Vraagje(s) over Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

gethez

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2007
Ik probeer een aantal tabellen in te laden in Access, echter zit ik telkens met typeconversiefouten.

Eén tabel is me al gelukt door de oorspronkelijke Excel tabel eerst aan te passen (in de kolom gaan staan en bij celeigenschappen alles in tekst te zetten)

Dit kwam omdat de tabel met importfouten me aangaf om welke kolom het ging (kolomnaam was 'artikel')

Maar het rare is soms krijg ik
1)
fout /rij /veld
typeconversiefout / 9 / F8
typeconversiefout / 9 / F9

2)
fout / rij /veld
typeconversiefout / 9 / 'artikel'

waarom deze 2 notaties? waar kan ik met andere woorden het vak of de vakken terugvinden waar zo'n typeconversiefout wordt vastgesteld? en kan er iemand mij (een beetje) uitleg hierover geven aub?

kan ik alles in text zetten in een accesstabel na het inladen van de Excel tabel? of dient dit best te gebeuren in Excel vooraleer het inladen.

Ik ben een (klein) beetje vertrouwd met Access dus geen te complexe termen gebruiken aub... :)

F8 en F9 geven aan dat je velden gebruikt zonder naam. 'Artikel' is een kolomnaam en wordt als veldnaam beschouwd. De andere 2 zijn dus ofwel overbodig (staan geen gegevens in) ofwel hebben geen acceptabele veldnaam voor Acces. Sowieso zou ik, als je gegevens importeert, daar een importspecificatie voor maken. Dan kun je per veld aangeven wat voor soort veld moet worden aangemaakt.

F8 en F9 geven aan dat je velden gebruikt zonder naam. 'Artikel' is een kolomnaam en wordt als veldnaam beschouwd. De andere 2 zijn dus ofwel overbodig (staan geen gegevens in) ofwel hebben geen acceptabele veldnaam voor Acces. Sowieso zou ik, als je gegevens importeert, daar een importspecificatie voor maken. Dan kun je per veld aangeven wat voor soort veld moet worden aangemaakt.

ok, bedankt voor de info, maar als ik die importspecificatie google zie ik in deze link staan dat ik een txt. bestand moet kiezen. Maar ik vertrek toch van een xls. bestand??

of hoe moet ik dat precies doen dan?

Laatst bewerkt:
Is er een reden dat je mijn bericht in zijn geheel quoot? Liever niet doen.... Mijn bericht staat er (veel beter leesbaar ook nog eens) pal boven voor degenen die hem nog eens willen lezen. Je kunt gewoon een volgend bericht typen in het tekstvak <Snel reageren>.
Een importspecificatie kun je inderdaad beter met een csv of txt bestand maken, maar werkt ook als je het daarna gebruikt bij een excel bestand.

hola, nu ben ik ff niet mee... ik heb hier een paar registers in Excel waar een aantal (dezelfde) artikelen per kwartaal staan opgesomd. En ik moet daar een paar gegevens uitfilteren via access.

dus excel bestanden importeren in access om de stroom van de goederen na te gaan. Hoe kan ik dan heel mijn excel bestand omzetten in een txt. of csv.-bestand.??

ik ben nog helemaal groen wat betreft access, dus het kan zijn dat ik al een fout heb gesteld in mijn vraag

Laatst bewerkt:
Als txt: via "Opslaan als" en dan het keuzevakje met xlsx of xls aanpassen in .txt

Waarom koppel je de Excel bestanden trouwens niet?

Thanks, straks is proberen.

Wel de bedoeling is om een access bestand dat al bestaat na te bootsen.

Daarin werden eerst een aantal kwartalen in tabel gegoten om dan queries op uit te voeren. Het gaat dus om een voorraad administratie van een project waar er goederen in en uit kunnen gaan en de bedoeling is om saldos per kwartaal die in en uitgaan op te tellen en te zien dewelke na maximum 4 jaar vervallen en wat de huidige stock is.

De persoon die dit access bestand heeft gemaakt had wel wat verstand hiervan, maar ik probeer zelf de tabellen na te maken, maar ik stuit dus al meteen op het inladen van de tabellen met die conversie fouten...

Wat bedoel je precies met Excel bestanden koppelen? Nogmaals, ik heb een aantal lessen gehad in wat je allemaal kan doen in access zoals (basis) queries maken enzo dus niet met met te moeilijke termen smijten eh.

Kan dit trouwens kwaad als er zo typeconversiefouten zijn bij het inladen?

@ Andre@home:

Als ik dit doe krijg ik een tekstbestand met alles in 1 blok. Hoe kan access dit tekstbestand dan aanzien als een gegevensbestand?

Of is die importspecificatie een soort van programma dat bestaat uit tekst? Ik dacht dat dit gewoon hielp bij het goedzetten van de celeigenschappen van hele kolommen...

Of waarschijnlijk heb ik het helemaal verkeerd voor... :(

Als je op het tabblad <Externe gegevens> staat zie je dat je gegevens kunt importeren of kunt koppelen. De werkwijze is hetzelfde, alleen bij Koppelen heb je dus altijd de gegevens vanuit de bron. Dus ook geen importfouten. Je kiest dan de derde optie i.p.v. de eerste. Zeker als het gaat om het analyseren van gegevens is dat prima, want de data is gelijk beschikbaar.

mkay, ben ik misschien beter af met ze te koppelen ipv te importeren... Alleen als ik met mijn cursor over het derde icoontje ga staat erbij: 'een excel bestand importeren'... (2010 versie)

verder zie ik niets staan wat betreft koppelen van gegevens, 1 icoontje buiten beschouwing gelaten: nl. 'koppelingsbeheer'. Het zal wel deze zijn die ik moet hebben, maar staat in het grijs dus kan hierop niet klikken...

en ook, ik kan het niet doen via rechtermuisknop op een nieuwe tabel. Daar kan ik ook enkel importeren... Maar dit zal misschien te maken hebben met die optie in het grijs.... :unsure:

edit: heeft dit systeem dezelfde mogelijkheden als bij importeren? zoals de resultaten daarvan in queries gieten die verschillende bronnen van tabellen hebben? Hiermee bedoel ik die drop downs van tabellen boven de query grid...

En zijn er nog zaken die anders zijn?

edit 2: heb het kunnen koppelen en dit geeft een heel ander icoontje mee aan de tabel links dus in de lijst... Kan dit kwaad? Zou het toch misschien liever geïmporteerd zien... :unsure:

en ook; klopt het koppelen gaat dat samen met de beschrijving van wat ik probeer te doen met dit access bestand? (zie post 8)

Laatst bewerkt:
Je staat voor een open deur, en hoeft nu alleen maar naar binnen te stappen :). De derde knop (Excel importeren) is in jouw geval de juiste. En daar pak je de derde optie (Koppelen).

mkay, het is me toch gelukt, zie mijn post hierboven, want ik heb deze nog geëdit...

Kan je me daar iets van vertellen aub?

MVG

Dat je een ander icoontje krijgt is logisch; hoe moet je als gbruiker anders weten dat je met een gekoppelde tabel te maken hebt? Verder is er (weinig) verschil met een gewone tabel. Enige verschil: een gekoppelde Excel tabel kun je niet muteren. Je kunt de data dus alleen raadplegen. Lijkt mij een bonus in jouw situatie!
Je kunt verder alle (selectie) queries maken die je ook zou maken met een vaste tabel.

ok, ik ben het probleem van de tabellen inladen nu voorbij, aangezien ik de kolommen die fouten bevatten niet echt nodig heb om mijn queries te trekken...

Ik zit natuurlijk met andere (nieuwe) vragen...

Ik probeer nu een query te maken en ik start hierbij met een tabelmaakquery (geel bolletje en uitroepteken). Hierbij gebruik ik 5 gegevens uit de oorspronkelijke tabel (van het eerste kwartaal). Hoe het verder verloopt is nog een beetje onduidelijk, aangezien ik de aanmaakdatum van alle tabellen en queries chronologisch volg. Hieronder meer, eerst wat meer uitleg:

Volgende stap is dus een toevoegquery (groen kruisje en uitroepteken). In de ontwerpweergave moeten er hiervoor van 3 van de 5 tabelgegevens een som gemaakt worden. Eerste tabel dus al ingeladen, gegevens gezocht in kw1, maar voor de tweede query (de toevoegquery dus) ga ik de gegevens dus halen in kw2. Dus in ontwerpweergave worden 'tabel' kw2 gebruikt als brontabel en voor dus 3 van de 5 een som voor 'totaal'.

Maar wat ik dus niet begrijp is dat hierbij in 'toevoegen aan' voor die 3 gegevens bv. SOMVANQUANTITY staat. (waarbij quantity dus één van die gegevens is... Als ik klik op die velden kan ik zien dat deze gehaald worden uit een tabel die pas aangemaakt is helemaal op het einde, nl. 'Totaal in afrekeningen'...

Als ik het goed begrijp gaan de totalen van alle kwartalen in deze gecreëerde tabel terecht komen...

Dus enkele vragen:

- Hoe kan ik zo somvan bijvoorbeeld de gegevens quantity gebruiken...? (in de ontwerpweergave plakken deze 2 dus aaneen). Ik moet die dus laten toekomen in die eindafrekeningstabel, maar kan het zijn dat deze eindtabel pas aangemaakt wordt 20 stappen verder aan de timestamp te zien?

- Zelfde probleem later wanneer er gegevens van 2 tabellen worden gekoppeld... Er worden 2 tabellen gekoppeld d.m.v. zo'n pijltje van de ene naar de andere tabel... Maar een van die 2 tabellen is dus die 'totaal in afrekeningen'... Dewelke dus X- aantal stappen verder zal worden aangemaakt...

Of moet ik hierbij niet kijken naar het tijdstip van aanmaken? Als ik alles chronologisch volg maakt het voor mij geen steek...
(een tabel gebruiken die nog moet aangemaakt worden in een query)

Ik heb 'm een paar keer overgelezen, maar ik snap er eerlijk gezegd geen hout van... Sowieso vraag ik me af waarom je überhaupt berekeningen wilt opslaan, want dat is meestal nergens voor nodig. Een berekening maak je in queries, en resultaten daarvan sla je niet op. Da's één van de belangrijkere normaliseringsregels: gegevens die afhankelijk zijn van andere gegevens sla je niet op in de tabel. Dus waarom zou je die regel negeren? En daarmee de integriteit van je db bij het groot vuil zetten?

Ik probeer dus de volgorde van de aangemaakte dingen (links in beeld onder access objecten) te volgen in functie van aanmaaktijdstip...

Is inderdaad wel moeilijk zonder concreet voorbeeld op het scherm... (en dus ook om het uit te leggen :p), maar ik kan moeilijk deze tabel in bijlage zetten...

Als ik de timestamps volg worden er (voor elk project) eerst de 4 kwartalen ingeladen en dan (met uitzondering van 1 kwartaal, nl. het eerste kwartaal van het eerste project met die tabelmaakquery) 4 toevoegqueries aangemaakt... En daarchter wat totaaltabellen- en queries... om hier dus gegevens uit te halen...

Maar als ik u goed begrijp mag ik deze queries niet opslaan?? Hoe kan ik dan verder borduren op het resultaat van queries? Dan moet ik deze toch opslaan? De maker van dit access bestand deed dit ook denk ik...

Hoe kan ik trouwens bij een query (een berekening dus) ervoor zorgen dat de brontabellen, de kwartaalstocks dus, niet worden aangepast hierdoor..?

ps: ik hoop dat deze post ietsje duidelijker is dan de vorige, maar het is dus moeilijk uit te leggen voor mij zo zonder concreet voorbeeld...

Mijn vraag gaat dus vooral om die timestamps...nl. in alle toevoegqueries (groen kruisje) worden er in ontwerpweergave onder 'toevoegen aan' dus die bewuste afrekeningstabel gebruikt om de gegevens naar toe te sturen vermoed ik... Dit is een grote tabel dus ik vermoed dat alles hierin komt...

Hoe kan ik dan verder borduren op het resultaat van queries? Dan moet ik deze toch opslaan? De maker van dit access bestand deed dit ook denk ik...
Zonder voorbeeld heb ik geen flauw idee wat voor data en tabellen je allemaal hebt, en of het dus correct is gebouwd of niet. Op dit moment denk ik alleen maar: "blij dat het mijn db niet is".
Queries zijn bedoeld om data te analyseren op basis van je bestaande tabellen. Als je de gegevens al hebt, dan is het meestal totaal niet nodig om die dat nog eens in andere tabellen te pompen. Dus waarom je dat doet? Geen flauw idee. Bestaande queries kun je vervolgens ook weer als basis voor nieuwe queries gebruiken, dus dat zorgt ook niet voor de noodzaak van extra tabellen. Berekeningen maak je ook in tabellen, dus ook daarvoor zie ik geen noodzaak voor toevoegqueries. Die is er (in mijn ogen) alleen voor data die je importeert van externe bronnen waarvan de gegevensstructuur niet goed is, en waar je controleslagen overheen gooit.

Het uiteindelijke doel is om externe gegevens in registers die toegestuurd worden per kwartaal te toetsen aan andere bestaande lijsten en na te gaan welke lijnen niet in die registers zijn opgenomen (verbruikt zijn dus) aangezien deze na 4 jaar vervallen. Ik moet dus terug 4 jaar in de tijd en daar kijken welke items dan zijn binnengekomen en die na 4 jaar tijd niet gebruikt geweest zijn en die dus uit het totaalsaldo moeten verdwijnen...een soort van stockboekhouding die getoetst moet worden aan andere lijsten...

Waarom er precies die toevoegqueries worden gebruikt weet ik ook niet en de persoon die dit gemaakt heeft had wel heel wat ervaring met ms office, maar ik kan het hem niet echt vragen...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan