Vragen ivm dualboot Vista XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Satangel

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2006
Berichten
352
Ik heb een nieuw systeem, met Vista 64bit Business op.
Enkele oudere games (CoD 2, Oblivion, ...) werken echter niet op Vista, en daarom vroeg ik me af, ofdat ik geen dualboot systeem kon maken?
Mijn specs:

Vista 64bit Business, die er nu opstaat
1 TB RAID0 + 250GB
Q6600
4GB RAM

Ik heb ook nog enkele vraagjes:

- Moet ik dan 2 keer de drivers installeren, voor XP en Vista?
- Kan ik nu gewoon XP installeren op een andere partitie, zonder iets te moeten veranderen bij Vista?
- Als ik een programma installeer bij Vista, kan ik het dan gebruiken bij XP? (en vica versa?)
- Hoe moet dat dan bij het opstarten?
- Voor Vista ga ik DirectX 10 draaien, maar levert dat dan geen problemen op bij XP, want die gaat oudere games spelen.
 
1)ja 2 x drivers installeren
2)ja je kan het op een ander partitie installeren
3)neej meestal gaat dat niet
4)je krijgt dan bij het opstarten een keuze menu voor xp of vista
5)neej geen problemen voor xp
 
Aangezien ik thuis ook een dualboot heb, zal ik je proberen te helpen.

Moet ik voor Windows XP en Windows Vista beide drivers downloaden?
Ja, aangezien het hardwareprofiel en de geïnstalleerde software zal verschillen, heb je verschillende drivers nodig.

Kan ik nu Windows XP installeren op een andere partitie zonder iets te hoeven veranderen bij Windows Vista?
In principe wel, maar ik heb thuis 3 partities gemaakt.
C:\ (Windows Vista).
D:\ (gedeelde partitie, back-ups).
E:\ (Windows XP).

Als ik een programma installeer op Windows Vista, zal ik dit dan kunnen gebruiken op Windows XP? En vice versa?
Misschien dat je eventueel wel wat machtigingen moet wijzigen, maar het is mogelijk.

Hoe moet dat dan bij het opstarten?
Kijk voor meer informatie op de onderstaande afbeelding.

dualboot_2.jpg


Op Windows Vista heb ik DirectX 10 geïnstalleerd, zal dit problemen opleveren als ik oudere games in Windows XP wil spelen?
Normaliter niet, maar je kunt voor de zekerheid DirectX 9 installeren i.p.v. DirectX 10 als er toch problemen komen.
 
Aangezien ik thuis ook een dualboot heb, zal ik je proberen te helpen.

Moet ik voor Windows XP en Windows Vista beide drivers downloaden?
Ja, aangezien het hardwareprofiel en de geïnstalleerde software zal verschillen, heb je verschillende drivers nodig.

Kan ik nu Windows XP installeren op een andere partitie zonder iets te hoeven veranderen bij Windows Vista?
In principe wel, maar ik heb thuis 3 partities gemaakt.
C:\ (Windows Vista).
D:\ (gedeelde partitie, back-ups).
E:\ (Windows XP).

Als ik een programma installeer op Windows Vista, zal ik dit dan kunnen gebruiken op Windows XP? En vice versa?
Misschien dat je eventueel wel wat machtigingen moet wijzigen, maar het is mogelijk.

Hoe moet dat dan bij het opstarten?
Kijk voor meer informatie op de onderstaande afbeelding.

dualboot_2.jpg


Op Windows Vista heb ik DirectX 10 geïnstalleerd, zal dit problemen opleveren als ik oudere games in Windows XP wil spelen?
Normaliter niet, maar je kunt voor de zekerheid DirectX 9 installeren i.p.v. DirectX 10 als er toch problemen komen.

Van die DirectX, bedoel je dan 9 op de XP versie of op de Vista versie?
Of kan je DX10 op de Vista plaatsen, en 9 op XP?
 
Van die DirectX, bedoel je dan 9 op de XP versie of op de Vista versie?
Of kan je DX10 op de Vista plaatsen, en 9 op XP?

volgens mij kan je wel dx 10 voor vista en dx9 voor xp
 
er is wel een illegale ver sie van dx10 voor xp? of niet?
 
Satangel zei:
Van die DirectX, bedoel je dan 9 op de XP versie of op de Vista versie?
Of kan je DX10 op de Vista plaatsen, en 9 op XP?

DirectX 10 wordt niet ondersteund door Windows XP, maar wel door Windows Vista.
Dus wat ik je aanraadt qua DirectX is het onderstaande.

Windows Vista > DirectX 10.
Windows XP > DirectX 9.
 
Aan gezien ik gezin heb dat je raid harde schijf het kan je misschien problemen krijgen met het installeren van Xp. Op de instalatie schijven van XP staan standaard geen RAID drivers. In sommige Biossen kan je dit uit zetten. Anders moet je eerst een installatie schijf maken met deze RAID drivers er op, je kan dit heel gemakkelijk doen met het Vlite programmaatje

Ik hoop dat als je dit nog niet wist, enkel problemen met het installeren van XP kan voorkomen.

succes
 
Aan gezien ik gezin heb dat je raid harde schijf het kan je misschien problemen krijgen met het installeren van Xp. Op de instalatie schijven van XP staan standaard geen RAID drivers. In sommige Biossen kan je dit uit zetten. Anders moet je eerst een installatie schijf maken met deze RAID drivers er op, je kan dit heel gemakkelijk doen met het Vlite programmaatje

Ik hoop dat als je dit nog niet wist, enkel problemen met het installeren van XP kan voorkomen.

succes

vlite voor xp-cd
nlite voor vista-cd
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan