vragen naar naam bij tabelmaak query

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hub53

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2010
hallo

weet iemand of het mogelijk is dat er bij een tabelmaak query gevraagd word naar de naam voor de nieuw tabel?

bedankt

Ja, dat kan wel. Als je daar een functie voor maakt. Overigens vraag ik me af of dat zinvol is, want een tabelmaak query heeft velden met gegevenstypes nodig. En als je een tabel eenmaal hebt, dan lijkt mij dat je daar niet zo snel een identieke tweede variant van zou hoeven te maken. Dat riekt namelijk naar een slecht opgezette database... Kortom: als je eenmaal de moeite hebt gedaan om de procedure te maken, waarom zou je hem dan nog een keer willen laten uitvoeren? En als hij maar één keer hoeft te draaien, waarom zet je dan de tabelnaam niet gelijk in de functie?

Hallo OctaFish
de database is goed opgezet. Deze word gebruikt voor een vereniging.
De financiele gegevens staan in een tabel Contributie en Kasboek. van beide tabellen en enkele anderen word elk jaar van het afgelopen jaar een backup gemaakt in een anders database.
De namen worden dan bv Contributie2010 en Kasboek2010. er moet dus aan de naam iets worden toegevoegd, anders word de vorige tabel overschreven.
deze gegevens moeten 5 jaar worden bewaard (wettelijk vastgelegd) en het is dus gemakkelijker als er dan om de toevoeging in de naam word gevraagd dan dat het altijd met de hand moet worden gedaan. het is dus puur om als er wat uit het verleden moet worden opgezocht en om de gebruikte database van het lopende jaar zo klein en snel mogelijk te houden. en hoe werkt dat in een functie??

Je wilt dus eigenlijk een tabelnaam die is gebaseerd op een bestaande tabel. Dat kun je prima automatiseren. Overigens zie ik het nut (nog steeds) niet van tabellen met jaargegevens; je kunt net zo makkelijk met één historietabel werken, waar je de gegevens per jaar naar toe kopieert. Want wat is het voordeel van een tabel Contributie2008, Contributie20009 en Contributie2010 t.o.v. één tabel Contributie_Historie? Het gaat er tenslotte om dat je de historische gegevens bewaart. Op basis van queries haal je dan de gegevens van één jaar weer uit de historietabel. Kortom: is je database opzet wel zo goed als je denkt?

je hebt gelijk, het is beter om de oude gevens naar een historietabel te kopieren/verplaatsen. Ben gewend om met losse bestanden/tabellen te werken. Ik heb meer dan 10 jaar gewerkt met PerfectView. hierbij word alles met losse bestanden (.dbf)gedaan. 10 tabellen zijn dus 10 .dbf files met nog enkele bijbehorende bestanden.
werkt sinds kort met Access 2010 x64 en ben er zeer tevreden over.

bedankt voor je reacties

PerfectView is, hoe geinig ook, een veredelde kaartenbak. Met voor elke tabel een eigen bestand. Een relationele database vereist een iets andere denkwijze. Probeer het zo simpel mogelijk te houden, dan heb je daar op de lange duur het meeste plezier van!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan