vragen over het aanschaffen van een NAS

Status
Niet open voor verdere reacties.

dfainher

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2010
Hallo,

ten eerste ben ik niet op zoek naar een 'echte' NAS, maar min of meer een unit om harde schijven in te zetten met een netwerkaansluiting
ik hoef dus geen NAS met een processor, OS etc.

ik wil het in grote lijnen gebruiken voor mijn mediaspeler, dat ik voor media streamen dus niet continu mijn pc aan hoef te hebben
dit om energie te besparen, dus wat ik ook graag wil weten... is een NAS doorgaans zuinig?

maar goed, ik had wel iets gezien wat in principe voor mij zou voldoen:
http://tweakers.net/pricewatch/254849/conceptronic-ch3hnas.html#tab:info

er kunnen alleen maar 2 schijven in (en max 2TB, wat toch wel wat beperkingen geeft) en ik zou er graag wat meer schijven in kwijt kunnen, maar dit is niet percé nodig als dit qua prijs in verhouding weer veel duurder word
anders kun je in mijn ogen weer beter een netwerk server pc bouwen

en waar staat DLNA eigenlijk voor bij een NAS?

alle tips, opmerkingen etc zijn welkom

bvd

Laatst bewerkt:
Dit is DLNA.

Een Nas heeft altijd een processor en een OS (meestal Linux) aan boord dus daar ontkom je niet aan. Die dingen zijn in zo een apparaat nu eenmaal nodig.
Welke NAS je wilt gaan aanschaffen is deels afhankelijk van de mediaspeler die je hebt. Een NAS presenteert zichzelf op het netwerk met de mogelijkheden die het heeft (Samba/NFS/Firefly etc.). Jouw Mediaspeler moet hiermee om kunnen gaan anders kun je er geen contact mee maken.

De NAS die je aangeeft kan 2x 2TB kwijt, dus 4TB. Dit zijn toch snel een 200 tot 300 HD films als het niet meer is dus die beperking is vrij klein behalve als je alle films wilt gaan bewaren.

Een NAS is meestal energiezuiniger dan je pc omdat er nu eenmaal niet zoveel componenten inzitten. Tevens is er op een aantal de mogelijkheid om het apparaat in slaapstand te laten gaan na bepaalde tijd. Zuiniger voor je stroomrekening en voor je harddisks.

Dus, welke mediaspeler ga je gebruiken? Wat is je budget? O ja, een gigabit netwerk is niet perse noodzakelijk om HD te streamen.

De nieuwere routers ondersteunen ook om hardeschijven er op aan te sluiten.

Post eens een paar voorbeelden svp. Laat maar, zie er al een paar :)

Laatst bewerkt:
ik heb een ac ryan

en natuurlijk is 2x2TB een aardige hoeveelheid ruimte, maar je zit wel tegen een max schijfopslag te kijken en met het oog op de toekomst... je weet maar nooit natuurlijk ;)
ik bedoelde ook meer in de trant van: als je bijv 4 schijven kwijt kunt, kun je er ook kleinere schijven in kwijt en op die manier oudere schijven (her)gebruiken
en vaak zijn kleinere schijven ook weer wat goedkoper dan grotere (het gaat uiteindelijk toch altijd om de centjes :) )

en ik denk dat ik max 200 euro er aan uit wil geven, want voor 250 á 300 euro kun je wel n server pctje bouwen

maar zou ik bijv met die conceptronic NAS media kunnen streamen met mijn ac ryan?

bvd

Dit is DLNA.

Een Nas heeft altijd een processor en een OS (meestal Linux) aan boord dus daar ontkom je niet aan. Die dingen zijn in zo een apparaat nu eenmaal nodig.
Welke NAS je wilt gaan aanschaffen is deels afhankelijk van de mediaspeler die je hebt. Een NAS presenteert zichzelf op het netwerk met de mogelijkheden die het heeft (Samba/NFS/Firefly etc.). Jouw Mediaspeler moet hiermee om kunnen gaan anders kun je er geen contact mee maken.

De NAS die je aangeeft kan 2x 2TB kwijt, dus 4TB. Dit zijn toch snel een 200 tot 300 HD films als het niet meer is dus die beperking is vrij klein behalve als je alle films wilt gaan bewaren.

Een NAS is meestal energiezuiniger dan je pc omdat er nu eenmaal niet zoveel componenten inzitten. Tevens is er op een aantal de mogelijkheid om het apparaat in slaapstand te laten gaan na bepaalde tijd. Zuiniger voor je stroomrekening en voor je harddisks.

Dus, welke mediaspeler ga je gebruiken? Wat is je budget? O ja, een gigabit netwerk is niet perse noodzakelijk om HD te streamen.

Ze zijn beiden Upnp dus dat zou zeker moeten lukken. Kleinere schijven zijn inderdaad goedkoper maar de grootte van een schijf gaat exponentieel omhoog in verhouding met de prijs omhoog, dus meer Gb voor minder €.

Let er wel op dat deze Nas enkel sata schijven slikt dus oude IDE schijven kun je er niet in monteren. Eventueel is het nog wel mogelijk met een IDE>USB omzetter om ze op de USB poort aan te sluiten van de NAS.

Succes!

ik heb alleen sata schijven, dus dat komt goed ;)
maaruh ik snap dat Samba/NFS/Firefly verhaal niet helemaal
ik heb het wel veel voorbij zien komen toen ik aan het lezen was over NAS
maar ac ryan kan toch gewoon media streamen van een netwerk!? dus ik dacht dat de schijven in een NAS ook gewoon als een netwerk gezien werd
maar als ik het dus goed begrijp moet ik mijn media dan via UPnP benaderen op de NAS via mijn ac ryan?

Ja, dat werkt op die manier. Zo te zien kun je je folders browsen via de AC-Ryan. Eigenlijk draaien er een aantal programma's op de NAS die het apparaat laten zien op je netwerk. Firefly is bijvoorbeeld voor Itunes en Roku Soundbridge, NFS voor files en Samba voor media. Er zijn nog wel meer netwerkprotocollen maar deze NAS is niet zo uitgebreid.

Ik gebruik bijvoorbeeld zelf een Roku Soundbridge en die maakt gebruik van een Firefly server. Het apparaat scant het netwerk en ziet een NAS met deze server en kan daarmee verbinden en zo de data binnenhalen om muziek te kunnen spelen.
Hetzelfde doet dus je mediaspeler met je NAS.

Een losse schijf aan het netwerk doet uiteindelijk niets. Er draait altijd "server software" op de NAS om het apparaat te laten zien. Hoe duurder de NAS, hoe meer mogelijkheden er meestal zijn. Hopelijk is dit iets duidelijker, het is inderdaad wel wat verwarrend al die mogelijkheden.

ja ik heb er echt al heel veel over gelezen
en zodoende tot de conclusie gekomen dat ik geen uitgebreide NAS hoef te hebben
deels om het een beetje boven m'n pet gaat en ook omdat ik een hoop functionaliteit gewoon niet nodig heb
ik had dus ook niet in de gaten dat zelfs op een goedkope NAS toch software draait om het apparaat te laten zien
je ziet overigens over het algemeen niet bij de productomschrijving of een NAS over Samba/NFS/Firefly beschikt
kun je er automatisch van uitgaan dat een goedkopere NAS automatisch over Samba beschikt?

en is het niet een extra 'obstakel' voor het afspelen van media?
vergelijkbaar met de afspeelmogelijkheden (extensies/formaten) van een mediaplayer zeg maar?
wat ik eigenlijk dus probeer te zeggen... :P samba doet niks op het gebied van converteren of iets dergelijks of iets wat de ac ryan (negatief) zou kunnen beïnvloeden?
beetje gare zinnen deze laatste, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :)

Laatst bewerkt:
Ik snap wat je bedoelt. De NAS biedt alleen de data aan (in dit geval via de Samba server). Het beeld en geluid wordt door je mediaspeler "gemaakt" als je mediaspeler het fileformaat kan afspelen. Bijvoorbeeld, het populaire MKV formaat om HD films aan te bieden staat als een file.mkv op je NAS en wordt gewoon als data naar je mediaspeler gestuurd, je mediaspeler heeft een sterkere processor aan boord die dat kan omzetten naar beeld en geluid voor je tv en je 5.1 setje.

Het hindert de NAS verder niet in het aanbieden van de data aan je mediaspeler als er nog een server meedraait. Er zijn overigens maar weinig NAS apparaten die vooraf video kunnen converteren. De duurdere NAS apparaten hebben meestal een zwaardere processor of meer geheugen aan boord waarmee je bijvoorbeeld met meerdere mediaspelers tegelijk kunt afspelen. Ik heb er zelf 3 in huis en ik kan op mijn NAS bijvoorbeeld 2 mediaspelers tegelijkertijd aanzetten. Die NAS is dan ook wel wat duurder dan de Conceptronic.

Als je van een NAS niet kunt lezen op specificaties wat er aan boord is qua software dan zou ik die al niet eens nemen. Meestal maskeren ze van de goedkopere NASproducten de lagere specs wel tot je gaat zoeken naar reviews van het produkt. Uiteindelijk is het verstandig wat je doet, kijken wat je nodig hebt en dat nemen in plaats van een dure aanschaffen met zaken die je nooit gaat gebruiken.

Mocht je ooit in de toekomst nog iets zwaarders willen dan kun je de Conceptronic NAS nog altijd gebruiken als data-opslag in je netwerk vanwege de raid functionaliteit.

Als je van een NAS niet kunt lezen op specificaties wat er aan boord is qua software dan zou ik die al niet eens nemen. Meestal maskeren ze van de goedkopere NASproducten de lagere specs wel tot je gaat zoeken naar reviews van het produkt. Uiteindelijk is het verstandig wat je doet, kijken wat je nodig hebt en dat nemen in plaats van een dure aanschaffen met zaken die je nooit gaat gebruiken.
ik bedoelde eigenlijk dat ik nergens kan lezen bij specificaties (ook dus niet van een dure NAS) of samba e.d. ondersteund worden
ik kijk voornamelijk op pricewatch van tweakers en daar staat die info niet vermeld bij specificaties, maar ook als je door klikt naar de webshops vind ik eigenlijk nergens iets over samba e.d.
op de forums komen deze termen wel regelmatig terug, maar als je dit per NAS moet gaan doen is erg omslachtig natuurlijk
maar blijkbaar de enigste manier...?

Laatst bewerkt:
Website van de fabrikant, daar staat het meestal wel vermeld. Eventueel kun je ook kijken op van die hardware-fora die dat testen.

De NAS die je op het oog hebt staat hier. Daar staan alle specs, inclusief welke servers er aan boord zijn.

Een vergelijkingssite ken ik inderdaad zo niet. Je moet goed weten wat je wilt en een budget stellen en maar googlelen, anders drijf je met de massa mee die daar niet zo naar kijkt.

niet echt mijn stijl... mee gaan met de massa ;)
bedankt voor alle reacties!!!

Nee, Raid 0 (ook wel striping) is een configuratie van twee harddisks waarbij de controller de data naar de disk gedeeltelijk wegschrijft. Hierdoor hoeft er maar de helft van de data op een disk geschreven te worden waardoor er theoretisch ook maar de helft van de tijd nodig is. Data schrijven en lezen gaat dus sneller.

Een normale stand is JBOD (Just a bunch of disks) waarbij je alle disks samenvoegt tot 1 volume.

In zowel Raid 0 als in JBOD gebruik je wel de gehele dataopslag waarbij Raid dezelfde schijven nodig heeft voor een configuratie en JBOD niet.

dus aangezien ik geen mirroring (back-up) of dubbele snelheid (2 schijven) wil moet ik kijken naar een NAS met JBOD ondersteuning?

Ik heb zelf een sitecom Nas gehad, alleen maar gedonder mee. Nu heb ik een Synology gekocht (na lang vergelijken) en die werkt helemaal top! Voornamelijk de apps die je er op kunt draaien zoals mediaservices, bit torrent client etc was ik blij over verrast.

Ik heb zelf toen een QNAP TS-212 gekocht en heb deze nu bijna 3 jaar. En ik ben er uitermate tevreden mee! Echt veruit de beste aankoop in jaren op heb gebied van electronice/computer business...

En dan gaat er nu een slotje op dit topic.

Deze is uit 2011. Behoeft dus niet weer opgehaald te worden.;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan