Vragen mbt herinstalleren notebook

Status
Niet open voor verdere reacties.

marianka_jj

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 apr 2006
Wie kan mij een antwoord geven op de volgende vragen?

Eerst maar even een stukje geschiedenis. Sinds een jaar of 3 heb ik een notebook en ik heb als virusscanner, firewall etc etc McAfee aangeschaft. Nooit geen problemen, totdat ik in mei van dit jaar bij een geplande virusscan ineens de melding kreeg dat er een Trojaans paard op mijn pc was binnengeslopen. Ik weet nog steeds niet hoe dat mogelijk is (want ik ben supervoorzichtig als het gaat om het openen van documenten). Vraag me niet meer hoe het virus heette, want dat weet ik niet meer. Ik weet wel dat ik heb opgezocht dat het virus zich nestelde in de prullenbak (of bin) van het systeem. McAfee heeft het virus in quarantaine geplaatst, waarna ik het heb verwijderd. Ik heb daarna ook nog even alle gemaakte herstelpunten verwijderd, want ik las ergens dat dat nodig was om het virus écht van je pc af te gooien.

Sinds die tijd nog regelmatig verschillende scans uitgevoerd (McAfee, Housecall en Adaware) en nooit meer iets van een virus vernomen. Ik dacht dat het goed was.

Dit weekend heb ik op aanraden van een collega mijn notebook opnieuw geïnstalleerd. De pc zou hiermee weer sneller worden. Dus systeemcd erin, installatiecd... geen problemen. Windows SP3 opgehaald en MS Office 2007 geïnstalleerd... geen problemen. Toen wilde ik McAfee weer opnieuw installeren en bij de virusscanner krijg ik een blauw scherm met een stopfout (kernel_data_inpage_error). Opnieuw opstarten geeft de melding dat ik snel mijn documenten moet backuppen (gelukkig had ik dat al gedaan) omdat een error imminent is. Druk op F1. En dan gebeurt er niets meer. Steeds als ik nu de pc aanzet, geeft hij deze melding.

Opnieuw proberen te installeren dan maar. De systeemcd erin... geen problemen, maar bij de installatiecd zegt BIOS nu steeds dat ik de goede cd in de lade moet leggen. Dit heb ik een paar keer geprobeerd, maar het helpt helemaal niks. Bovendien leg ik ook steeds de goede cd erin, dus dat kan het niet zijn. Het lijkt wel of de pc eea niet meer herkent.

Gisteren maar weer eens opnieuw geprobeerd. Nu piept en kraakt mijn systeem enorm bij opstarten. Ik schrok me een hoedje, zo hard als dat dat ging. Dat heeft hij nog nooit gedaan. Mijn vriend zegt nu dat het de harde schijf is die is overleden. Ik ben toen maar meteen gestopt om erger te voorkomen.

En dan nu mijn vragen:
- Zou het inderdaad de harde schijf kunnen zijn? Het piepen en kraken klinkt inderdaad allemaal nogal mechanisch...
- Heb ik gewoon pech gehad en is mijn harde schijf gewoon versleten (hij had de laatste tijd al wel moeite om gewoon "door te draaien", maar het kapotgaan van een harde schijf merk je toch doordat hij gaat tikken en dat heeft hij nooit gedaan)?
- Zou het misschien aan de installatie van SP3 kunnen liggen (omdat ik dat in de oude situatie niet had geïnstalleerd)?
- Of kan het toch nog ergens aan het Trojaanse paard liggen?
- Als dat het geval is, hoe scan ik dan mijn externe apparaten (bijv USB-stick) grondig? Dit heb ik al gedaan en McAfee zegt dat er niets te vinden is, maar als het toch het virus zou zijn, vertrouw ik dit niet zo meer...

Ik weet het... een lang verhaal. Maar kan iemand mij geruststellen en uitsluitsel geven (in normaal Nederlands, want ik ben absoluut geen expert in dit soort zaken)? Ik weet op dit moment even helmaal niet waar ik aan toe ben. En wat zou nu het handigste zijn om te doen? En hoe vermijd ik dit probleem in de toekomst (behalve dan door niet nog een keer te gaan herinstalleren)?

Alvast heel erg bedankt voor al jullie antwoorden,
Marianka

Hoi,

Ik denk dat er moeilijk een 'goed' antwoord te geven is op je vragen.
Het zou - gegeven de herrie - inderdaad je harde schijf kunnen zijn ..... maar zit er soms nog een cd in de drive bij het opstarten .... het zou dan ook je cd/dvd-speler kúnnen zijn.
Je ziet hoe vaag.

Het beste advies lijkt me er eens mee naar een computerzaak te gaan. Ik kan je hierover niet adviseren (alleen in Arnhem e.o.).
Of je nog dure reparaties moet laten plegen is ook moeilijk te zeggen. Je geeft aan dat hij drie jaar oud is, maar dat zegt natuurlijk niet alles. Als je hem bijvoorbeeld 'gratis' bij het afsluiten van een mobiel abo hebt gekregen, dan is het vaak een model dat toen al wat 'achterhaald' was en op z'n minst met 'magere' specs. Dus dan is evt. vervangen een betere optie.

Mijn indruk is niet dat het iets softwarematigs is, of dat het een mogelijk virus zou kunnen zijn. De virusscanner komt aan deze controleactie namelijk al helemaal niet toe.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan