle reacties,
Flame

Omdat je lader te weinig spanning levert worden de batterijen maar een klein beetje opgeladen 1,5 tegenover 6 volt. Dus er zal wel iets gebeuren maar het feest is snel over en ik zou het niemand aanraden, want het werkt dus niet.

Hallo

De batterijen in uw "Echte plaatje:" zijn TR 15270 .

Dit zijn lithium ion batterijen en kun je (mag je) zeker niet (nooit) opladen in een gewone nicad batterijlader.

De laadstroom dient te worden beperkt , de laadspanning dient heel korrekt te zijn.

Meestal is de laadspanning 4,2 ± 0,05V voor lion cellen.

Hier : http://cgi.benl.ebay.be/Since-Charg...697?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item588a5825c9

Is een heel betaalbare lader voor dit type cellen.

Peter

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan