vraagt niet welk besturingssysteem te starten...

Status
Niet open voor verdere reacties.

pontoe

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2008
ey all,
ik heb vandaag linux ubuntu intrepid ibex (8.10) geinstalleerd, naast windows xp. dat ging allemaal goed, ik heb een interne schijf van 500 gb gebruikt voor ubuntu (xp staat op een 320 gb schijf), maar als ik mijn pc nu opstart gaat hij direct door naar windows. als ik dan in windows verkenner kijk staat de schijf er niet bij, maar als ik in de bios kijk vindt hij hem wel. hoe kan dat?

In het bios zie je de schijf.
In windows zie je het bestandssysteem op de schijf, wat windows vervolgens niet herkent omdat linux een ander bestandssysteem gebruikt dan windows (ext3). Window negeert dus dat bestandssysteem.

Wat er waarschijnlijk gebeurt is dat ubuntu de opstartsector (mbr) van de verkeerde schijf vervangen heeft. (Het kan zijn dat je na de installatie de opstartvolgorde veranderd hebt van cd naar hd). Het makkelijkste is om je bios van de andere harde schijf te laten opstarten. Dan krijg je als het goed is wel het ubuntu keuze menu welk os je wilt starten.

Het kan zijn dat je dan ubunut nog niet kan starten. Dan vraag ik je even hier nog eens te posten.

Uitleg: tijdens de installatie wil ubuntu nog wel eens de volgorde van SATA en USB schijven anders maken dan tijdens het herstarten na installatie. Linux noemt sata/usb schijven sda voor de eerste, sdb voor de 2de, sdc etc. Ik heb zelf meegemaakt tijdens de installatie op mijn laptop dat hij tijdens de installatie een cardreader sda noemde en mijn harde schijf sdb. Na herstarten werd de harde schijf ineens sda. Voor de linux kernel is dit geen probleem omdat deze met de hardware id's van schijven kan opstarten, maar grub - de linux bootloader - heeft hier wel moeite mee.

Laat ajb horen hoe dit afloopt

Ik heb nu linux opnieuw geinstalleerd, want het wou ook niet lukken als ik de volgorde aanpaste... zolang ik nu de linux-schijf als eerste laat opstarten werkt het :P bedankt voor je hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan