Vraagje over CSS

Status
Niet open voor verdere reacties.

jipyboy

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2009
Ik ben nu al een tijdje met CSS bezig maar heb toch een vraagje.
stel ik heb deze code:

Code:
#mainbox {
position: absolute;
top: 10%;
bottom: 10%;
height: 80%;
left: 15%;
right: 15%;
width: 70%;
border: 2px solid black;
}

Maar wat nu als ik dit nu in px wil zetten dus alles in px.
Ook wil ik dat als ik deze code heb en ik maak het scherm kleiner dat de mainbox dan ook niet kleiner word maar dat er gewoon een scrollbar komt aan de linker en onderkant van het scherm. (misschien gaat dat al automatische met px)

Ik ben nu al een tijdje met CSS bezig maar heb toch een vraagje.
stel ik heb deze code:

Maar wat nu als ik dit nu in px wil zetten dus alles in px.
Ook wil ik dat als ik deze code heb en ik maak het scherm kleiner dat de mainbox dan ook niet kleiner word maar dat er gewoon een scrollbar komt aan de linker en onderkant van het scherm. (misschien gaat dat al automatische met px)
Als je alles in px opgeeft, dus in absolute waardes, dan zal hij inderdaad niet van grote veranderen als je het scherm kleiner maakt. Of er wel of geen scrollbars komen te staan hangt af van de instellingen van de browser.

Of er wel of geen scrollbars komen te staan hangt af van de instellingen van de browser.
Ja, maar meer nog van de instellingen in de css.
Je zou bv. dit kunnen doen:
Code:
html { /* dit is tegen het verspringen van de rechter scrollbar bij Firefox */
    height: 100%;
    padding-bottom: 1px;
    }
body {
    width: 980px;
    margin: 0 auto; /* automatisch linker- en rechtermarge eerlijk verdelen = even groot */
    padding: 0;
    }
  • Dan past de site er in elk geval goed op bij een beeldschermformaat van 1024x768px.
  • Bij een grote beeldscherm staat de site altijd in het midden.
  • Bij een kleiner beeldscherm (behalve bij mobieltjes, die doen het anders) komt er vanzelf onderaan een horizontale scrollbar om de rechterkant helemaal te kunnen zien.
Ik zou geen vastgelegde hoogte gebruiken: dan is een langere pagina gewoon vanzelf met de rechter-scrollbar te bedienen.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan