Vraagje over foto;s op je site plaatsen??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rookie1986

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2008
Hallo iedereen,

Ik heb een vraag, ik ben nieuwe in het wereldje van eigen website maken, en ben een beetje aan het orrienteren wat voor site ik wil maken enzo:thumb:, maar nou vroeg ik mij af, mischien is het een hele domme vraag hoor maar mag je foto;s van iemand zijn internetsite op je eigen site zetten??? hoop dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden vast wel haha:confused::):p groetjeees jan

ne je mag geen foto's van een ander op je website zetten.
Of je moet toestemming hebben van die website.

ne je mag geen foto's van een ander op je website zetten.
Of je moet toestemming hebben van die website.

maar als mensen niet willen dat de fotos van hun internet site worden gehaald moeten ze dan niet zon copyright ding aanzetten? net zoals bij marktplaats, daar kan je de foto's ook niet kopieeren??

ik denk niet dat dat nodig is.
Dit staat meestal wel op de site vermeld......

Eenvoudig gezegd: op alles wat jij of iemand anders maakt (bvb foto's) of schrijft heeft de maker automatisch auteursrecht; je moet dit niet expliciet vermelden. Voorwaarde is wel dat er een uiting van persoonlijke inbreng is.

Je mag dus niets zomaar overnemen. Geen foto's, ook geen (stukken) tekst.

Je kan de "copyright" (copyright is Engels en hier voor de rechtbank onbekend, de juiste term is "auteursrecht") wel vermelden om aan te geven wie de rechten bezit, maar zonder geldt evengoed auteursrecht.

Probleem is gewoon dat Jan-en alleman tegenwoordig alles van internet plukt en dat het ondoenlijk is om je auteursrechten te controleren. Ik ben al diverse malen foto's van mij in blogs tegengekomen, daar waar ik ze vond gelukkig wél met mijn naam erbij. En dan beschouw ik dat maar als gratis reclame hoewel ik eigenlijk zonder meer een schadeclaim kan indienen. Maar die vergoeding is dan in bv Brazilië ook moeilijk te halen....) Maar op hoevele plaatsen staan ze zónder mijn naam? Handige jongens (en daar hoef je niet eens zo héél handig voor te zijn) halen tóch alle eventuele beveiligingen van een foto af. Maar de wet is inderdaad overal (ook in het buitenland) heel simpel: HET MAG NIET ZONDER TOESTEMMING.

oh dus als ik die mensen een mail stuur met de vraag of ik hun filmpje/foto mag gebruiken voor mijn site dan is alles ok?:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan