Vraagstuk aansluiting fans op mobo

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chopra

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 okt 2003
Deze week Corsair Carbide 500R case binnen met een Asrock / Z97 Extreme3 moederbord.

Inmiddels moederbord, bekabeling (zo veel mogelijk) en overige hardware ingebouwd, maar ik zit met de aansluiting van beide case front fans (plus na levering 2 top en 1 bottom (140 mm) fans.
Ik heb bijv. de aansluiting van de Corsair front fans, maar die kan ik nergens op het mobo aansluiten. Hoe los ik dit op - of - wat mis ik?

Bekijk bijlage 218381 Deze aansluiting heeft een klikmechanisme, 3 male pins en 3 female pins naast de male pins.

Hoor graag of ik aanvullende info moet verschaffen.

Je moet die ventilatoren van de fabriek af aansluiten op de meegeleverde fancontroller. Daar passen enkel die fans op.

Fancontroller zegt me niets?

Hoe ziet zoiets er uit?

Afbeelding zegt me helaas niets. Dit zie ik idd als ik aan de linkerzijde van de case tegen e.e.a. aankijk.
Wat is een driestandenfancontroller? Hoe ziet deze er uit?
2e deel van je quote is duidelijk.

Boekje mobo bestudeerd, maar dat zegt niets over het produkt van een ander.
Vooralsnog geen enkele mogelijkheid om de fans aan te sluiten.

het zijn dus die losse kabeltjes. De knop zelf zit aan de voorzijde en heeft drie snelheden waar je uit kunt kiezen ;)
5vd6r.jpg

En je moet dus niet het boekje van het moederbord bestuderen, maar het boekje van de case zelf.

Dat brgrijp ok, kon ook de routing herleiden en ik heb de summiere bijlage van de kast nog eens bekeken, maar buiten een soort promo achtige opsomming van de pluspunten van de kast, is er gewoon geen enkelr aanwijzing waar ik ze op kan aansluiten.
Achterzijde vermeldt heel gedetailleerd welke schroefjes waartoe dienen plus dat er een USB2-3 connector meegeleverd is.

Wat ik alleen verder nou kan bedenken is, dat betreffende stekker optioneel is en niet aangesloten hoeft te worden.

Laatst bewerkt:
Het gaat dus om de aansluiting OP het moederbord
Een 3-pins female aansluiting kan ik nergens ontdekken, Corsair heeft ook niets meegeleverd.
Contact met de fabrikant opnemen?

Laatst bewerkt:
Vermoedde ik al ergens: net de laatste kabel aangesloten en systeem voor de eerste keer aangezet.
Alles werkt en draait gewoon. Druk gemaakt om niets..

Je kunt de ventilatoren van de fabriek af niet op het moederbord aansluiten, dat heb ik je al verteld....

Ja, heheh. .. dat was juist m'n eigen constatering in de vraagstelling.
Vraag was dus: hoe dan wel. Niet via betreffend kabeltje dus, maar via molex.

i.i.g. dank voor het meedenken.

Toch nog weer even een gerelateerde vraag: Ik heb nu 3 fans binnen, van die zware jongens.
2 komen bovenin de kast en 1 op de bodem.

Nu vraag ik mij af: welke blaasrichting moeten ze hebben? Kan me voorstellen dat het 2 kanten uit kan werken, maar wat is gangbaar?

Bovenin: outtake (naar buiten)
Onderin: intake (naar binnen)

Je kunt het beste namelijk met de natuur meedenken: warme lucht stijgt en die wil je versneld weg hebben.

Ja precies, dat is zo. Warme lucht kwijtraken heeft prioriteit boven koude lucht aanvoeren.

Ze zijn dus op dezelfde manier geplaatst.

Nu weer een punt; ik begrijp er niets van.
Hoe zet ik ze vast?
Meegeleverde schroefjes zijn veel te kort en de rubberachtige slangetjes zijn nergens doorheen te halen en ook te kort - tenenkrommend heet dat...!
Geen enkele handleiding - je moet het weten of kunnen ruiken...

Laatst bewerkt:
Iemand misschien die dit herkent of weet?

Kan je een paar fotootjes plaatsen van de schroeven/rubberen slangetjes in combinatie met de fans en hoe deze in de case moeten?

Heb wat foto's gemaakt, hoop dat het duidelijk genoeg is.
De ventilatoren bovenin moeten toch ook aan de bovenzijde gemonteerd worden? Lijkt me vanzelfsprekend, maar heb nog geprobeerd ze in de rubbertjes te leggen (minder geluid?), maar dan kon het rooster er weer niet mooi sluitend op geplaatst worden.

Pictures.jpg

nb. door de grootte van de ventilatoren kunnen ze niet door de gaatjes met rubber ringetje vastgezet worden. Het moet dus via de kleine gaatjes zonder rubber ringetje.

Laatst bewerkt:
De linker kant van het rubbertje zoals jij de foto hebt genomen moet je door de fan heen duwen. Als je alle rubbertjes in de fan hebt gestoken kan je ze door de gaatjes van de kast heen trekken.

En ja, ze moeten er bovenop, maar de rubbertjes zitten dan natuurlijk aan de onderkant. De schroeven kan je eventueel ook vanaf de onderkant bevestigen.

Hetgeen je beschrijft had ik al geprobeerd maar was met geen mogelijkheid door de gaten te krijgen.
Misschien met wat olijfolie of zo...
schroefgaten zijn te klein voor de schroeven en zouden dan dus op exact dezelfde plek als de rubbers komen. Dilemma....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan