Vragen over Kompozer van Mozilla

Status
Niet open voor verdere reacties.

Anton Doove

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2005
Beste Mensen. Zijn er op dit Forum ook gebruikers van Kompozer om daarmee een website te maken? Weet men op dit forum ook of er een goede uitgebreide/gedetailleerde handleding van Kompozer bestaat?
Ik zou graag die Kompozer willen gebruiken voor het maken van een website,want dit programma kost niets en voor zover ik ben ingelicht kost het ook geen aparte eigen server. Bij Wordpress,Joomla e.a.is dat kennelijk wel nodig.
Die kosten van een eigen server kan ik mij niet permitteren vanuit mijn AOW/AIO-budget,want ik ga met mijn vrouw verhuizen naar een seniorenwoning,zodra dat vrij komt. Verhuizen en inrichten van die nieuwe woning is niet goedkoop.
Bovendien weet ik niet of ik in de nieuwe woning wel een server kwijt kan qua aansluiting,dus voorlopig kies ik eerst voor Kompozer van Mozilla mits er een goede uitgebreide en gedetailleerde handleiding voor bestaat.
Wie van jullie heeft zelf ervaring met Kompozer en de gewenste handleiding? Dan zou ik heel graag meer info willen ontvangen voordat ik begin met een website. Alvast vriendelijk dank en groet.

Anton Doove.

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Anton,

Om er voor te zorgen dat je geen rare e-mailberichten ontvangt heb ik jouw e-mailadres verwijderd.
Wanneer mensen op deze vraag reageren zul je hier automatisch vanuit het forum een bericht over ontvangen :)

Met vriendelijke groet,

Stefan (Tha Devil)
Moderator Helpmij.nl

Ik zag op dit forum een tijdje terug dat je je inderdaad in WordPress wilde gaan verdiepen. Ik krijg nu de indruk dat je daarmee gestopt bent omdat je er een eigen server voor nodig hebt. Dat is niet per se het geval. Waar het om gaat is dat je wel webhosting (zeg maar: een eigen plekje op internet) waar jouw website komt te staan en een domeinnaam (bijv. www.antondoove.nl) nodig hebt. Zonder die twee dingen (webhsoting én domeinnaam) zullen mensen je website niet kunnen bezoeken. Als je daarover beschikt, maakt het in theorie niet zoveel uit welk programma je maakt om je website in te maken.

Reactie naar Stefan(Tha Devil)

Beste Stefan. Ik geef je groot gelijk over je reden van verwijdering. Overigens hoop ik wel dat er reacties zullen komen over mijn topic Kompozer, want ik wil het wel graag kunnen leren gebruiken.
Ik ga nu eerst eten en de TV-journaals volgen op RTL4 en Ned1. Na het journaal van 20.00 uur hoop ik reacties op dit forum te vinden. Ik groet je vriendelijk. Anton Doove

Reactie naar Tommy 78

Beste Tommy. Ik heb gelezen wat jij zei en dat is nieuw voor mij,want ik wist niet dat ik bij Wordpress geen Server nodig heb. Kan een Wordpress-website dan zonder die Server? Dat is mij niet bekend.
Wel krijg ik de indruk dat een website bouwen met Wordpress veel professioneler blijkt te werken dan met Kompozer van Mozilla,maar daarin kan ik mij best vergissen. Ik heb die Wordpress wel gedownload maar nog niet geïnstalleerd.
Blijkbaar dien ik eerst de installer te moeten downloaden en installeren,waarmee ik daarna de wordpress kan installeren. Ik weet dat echter niet zeker,dus ik verneem graag hoe het werkelijk zit. Kun je mij meer info geven over die werkwijze?
De bestaande handleiding vind ik niet echt duidelijk genoeg om de kunnen volgen,want ik mis veel details in de werkwijze. Mijn geplande website wil ik vullen met het onderwerp Genealogie. Stambomen van mijn ouders en voorouders.
Ik wil dat zodanig indelen,dat alle topics makkelijk zijn te vinden voor de bezoekers. Wat is jouw ervaring met Wordpress voor websitebouw qua indeling van topics? Heb jij zelf al een site gebouwd met Wordpress?
Dan zie ik graag een link naar die site,waarop ik kan zien hoe jij alles indeelde. Zo heb ik dan een duidelijk voorbeeld van indelings-optie als indicatie. Ik vermoed dat Wordpress beter is voor Genealogie dan Kompozer.
Wordpress heeft wellicht veel meer gebruikers-opties/toepassingen dan Kompozer. Bij Wordpress zal ik echter wel moeten betalen voor die opties,wat bij Kompozer niet nodig is. Kompozer zal ook minder opties hebben dan Wordpress.
Aangezien mijn budget niet al die kosten toestaat,zal ik het toch moeten doen met het gratis Kompozer en mijn site heel anders moeten plannen in pure eenvoud,maar ik mis een uitgebreide gedetailleerde handleiding van Kompozer.
Wat ik daarvan heb biedt te weinig info over hoe ik de aanwezige opties kan toepassen. Het is "tekort door de bocht" om het zo maar even uit te drukken. Wat ik zoek staat er niet in,dus dat schiet ook niets op.
Bij Wordpress zullen de meeste gebruiksmogelijkheden betaald moeten worden,want wat gratis wordt aangeboden zal niet altijd veilig zijn. Graag verneem ik jouw verdere ervaringen en ik groet je vriendelijk. Anton Doove.

Ik begreep uit je eerdere bericht dat je in de veronderstelling was dat je voor je website zelf een eigen server thuis moest hebben staan. Dat kan natuurlijk wel, maar het hoeft allerminst.
Volgens mij ben je nog niet op het punt gekomen dat je een keuze moet maken met welk programma je je website gaat maken, laat staan dat je moet nadenken over de structuur van een website. Je hebt eerst een bepaalde basiskennis nodig en voor zover ik het kan inschatten ontbreekt die kennis nog. Het is niet een kwestie van een programma downloaden, daarin een website maken en klaar.

Heb je wel eens gehoord van de termen webhosting, domeinnaam, HTML of CSS en kun je mij kort uitleggen wat ze betekenen?

Reactie naar Tommy 78

Beste Tommy. Op mijn leeftijd van bijna 75 jaar heb ik die termen zoals webhosting, domeinnaam, HTML of CSS vaak genoeg voorbij zien komen en heb zelfs wel eens geleerd om HTML en CSS toe te passen,wat ik heel leuk vond.
Ik zag toen de web-pagina a.h.w."groeien" vanuit mijn handen door toepassen van HTML en CSS,maar dat duurt wel langer dan bedoeld,al zie ik dan dat gelijk alles op de gewenste plaats komt te staan,wat ik best fantastisch vind.
Ook ontdekte ik in Wordpress en Kompozer dat deze een HTML-tabblad hebben,waarin ik zelf die codes kan schrijven,maar ik heb ook de editor Editpad light staan waarin ik HTML en CSS-codes kan schrijven na een cursus.
Volgen van een meer uitgebreidere cursus gaat mij te lang duren voordat ik er echt wat mee kan doen van betekenis,maar een basiscursus staat al op mijn PC.
Daar gaat het mij niet om,want bij de HCC staat nog een oude site van mij die ik wil wijzigen omdat daarvan al veel verouderd is en niet meer klopt. Het gaat mij nu om de indeling van de Genealogische onderwerpen.
Webhosting en Domeinnaam komen pas aan de orde als de pagina`s van mijn geplande website klaar zijn. Natuurlijk dien ik die te maken web-pagina`s ook tijdelijk op te slaan,voordat ik het kan publiceren. Ik denk er nu wel aan waar dat kan en wat dat de beste en meest effectieve optie kan zijn,wat ik graag nader onderzoek. Als je tips hebt verneem ik dat graag. Nu ga ik de keuze maken tussen wordpress en kompozer.
Ik wil dit rustig stap voor stap opbouwen,zodat ik kan zien hoe die web-pagina zich ontwikkelt. Voor mij hoeft dit niet allemaal op 1 dag te gebeuren. Voor het maken van de eerste pagina neem ik uitgebreid de tijd. Het is tenslotte een hobby.
Aangezien ik dus te weinig kennis heb van HTML en CSS,ga ik daarmee nog niet aan de slag,want dat gaat te lang duren voordat ik echt iets effectiefs kan opbouwen,ook al vind ik het nog zo leuk.
Voorlopig bouw ik mijn site liever zonder die kennis van HTML,CSS en wat er nog meer bij komt kijken,want dat is nog veel te ingewikkeld om al die codes te leren kennen. Dat vind ik wel jammer,maar het is niet anders.
Nu ik van jou weet,dat ik bij Wordpress niet echt een eigen server nodig heb,kan ik makkelijker kiezen voor gebruik van Wordpress,die ook meer gebruikers-opties heeft waaruit ik kan kiezen welke ik het meest handig vind.
Ik wacht nu wel op jou nieuwe reacties en ik groet je vriendelijk. Anton Doove.

Helder. Waar het mij om ging is om te peilen hoe je kennis van bijv. HTML en CSS is en uit je verhaal leid ik af dat je er wel iets van weet en dus een bepaalde basiskennis hebt. Dat is heel goed :thumb:. Ik begrijp ook dat je op jouw leeftijd geen uitgebreide cursussen HTML, CSS of wat dan ook gaat volgen, maar ik ben van mening dat een bepaalde basiskennis wel belangrijk is, want ondanks dat WordPress of andere software heel veel mogelijkheden bieden, zul je ongetwijfeld ontdekken dat je voor bepaalde aanpassingen aan je website zult moeten terugvallen op HTML of CSS.

Dan terug naar WordPress en Kompozer, daar is nl. nog een belangrijk verschil tussen. WordPress is software die je op een webserver draait, dus niet op de PC in je huiskamer. Dat betekent dat je om je website te bewerken inlogt in het dashboard van WordPress en van daaruit je site gaat aanpassen. Elke wijziging die je doorvoert wordt gelijk online zichtbaar voor je bezoekers. Kompozer is een programma dat wél op je PC in de huiskamer draait. Als je je site bewerkt, kun je zelf wel het resultaat zien, maar je bezoekers zien de wijzigingen pas als je je site hebt geüpload naar je webserver (of hostingpakket). Dit verschil is wel belangrijk om mee te nemen welk programma je gaat gebruiken voor het maken van je website. Wil je nl. WordPress gebruiken, zul je nu al moeten kiezen voor een hosting en domeinnaam, bij Kompozer kan dat later.

Je geeft aan dat je nog een oude site hebt bij HCC. Wellicht dat het voor jou het handigst is om te starten met Kompozer en je resultaat eerst eens uit te proberen op je oude HCC-site. Smaakt dat dan naar meer, kun je altijd nog besluiten een ander hostingpakket met domeinnaam te nemen.

Hoewel ik redelijk wat verstand van WordPress heb en ook een aantal sites beheer, weet ik eerlijk gezegd weinig van genealogie.
Wat wil je precies op je website gaan zetten?

Nieuwe reactie naar Tommy 78

Beste Tommy. Ik ga nu eerst eten en de TV-journaals volgen en kom na het journaal van 20.00 uur terug op wat jij nu schreef. Morgenochtend kan dat niet,want dan ben ik met mijn vrouw naar de samenkomst van het Leger des Heils.
Wij zijn zelf soldaten van het korps in onze woonplaats Zoetermeer en krijgen na die samenkomst nog visite van een ander soldaten-echtpaar op leeftijd,dus morgen kan ik er niet op terugkomen,maar dat doe ik dan vanavond.

Tot straks dan maar met mijn vriendelijke groeten. Anton Doove.

Aanvullende reactie naar Tommy 78.

Beste Tommy. Hier ben ik dan weer om terug te komen op wat jij schreef en jij daarmee ook gelijk hebt in de keuze voor Kompozer,waarmee ik beter eerst de oude site bij de HCC kan wijzigen met een wellicht andere opbouw.

Jij schreef o.a.dit: "Je geeft aan dat je nog een oude site hebt bij HCC. Wellicht dat het voor jou het handigst is om te starten met Kompozer en je resultaat eerst eens uit te proberen op je oude HCC-site. Smaakt dat dan naar meer, kun je altijd nog besluiten een ander hostingpakket met domeinnaam te nemen. Hoewel ik redelijk wat verstand van WordPress heb en ook een aantal sites beheer, weet ik eerlijk gezegd weinig van genealogie. Wat wil je precies op je website gaan zetten?"

Op mijn geplande site voor Genealogie wil ik de stambomen van mijn ouders,grootouders en verdere voor-ouders plaatsen met hun plaatselijke geschiedenis,waarbij ik hun foto`s,powerpoint-presentaties,video-filmpjes en slideshows plaats.
Deze presentaties maakte ik zelf van die foto`s e.a. afbeeldingen met mijn camera`s en programma`s op de PC. Daarmee kan ik de site wat levendiger maken. De genealogische gegevens heb al vanuit mijn werkperiode bij het CBG.

Op het internet kan ik bij diverse Genealogische en Archiefsites ook weer de aanvullende gegevens opvragen om op een leuke aparte manier te kunnen presenteren. Daartoe verdeel ik dat over een aantal pagina`s.
Elke pagina krijgt een eigen onderwerp-titel en die titels staan ook op de index-html,maar Kompozer maakt er een PDF van,zoals ik heb ervaren. Dat klopt dus niet. Weet jij hoe ik dat kan corrigeren in Kompozer?

De handleiding over Kompozer vermeld er niets over,zoals ik het al had opgezocht. Helaas zijn de bestaande handleidingen te summier qua gedetailleerde instructies. Wat ik wil weten staat er niet in en inloggen op het Mozilla-forum lukt nog niet.
Weet jij misschien een betere uitgebreidere handleiding over Kompozer? Kompozer zelf biedt niet echt veel gebruikers-opties,ook al zal ik ze denkelijk toch niet allemaal gebruiken. Kompozer is daarin wel beperkt.

Toch wil ik er wel mee aan de gang om het allemaal opnieuw uit te proberen en te zien hoever ik daarmee kan komen qua resultaten. Valt dat toch nog tegen,dan probeer ik alsnog die Wordpress met meer opties. Ik test dat eerst.
Graag verneem ik jouw reacties hierover en ik groet je vriendelijk. Anton Doove.

Elke pagina krijgt een eigen onderwerp-titel en die titels staan ook op de index-html,maar Kompozer maakt er een PDF van,zoals ik heb ervaren. Dat klopt dus niet. Weet jij hoe ik dat kan corrigeren in Kompozer?

Helaas heb ik te weinig kennis van Kompozer om deze vraag direct te beantwoorden. Ik heb wel even in één van de handleidingen gekeken die TheKnight in zijn bericht noemt en daarin zie je bijvoorbeeld wel staan dat je bij het opslaan van een (nieuwe) pagina het bestandsformaat kunt kiezen. Wellicht dat deze bij jou op PDF staat in plaats van HTML?

Wat betreft de handleidingen denk ik dat TheKnight twee aardige handleidingen heeft aangereikt waarmee je in elk geval een begin zou moeten kunnen maken.

Reactie naar Tommy.

Beste Tommy. Eerst nu pas kan ik reageren op wat je schreef en je vroeg dit:"Wellicht dat deze bij jou op PDF staat in plaats van HTML?" Nee het stond juist ingesteld op HTML en toch maakte het een PDF. Dat klopt niet.
Dan zit er volgens mij een fout in Kompozer,maar ik ga het nog eens opnieuw downloaden en zien of het dan weer gebeurt. Op windows XP had ik er geen last van,maar nu op Windows 8 wel. Kompozer kan toch wel op Windows 8 werken?
Ik heb die handleidingen nagekeken,maar die vermelden er niets over. Ik kon het niet vinden,maar ik ga nog wel opnieuw alles onderzoeken. Het is mij echter nog niet bekend of ik het vanavond alsnog kan vinden. Vanavond zoektijd:d
Morgen hoop ik meer te weten. Vriendelijke groeten van Anton Doove.

Extra bericht naar Tommy

Beste Tommy. Tot op heden blijft Kompozer gewoon de index.html opslaan als PDF. Dat klopt dus niet,want zo hoort het ook niet. Instellen op HTML-pagina hielp niet
De handleiding van Helpmij.nl vermeld er verder niets over. Helaas is deze handleiding door Cor Verm(eulen?)niet helemaal volledig dus nogal erg summier opgesteld,zoals ik dat nu ervaar. Dat mag m.i.best uitgebreider en exacter worden geschreven,wat ik zelf helaas niet kan realiseren omdat ik daartoe de kennis mis. Ik zal die Kompozer dus voorlopig niet gebruiken,wegens foutieve opslag.
Het is mij nog niet bekend of deze foutieve opslag kan worden gecorrigeerd en op welke wijze. Misschien zitten er in dit subforum wel leden die daartoe de oplossing weten. Is dat jou bekend? Dan verneem ik dat graag. Vriendelijke groeten van Anton Doove.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan