Vraagje over inrichten batch-file

Status
Niet open voor verdere reacties.

afarensis

Verenigingslid
Lid geworden
12 jul 2011
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
365
Ik heb een eenvoudige batch-file gemaakt. Dit is ook alles wat ik ervan af weet, ben niet deskundig op dit gebied..

In deze batch-file (die ik overigens de extentie *.cmd heb gegeven; wordt geadviseerd) moet je twee keer de bekende keuze maken: (Yes/No/All).
Vraagje: is met een of andere parameter (als dat zo heet?) te ondervangen dat je dat niet meer hoeft te doen en dat automatisch gekozen wordt voor Yes? Dus dat je alleen nog maar de keuze krijgt: 'Press any key to continue'?

@echo off
ECHO Start van backup-procedure...
ECHO.
ECHO tik Y in waardoor het bestaande bestand in map 'Voorlaatste' overschreven wordt....
XCOPY "D:\Data\Backups van Easy Works\BCK_atlew_excluservice" "D:\Data\Backups van Easy Works\Voorlaatste"
ECHO.
ECHO tik Y in waardoor het bestaande bestand in map 'Backups van Easy Works' overschreven wordt....
XCOPY "C:\ewbackup\BCK_atlew_excluservice" "D:\Data\Backups van Easy Works"
ECHO.
ECHO Bestanden zijn succesvol gekopieerd...
ECHO.
pause

Graag hoor ik of dat kan...

George

Dat kan met: XCOPY /Y

Tip:
Tik in een command prompt eens: XCOPY /?

Laatst bewerkt:
xcopy/?|more vervolgens Enter-Enter etc. omdat alles niet op pagina past

Opdrachtregel:

Code:
XCOPY "H:\Map1\Map2\Map3" "H:\Data1\Data2\Data3"/y/s/e/v

s = subdirectory's
e = empty directory's
v = verify (controleer bestand)

Een MS-DOS opdracht bestaat uit maximaal drie onderdelen. Opdrachtnaam, parameters en schakelopties. De opdrachtnaam geeft aan welke taak MS-DOS moet uitvoeren. Parameters geven aan waarop de betreffende opdracht moet worden uitgevoerd. Schakelopties specificeren de uit te voeren opdracht.

Opdrachtnaam:
cls (het scherm wordt leeggemaakt)

Parameters:
del notitie.txt (NOTITIE.TXT wordt verwijderd)
ren brief.txt memo.txt (de naam BRIEF.TXT wordt gewijzigd in MEMO.TXT

Schakelopties:
Een schakeloptie is een slash (/), meestal gevolgd door één letter of cijfer.
/w /p (w=wide, p=pagina)
dir/w dir/p

Laatst bewerkt:
Dat kan met: XCOPY /Y

Tip:
Tik in een command prompt eens: XCOPY /?

Helemaal goed. Werkt perfect! En zeer bedankt voor de aanvullende opdracht XCOPY /?. Heel handig

xcopy/?|more vervolgens Enter-Enter etc. omdat alles niet op pagina past

Opdrachtregel:

Code:
XCOPY "H:\Map1\Map2\Map3" "H:\Data1\Data2\Data3"/y/s/e/v

s = subdirectory's
e = empty directory's
v = verify (controleer bestand)

Een MS-DOS opdracht bestaat uit maximaal drie onderdelen. Opdrachtnaam, parameters en schakelopties. De opdrachtnaam geeft aan welke taak MS-DOS moet uitvoeren. Parameters geven aan waarop de betreffende opdracht moet worden uitgevoerd. Schakelopties specificeren de uit te voeren opdracht.

Opdrachtnaam:
cls (het scherm wordt leeggemaakt)

Parameters:
del notitie.txt (NOTITIE.TXT wordt verwijderd)
ren brief.txt memo.txt (de naam BRIEF.TXT wordt gewijzigd in MEMO.TXT

Schakelopties:
Een schakeloptie is een slash (/), meestal gevolgd door één letter of cijfer.
/w /p (w=wide, p=pagina)
dir/w dir/p

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Heel handig om te bewaren!

Beste George,
Quoten is in dit geval (meeste gevallen) volstrekt overbodig en zeer storend voor een topic. Immers mensen willen alles vlot kunnen lezen en niet alles dubbel lezen.

Bijgaand nog wat uitleg over de opdrachtregel. Dan bedoel ik wat je in het opdrachtscherm achter de opdrachtprompt C:\> met de opdrachtregels kunt doen.
Code:
[B]OPDRACHTREGEL[/B]
esc       = opdrachtregel geheel verwijderen
backspace = teken links van de cursor verwijderen
del       = wist één teken in de template uit
ins       = laat tekens in een regel invoegen
F1  Beeldt de laatst ingevoerde opdracht letter voor letter opnieuw af.
F2  Kopieert alle tekens uit de template tot aan het teken dat u aangeeft
F3  Beeldt de laatst ingevoerde opdracht in zijn geheel opnieuw af.
F4  Wist alle tekens uit - tot aan het teken dat u aangeeft
F5  Brengt de template terug naar de regel, waarin getikt wordt
Type: doskey om doskey te installeren.
pijl omhoog = laatst ingevoerde opdracht
home        = naar begin regel
del         = verwijderen letter
end         = naar einde regel
Doskey is heel handig, want het haalt ingevoerde opdrachten snel terug.

Dag Senso,

Sorry dat het storend was....
Fijn dat je dat even ter sprake brengt, want het is voor mij onduidelijk. Op jouw bericht 'nu', kan ik eenvoudig reageren via de knop 'Reageer op bericht', maar als er meerdere antwoorden gegeven worden, kun je op de voorlaatsten niet meer op deze manier reageren. Ik dacht dat quoten dan de meest logische keuze was. Maar niet dus.
Wat is dan wel de beste manier? Is 'op meerdere berichten reageren' dan een optie, zou je dat misschien even kort uit willen leggen?

Ik heb ook nog in de Help gekeken, maar kon daar ook niet specifiek iets vinden...

En bedankt voor je extra uitleg over de opdrachtregel. Handig om te weten...

Laatst bewerkt:
Je moet niet reageren op 'laatste en voorlaatste berichten', je moet reageren op de inhoud van berichten. Geef aan wat je naar aanleiding van de adviezen gedaan hebt, en wat jouw stand van zaken is. Zijn er vorderingen/fouten? Die "Quote en "+ niet gebruiken, gewoon > Reageer op bericht en je eigen verhaal/tekst vertellen.

Werkt die Doskey bij jou? Je typt achter de prompt = C:\>doskey Enter en dan moet die werken. Probeer dat met wat opdrachten dir/w dir/p en dan pijltjestoets naar boven dan moeten ze weer te voorschijn komen.

Laatst bewerkt:
Ik probeer altijd mijn dankbaarheid te tonen als iemand reageert, ook bij tussen-berichten zeg maar. Maar dat kan ik dus beter niet meer doen. Ik zie ook wel eens dat een deel van de ge-quote tekst gebruikt wordt. Kan dat dan wel? maakt het dan wel wat minder onoverzichtelijk..

C:\Doskey werkt...
Maar, is dat wel nodig? Als ik, zowel met en zonder admin-rechten direct achter de prompt iets invoer, kan ik ook gewoon met de pijltjestoets de eerdere opdrachten terug halen, ook bijvoorbeeld springen naar begin/einde regel enz... kan. En volgens mij kan dat al jaren..
Ik werk met Windows 10/1903

pijl omhoog = laatst ingevoerde opdracht
dat is doskey en je haalt de ingevoerde opdrachten per item terug. Ik vind die erg gemakkelijk. Zal bij jou wel werken dan. Of iets nodig is, ga ik niet over. Het is wel leuk om te wijzen op die functie.

Dankbaarheid toon je meestal aan het eind van een topic voor het meedenken, hulp en/of oplossingen. Kan ook tussendoor maar quoten is daarbij niet nodig. Quoten doe je alleen als dat functioneel is. Je moet/wilt verwijzen naar een specifieke tekst of advies of je denkt dat iemand de draad kwijt is of de logische volgorde ontbreekt in een topic.

Normaal/in bijna alle gevallen is duidelijk op welke tekst jij of iemand reageert.

Hi,

Met pijltje naar beneden blader je weer 'terug' in het lijstje, maar dat is een detail... Maar ik begrijp dat Doskey een soort standaard ingebakken functionaliteit is en dat je dat niet eerst in hoeft te tikken. Dat verklaart ook dat ik me dat ook nooit gerealiseerd heb. En... natuurlijk is het leuk om daarop gewezen te worden, tips/suggesties zijn altijd welkom...

Ik bedoel met 'nodig' dat je niet eerst Doskey hoeft in te voeren, maar direct achter de prompt kunt beginnen met de opdrachten..

Ok, het verhaal over wel of niet tussendoor reageren is nu duidelijk. Bedankt voor je extra uitleg....

1. Iemand heeft toch doskey voor de eerste keer moeten typen. Dan pas wordt doskey geactiveerd. Maar goed dat ligt dan in een ver verleden.
Staat hier ook:
Type: doskey om doskey te installeren.
2. doskey is ook een opdracht zie c:\>doskey/?

Je zult best gelijk hebben hoor, maar goed, wat je zelf al zegt, in een ver verleden en dus niet meer zo belangrijk denk ik...

Nogmaals dank voor je tips en suggesties....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan