• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraagje over macro's

Status
Niet open voor verdere reacties.

PeterJo

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2016
Hallo,

Ik werk dagelijks met een softwareprogramma waarbij ik voortdurend gegevens exporteer naar excel en bewerk. Die gegevens zijn artikelcodes met bijhorende locaties, aantal stuks, eerste datum van ontvangst, aantal orderlijnen enz..

Om mijn magazijn zo efficiënt mogelijk te laten werken exporteer ik dus verschillende gegevens naar excel om nadien mijn stock makkelijk te kunnen verhuizen. Zo voeg ik bijvoorbeeld een kolom toe waarbij ik met een eenvoudige formule de best verkopende artikels de letter A geef, B voor goede verkoop, C voor mindere en D voor slechte verkoop. Nu mijn vraag aan jullie:

mijn werkgever heeft een plattegrond van alle producten in excel gemaakt (geen artikelcodes, enkel locaties bijvoorbeeld 01001, 04097, 08110, ..). Er zitten ook al macro's in want elke dag voer ik een check uit waarbij locaties die al dan niet leeg zijn een foutmelding geven zodat ik dit makkelijk kan opvolgen. Wat ik graag zou willen hebben is een plattegrond met locaties zoals nu het geval is maar dan met bijhorende letters zodat je een overzicht hebt van alle producten met bijhorende verkoop. Wanneer een bepaald product beter of slechter begint te verkopen zou de data in die plattegrond ook moeten wijzigen. Het spreekt voor zich dat dit regelmatig gerefresht moet worden om alles up to date te houden maar hoe begin ik hieraan?

Alvast bedankt

Laatst bewerkt:
Je weet via je formule de verkoopintensiteit van elk product.
Je hebt een plattegrond met locaties.
Je hebt waarschijnlijk ook een lijst van welk product op welke locatie is opgeslagen ?
Dan rest je nog enkel ons te voorzien van een voorbeeldbestand met al deze gegevens en we zijn vertrokken.

Wij gebruiken in ons DC ook iets dergelijks voor de slotting van artikelen. We hebben hiervoor 1 sheet aangemaakt als plattegrond en 1 sheet waar de platte tabel staat met het lokatienummer, artikelnummer, artikelomschrijving. Aan de hand van een Vlookup formule laten we dan vanuit de plattegrond in de platte tabel zoeken naar de lokatie en vervolgens het artikelnummer en -omschrijving teruggeven. In jouw geval zou je daar dus een derde veld bij kunnen zetten met je letters van omloopsnelheid.

Hallo,

sorry voor het lange wachten. Ik zal alvast een bijlage geven met de artikel codes (kolom A), het aantal keer een artikel besteld is geweest (kolom B), actuele stock (C), locatie (D). Aan de hand van kolommen E en F heb ik in kolom G een letter kunnen toekennen aan de artikels om zo de best verkopende artikels te onderscheiden van de slecht verkopende. Kolom H is of een artikel al dan niet nog geleverd wordt. N/B wil zeggen dat deze niet binnen komt. Ik zal snel even die andere file zoeken (plattegrond) en daar ook de nodige info bij geven Bekijk bijlage stock april 2016.xlsx.

Het bestand van de plattegrond is te groot, wat nu?

Laatst bewerkt:
Opslaan als xlsb, dan kan je een groter bestand uploaden of inpakken in zip-file.

Ik heb voorlopig maar een printscreen genomen van mijn warehouse map (dit is wel niet de volledige map). Belangrijke weetjes:

Het magazijn telt 11 gangen, D86 vertegenwoordigt rij 1, I71 rij 2, K71 rij 3, M71 rij 4 enz.. Gang 11 staat op G72.

Naast D86 links vind je locatie 1 wat in mijn software 01001 is. Locatie 2 bevindt zich op E87.

In rij 1 links lopen alle oneven locaties, rechts de even. Links kan ik telkens 6 palletten kwijt per artikel, (D86 t.e.m. A86 is dus 1 locatie).
Rechts zijn de even locaties (2 t.e.m. 32) en deze zijn telkens 2 diep, vanaf 34 zijn deze 5 diep (zie E71 t.e.m. G71).

In rij 2 kan ik per locatie 2 paletten kwijt (rechts oneven en links even). Zo zie je bijvoorbeeld dat op locatie 122 (H71) en 105 (J71) telkens 2 vakjes staan naast mekaar.

K71 vertegenwoordigt locatie 1 in rij 3 (ook hier links de oneven en rechts de even locaties). Vanaf gang 3 t.e.m. 10 tellen de locaties telkens 1 pallet.

Al de locaties die rood gekleurd zijn zijn locaties die bezet zijn, de lichtblauwe zijn de vrije locaties en de donkerblauwe zijn de vrije palletplaatsen achter de locaties met meer dan 1 palletplaats (2, 5 of 6 palletplaatsen per artikel dus)Bekijk bijlage bestandwarehousemap.xlsx

Om te weten welke locaties al dan niet leeg of vol zijn exporteer ik vanuit mijn software een lijst met 'empty locations' (lijst in bijlage)

Deze lijst (sheet 1) voeg ik toe aan de file waar de warehousemap instaat.

Ik ga dan naar de tab 'new dave cap' en voeg een extra kolom toe tussen kolom B en C.

Vervolgens sta ik in C2 en gebruik de formule =VERT.ZOEKEN(A2;Sheet1!A:C;1;0) A2 is de locatie die ik zoek, vervolgens selecteer ik alles van sheet 1 en de zoektabel is kolom 1. Mits ik rij C doortrek kan ik filteren op kleuren rood, lichtblauw, donkerblauw en oranje en kijken welke locaties foutmeldingen geven (dit geeft men weer met N/A). Bekijk bijlage emptylocations_april.xlsx

Dagelijks moet ik een nieuwe empty locations lijst toevoegen aan de warehouse map om te kijken welke locaties bezet of leeg zijn. Ik gebruik nooit de originele warehouse map maar maak dagelijks een kopie die ik erna dan ook weer meteen verwijder.

Maar wat mijn vraag concreet was is hoe ik op mijn plattegrond buiten de locaties de ABCD kwalificatie kan weergeven. Ik vertrek zo dadelijk naar huis, morgen ben ik er weer.

Alle geluk dat jij er nog aan uit kan want mij duizelt het een beetje.(veel)
Waar ik mee zou beginnen is je tabel op New Dave Cap zo herwerken dat alle gegevens aanwezig zijn (locaties, empty locaties, stock, verkoopintensiteit, enz..) maw 1 grote tabel met alle mogelijke gegevens die je nodig zou kunnen hebben.
Ook zouy ik het importeren van gegevens zoals Empty Locations en Verkoop automatiseren zodat je niet moet bezig zijn met kolommen invoegen, formules plaatsen etc..
Dan is het eerder een kwestie van waar dan van hoe(Vert.Zoeken zoals Ginger al suggereerde) je de resultaten v/d verkoop op je plattegrond wil plaatsen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan