[vragen] SATA Harddisk & 2 DVD drives

Status
Niet open voor verdere reacties.

s1h4d0w

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2008
Hey mensen, ik heb 2 vragen, waarmee ik nu toch wel al een tijdje zit.
Hopelijk kunnen jullie me helpen :)

Nummertje 1:
Ik heb een hele tidj terug een PC van Dell gekocht, simpel dingetje, de processor van 3.0Ghz was het voornaamste dat me aansprak.
Maarja, er zat niet eens een grafische kaart in, en geen mogelijkheden tot uitbreiden (alleen PCI aansluitingen, geen PCI-e dus).
Helemaal zelf een PC samengesteld, lekker in elkaar geknutseld, en de processor, harde schijf (80gig SATA HD van samsung) en DVD drive overgenomen van mijn Dell PCtje.
Maar goed, ik dus windows willen installeren, maar hij vind geen harde schijf!
Ik wist toen nog niet dat je SATA harddisks met SATA drivers moet installeren als je windows installeert.
Ik dus een nieuwe harde schijf gekocht, mooi dingetje van Maxtor, 200 gig IDE.

Nu, een hele tijd verder, wil ik toch wel die SATA disk gebruiken, maar heb geen zin om windows opnieuw te installeren, heb net alles lekker op orde, al mn progjes erop, etc.
Vertel me alsjeblieft dat er een manier is om die SATA darddisc te laten werken met mijn huidige windows installatie die op mijn IDE schijf van 200 gig staat?

Nummertje 2:
Omdat ik nu dus mijn DVD brander, en mijn 200 gig IDE HD heb aangesloten, zijn mijn 2 IDE poorten op mijn mobo bezet.
Ik heb ook nog mijn gewone DVD drive, die ik ook graag zou willen gebruiken.
Dus de andere stekker van de IDE kabel die in mn DVD brander in mijn DVD lezer, zodat ik dus 2 DVD drives met 1 kabel heb aangesloten op 1 IDE poort.
Maar... het werkt niet, als ik ze allebij insteek herkent hij alleen de DVD lezer, en dus niet mijn brander.
Normaal zou dit toch gewoon moeten gaan?
Want ik kan niks vinden in mn BIOS

Sorry voor het hele verhaal, hoop dat iemand me kan/wil helpen! :o

Ik kan je zo snel misschien alleen met vraag 2 helpen:
Zet de DVD-lezer m.b.v. een jumpertje op Master en de DVD-schrijver met een jumpertje op Slave. Kijk op de website van de fabrikant of op de sticker op de apparaten zelf hoe je de jumpers moet plaatsen voor deze Master/Slave indeling.

Verder: Kijk na in de BIOS of beide kanalen van je Secondary IDE-controller wel op Auto staan. Staat er een van uitgeschakeld, dan zou het kunnen zijn dat dat apparaat niet herkend wordt.

Succes,

Tijs.

thnx :D
Denk dat dat wel gaat werken, wist niet eens van die jumpers af.
In de BIOS staan ze gewoon op Auto, hij detect alleen maar 1 drive.

Maar goed, ff de PC afsluiten en eens proberen :)

Nog mensen ideeën over vraag 1?

ja met Norton Ghost een image maken en op ondere schijf zetten !

Als je een SATA schijf wilt gaan gebruiken voor gewoon 'erbij' dan dien je alleen de sata drivers voor je moederbord te installeren (gewoon binnen windows dus), daarmee blijft je huidige IDE harddisk degene met het OS en gaat er niets verloren.

@Bluray, word moeilijk, mijn 200gig HD staat vol, en om dan die 200gig op een schijf van 80gig te gaan zetten ;)

@maestro12, ik heb dr wel eens voor gezocht, maar nooit specifiek op de website van Asrock (waar mn mobo van is).
Ga direct kijken, sla me voor mn kop als ik het zo makkelijk kan oplossen.
Het is omdat ik nergens iets kon vinden van gewoon installeren in windows, en ze overal zeiden dat je ze moest installeren tijdens de windows installatie.
ff kijken...

en héél erg bedankt dnties, heb maar snel gegokt met die jumper, kon mijn drive niet specifiek vinden, en dr stond niks op de drive zelf, maar ze werken nu allebij :D

[edit]
Ik heb nu de SATA drivers van de website van ASRock gedownload (>hier<) maar er staat al bij dat het alleen voor tijdens de windows installatie is.
Krijg ik een zipje met 2 mapjes; eentje genaamd AMD64, eentje genaamd i386, en een bestand genaamd txtsetup.oem
In de mapjes zitten meer bestanden met onbekende bestandstypes...
Verder staat er voor de HD alleen nog een VIA ComboRAID driver bij, maar dat zal wel niks zijn toch?

Laatst bewerkt:
Het installeren tijdens het installeren van Windows is alleen dan van belang omdat anders de installatie cd de harddisk niet ziet, je hebt nu al een werkend systeem je voegt dus alleen nieuwe hardware toe.

ik had mijn vorige post al bewerkt, maar je was net iets eerder :)

Ik heb nu de SATA drivers van de website van ASRock gedownload (>hier<) maar er staat al bij dat het alleen voor tijdens de windows installatie is.
Krijg ik een zipje met 2 mapjes; eentje genaamd AMD64, eentje genaamd i386, en een bestand genaamd txtsetup.oem
In de mapjes zitten meer bestanden met onbekende bestandstypes...
Verder staat er voor de HD alleen nog een VIA ComboRAID driver bij, maar dat zal wel niks zijn toch?

Laatst bewerkt:
2 dingen die je zeker moet doen:
1. Kijk in je boekje hoe je de SATA controller moet activeren in je bios, op de manier dat je geen RAID gebruikt. Kijk direct ook even aan welke SATA-aansluiting de SATA schijf moet komen.
2. Kijk daarna in apparaatbeheer (Start -> Uitvoeren -> devmgmt.msc) of alle apparaten die herkend worden door Windows wel correct werken. Kijk vooral naar apparaten met een geel uitroepteken of een rood kruis erdoor.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Kj, ik zal eens gaan zoeken in het boekje van mn moederbord.

Wat ik wel al weet, de BIOS herkent mijn 200 gig IDE schijf, maar ook mijn 80 gig SATA schijf.
Heb RAID nu aanstaan in een poging om hem aan de praat te krijgen, maar haalde ook niks uit.
In apparaatbeheer (devmgtm.msc werkt btw niet :p typo?) staat ook alleen mijn 200 gig IDE schijf.
Bij Overige apparaten staat wel een VIA SATA RAID controller, en nadat ik net handmatig hem naar drivers heb laten zoeken in die map die ik heb gedownload voor SATA drivers te installeren als je windows installeert, zegt ie opeens dat het stuurprogramma is geinstalleerd, maar dr staat nog steeds een geel uitroeptekentje op het icoontje, maar hij staat nu onder SCSI- en RAID-controllers.
Ik moet wel nog rebooten, dat zei ie nadat ik de drivers installeerde...

Meer nieuws na de reboot :)

[edit]
ik had er echt niks van verwacht, maar hij doet het :D
Hartelijk dank voor al jullie hulp :)

Case closed

Laatst bewerkt:
Ik had inderdaad een typefout gemaakt. Het moest devmgmt.msc zijn, dat is nu gecorrigeerd in mijn eerdere posting.

Fijn dat het allemaal gelukt is nu. :D

Graag nog even de vraag op opgelost zetten. Dat doe je door te klikken op "Vraag is opgelost" in het vakje "Status van de vraag", die staat rechts onderaan de pagina.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan