Vreemd gedrag van eigenschappen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ldries46

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
Besturingssysteem
Windows 11
Ik werk met windows 7 SP1 64 bit en maak gebruik van opslagmappen op de desktop om snelkoppelingen in te zetten. Nu moest ik vanwege een update een snelkoppeling te vervangen. Toen ik deze maakte en op de desktop zelf zette zagen de eigenschappen eruit als in de bijlage "voor" daarna sleepte in deze naar de map en daarna zagen de eigenschappen er uit als "na". Bovendien werkte de snelkoppeling niet meer en ik kan hem nu ook niet meer weggooien want dan moet ik administrator rechten hebben, maar ik ben als administrator ingelogd. In de map staan diverse andere snelkoppelingen waar ik in het verleden de zelfde werkwijze heb toegepast en die wel goed zijn.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet oplossen

Bijlagen

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,
Ga naar de doelmap waar het programma staat, klik rechts op het exe-bestand en kies "snelkoppeling maken".
Sleep de snelkoppeling naar de map op je bureaublad.
Wat het weggooien betreft: Shift + Del en evt. enter
Werkt dit niet kun je proberen in de veilige modus (meestal F8 trommelen tijdens de boot) te verwijderen of met je ingebouwde adminaccount inloggen via de prompt "net user administrator /active:yes" en Enter (Let op de spatie). en herstart de pc.

Workaround werkt

Inderdaad op deze manier kon ik uiteindelijk wel de snelkoppeling in de folder krijgen en zo werkt hij wel, maar dat is een workaround en hierdoor is de reden waarom niet opgelost en dat zou ik ook graag zien. Het deleten van de oude snelkoppeling werkt nog niet

Dit is waarschijnlijk omdat de map waar je ze naartoe hebt gesleept als read-only gemarkeerd staat, of er zijn ownership problemen met de map waar je ze naartoe gezet hebt.
Opnieuw ownership toekennen wil dat probleem wel eens oplossen.

Je programma staat op doel D: en je andere (nieuwe) snelkoppeling is naar doel C: gegaan, dat is ook de reden waarom hij niet werkt.
Ga naar de locatie van je 2e screenshot (Na) en haal 'm daar weg evt. met de optie "Take Ownership".
Wat precies is fout gegaan daar heb ik wel een theorie over maar weet dat niet zeker omdat ik niet de precieze info heb hoe je e.e.a. hebt gedaan.
Ik heb zelf ook zoiets (opslagmap) maar heb het ietsjes anders geregeld, De hoofdmap met belangrijke (of niet) links staat op D: en een snelkoppeling van die map staat op het bureaublad.
Ik hou zelf ook niet van een bureaublad bezaaid met snelkoppelingen, er zijn 2 vaste en that's it.

Ik heb eindelijk de reden gevonden van dit vreemde gedrag.
De folders op het bureaublad waren voor een groot gedeelte hun machtigingen kwijt.
Toen ik SYSTEM, Administrators en Gebruikers voor al deze mappen weer rechten gegeven had was het probleem over en waren zelfs de veranderde mappen die ik niet kon deleten weer bruikbaar en kon ik ze ook weer deleten.

De enige vraag die hierna overblijft is waaraan is het verdwijnen van alle rechten voor deze mappen te wijten?

Het kan door mal- of spyware o.i.d zijn gekomen, misschien onbewust bepaalde rechten aan een recente update gegeven.
Is nattevingerwerk van mij. :P

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan