• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vragen bij een grafiek obv een dynamische range

Status
Niet open voor verdere reacties.

route99

Meubilair
Lid geworden
5 aug 2017
Besturingssysteem
Windows & Linux
Systeem/software: Windows 10. en Excel van Office Pro 2016. En: LibreOffice op de achtergrond.

Ben bezig om van een x-y grafiek een deel van de gegevens te selecteren via een zgn dynamische range.
Van die range wil ik dan de data beter bekijken en bijvoorbeeld het gemiddelde berekenen en later mss nog andere zaken.
Om niet alles handmatig te doen leek me het werken met een dynamische range een aardig uitgangspunt om alleen dat deel van de grafiek te laten zien die nodig is.

Stand van zaken nu:
Het zichtbaar maken van een gewenst deel van de plot lukt op zich prima, alleen het hangt af van welk deel van de plot je kiest of de auto scaling van de x-as werkt.

In een voorbeeld bestand heb ik een aantal gevallen aan gegeven waar het wel en niet werkt.
Ik vermoed dat er een default setting is. In eerste instantie wil ik ivm cross compatibiliteit van het OS maar ook het probleemloze gebruik van LibreOffice, alles zonder VBA doen.
Tot nu toe heb is dat gelukt, alles is obv formules.
Wie heeft er een suggestie die ik verder uit kan werken, een oplossing is nog mooier.. ;)

En dan zijn er nog een paar andere (compacte) vragen, ze staan ook in het voorbeeld bestand genoemd, zal alles hier even quoten:
Vragen

1. Voor een aantal gekozen ranges werkt de auto-range van de x-as OK, maar niet overal.
Er is vast een default waarde, kan die aangepast worden?
Of is er een andere optie, het liefst zonder VBA (ivm cross platform compatibility)

2. Hoe bepaal je van de gekozen range het gemiddelde?
Kan dat met ydates, ligt voor de hand… maar ik kom er niet uit.

Oplossing:
Code:
=GEMIDDELDE('test-van-range-kiezen.xlsx'!ydates)

3. Hoe zou je outliers eenvoudig uit kunnen filteren?
Er moet eerst naar het beeld van de data gekeken worden of het wel een outlier is.
Bijvoorbeeld: Alles boven de 600 kan een outlier zijn...
Het liefst zonder VBA (ivm cross platform compatibility)

PS: ik moet ydates nog veranderen in ydata (is duidelijker)

Vooral de aanpak hoe ik xdata en ydata (zie xlsx bestand) er in kan betrekken zou steun geven. Als dat überhaupt kan... immers daar heb ik een tekort aan Excel kennis.
Heb me altijd meer met Access "bemoeid", mijn oud-collega deed het Excel werk.

Edit:
Vraag 2 is opgelost.... mbt "Het gemiddelde van de gekozen range"
Code:
=GEMIDDELDE('test-van-range-kiezen.xlsx'!ydates)
ik had de naam van het tabblad gebruikt icm "ydates"..... :o

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bestand geupdate.
Vraag 2 aangepast, "gemiddelde y-waarde van het geselecteerde gebied" bij de grafiek toegevoegd.
Kleine schoonheidsfoutjes bijgewerkt.

Bijlagen

E3:E4 = min en max voor je outliners (handmatig aan te passen zoals gevraagd)
kolom C voor de grafiek met als gedefinieerde naam "ZonderOutliners"

Voor je scaling-problem heb ik geen oplossing zonder VBA.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Tnx, ik ga er naar kijken.

Tav auto-scaling: mijn eigen zoekacties gaven al niet veel hoop, maar ik hoopte dat mijn zoekacties niet compleet waren...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan