Vraagje over garantie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle Creek

Verenigingslid
Lid geworden
3 okt 2002
Niet een specifiek hardware onderdeel maar volgens mij heeft dit er wel mee te maken. Volgens mij is er geen andere sectie die beter past. Mijn vraag is de volgende:

Onlangs heb ik mijn Logitech G15 geruild vanwege problemen. De garantietermijn was drie jaar, het bord was 1 jaar (bijna precies) dus ik ga naar de winkel. Zij deden gelukkig niet (al) te moeilijk en ik kreeg een nieuw board mee. Op mijn vraag of ik nu weer drie jaar garantie zou krijgen werd mij vertelt dat dit nie zo was en ik dus nog maar twee jaar had.
Omdat ik hier niet zeker van was ging ik maar niet in discussie..

Maar: dit klinkt mij heel vreemd in de oren. Is het niet zo dat ik betaal voor een product met drie jaar garantie? Mijn product is defect, dus ik ruil deze. Dan moet dit board toch ook weer drie jaar meegaan?

Anders gezegd: wat nu als ik na 1094 dagen terug was gekomen (1 dag voor de drie jaar). Ik krijg een nieuw board mee. Wat er dan ook defect is aan dat board, ik heb dikke pech, want mijn garantie verloopt een dag later.

Nog weer anders gezegd:
Elk nieuw board wat ik meekrijg hoeft dus minder lang mee te gaan? Het eerste board moet 3 jaar meegaan, het tweede board mag nog maar twee jaar meegaan voordat ik klachten krijg. Stel dat ik over een jaar weer problemen heb, dan mag dat board nog maar één jaar meegaan?

Dit klinkt mij zeer raar in de oren.. Ik koop een product dat minimaal 3 jaar mee moet gaan, want zolang strekt mijn garantie. Ik wil dus niet elke keer na één jaar een nieuw product om na 3 keer vervolgens te horen "ja sorry, op".

Ik snap wel dat garantie meer een soort service is dan een "garantie dat het niet defect gaat", maar de garantie is toch van toepassing op mijn product wat ik meekrijg, en toch niet op de factuurdatum?

Nu gaat dit dus specifiek over mijn G15 maar de vraag geldt voor alle producten. Kan iemand hierover wat inlichtingen geven?

Laatst bewerkt:
Bij je initiele aankoop heb je 3 jaar garantie dus. bij een vervangend product word die garantie overgenomen dus blijft bijvoorbeeld na 1 jaar de resterende garantie 2 jaar. dat is standaard procedure bij hardware. Je krijgt geen garantie op het vervangende product, die heb je nog van het eerste. ze zijn namelijk niet verplicht om het product te ruilen, theoretisch gezien mogen ze hem ook repareren. dan zou je dus je apparaat een poosje kwijt zijn en nadat hij gerepareerd zou zijn ( volgens mij staat er in de wet binnen "redelijke termijn") zou je alsnog die resterende 2 jaar garantie hebben dus ook niet 3 nieuwe jaren.

Je krijgt als service een nieuwe zodat jij snel weer een apparaat hebt en zij geen "gezeur" van klanten die vinden dat het zo lang duurt allemaal. maar je hebt nog steeds die orginele garantie.

anders zou je natuurlijk levens lang zon ding binnen garantie kunnnen laten repareren.
na 2 jaar en 364 dagen ding "netjes" onklaar maken, zorgen dat je een nieuwe meekrijgt en dan weer 2 jaar en 364 dagen laten werken etc etc etc.

:shocked: Ik heb hier geen mail van gehad.

In ieder geval:
Is ook wel logica in te vinden natuurlijk maar ik vroeg het me zo af.
anders zou je natuurlijk levens lang zon ding binnen garantie kunnnen laten repareren.
Tja.. ja en nee.. Ik (maarja) ben van mening dat als ik een product koop, dit een aantal jaar zonder problemen moet blijven werken. Als ik dus telkens binnen de garantie termijn van de garantie gebruik zou moeten maken betekent dit dus eigenlijk dat het product niet goed is, of beter gezegd, zijn garantie niet waar kan maken.
Neem een Gazelle fiets: levenslang garantie op het frame. Dit is iets wat ze (gelukkig) bijna altijd waar kunnen maken. Wat heeft een frame nu te lijden? Andere onderdelen daarentegen hebben kortere garantie, reflecterend naar de termijn waarin het mee zou moeten gaan.
In het geval van reparatie en in plaats van een nieuw product vind ik dit nog steeds deels van toepassing maar kijk ik er nu wel anders naar. Het is service en "gedoevoorkomend" om een andere apparaat mee te geven. Echter: soms is reparatie niet mogelijk. Dan vind ik het nog wel toepasbaar.

Bedankt voor je duidelijke uitleg, Ellasar :).

Ze kunnen namelijk ook een "refurbished"exemplaar meegeven die in theorie dus ouder kan ijn als jou aangeschafte (op dat moment defecte) apparaat. Volgens jou wens :) zou je in dat geval een kortere garantie termijn ontvangen.

Helaas loopt je garantie van het oude toetsenbord gewoon door. Ik heb laatst ook m'n G15 omgeruild (wist je al), maar ook ik kreeg te horen, dat de orginele aankoop datum als garantie periode aangehouden werd. Er werd alleen een kopie gemaakt van de aankoop bon.

Ze kunnen namelijk ook een "refurbished"exemplaar meegeven die in theorie dus ouder kan ijn als jou aangeschafte (op dat moment defecte) apparaat. Volgens jou wens :) zou je in dat geval een kortere garantie termijn ontvangen.

Hihi.
Nee, dat is gezegd als het apparaat wat je meekrijgt nieuw is. Maar inderdaad, de "gehervachtte" heb ik niet aan gedacht :).

Helaas loopt je garantie van het oude toetsenbord gewoon door. Ik heb laatst ook m'n G15 omgeruild (wist je al), maar ook ik kreeg te horen, dat de orginele aankoop datum als garantie periode aangehouden werd. Er werd alleen een kopie gemaakt van de aankoop bon.
Jup, bij mij dus ook.

Maar ik vind het niet eerlijk
smiley_mad.gif

(:D maar snap het nu wel wat meer ;))

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan