Vreemd geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

Babydoc

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 feb 2010
Berichten
4
Hallo allen,
Net een nieuw systeem, uit de speakers komt een vreemd geluid.
Het is een combi van een kraakje en een piepje.
Niet constant, maar met name als er bepaalde cursor en/of geheugen activiteit is.
(Beter kan ik dit niet verwoorden)
Bijvoorbeeld is dit geluid er bij opstarten en afsluiten, maar ook als ik met de muis scroll.
Ik heb geprobeerd e.e.a. uit te sluiten, een kleine opsomming:
- op een pagina als deze met de muis de schuifbalk (rechts) heen en weer schuiven geeft het geluid.
- diezelfde actie met mijn wacom pen, het blijft keurig stil.
- toetsenbordaktiviteit heeft tot nu toe ook geen geluidseffect.
- een selektiekader plaatsen in bijv. Painter (waarbij er een bewegend stippellijntje zichtbaar wordt) geeft een aanhoudend geluid.
- geluid komt uit de speakers.
- sluit ik een hoofdtelefoon aan, dan hoor ik het op mijn oren.
- usb muis vervangen door één met 'n draadje geen verschil.

Ik weet niet waar ik het moet zoeken, het lijkt op een interferrentie of iets dergelijks, maar wat met wie?

Systeeminfo:

- Antec behuizing 902
- Gigabyte GA-EX58-UDP5P
- Sapphire Vapor 5770
- 6 Gb A-data triple channel
- 2x WD 500Gb SATA

Ideeën zijn zeer welkom.:confused:

O ja, geluid dempen heeft geen effekt op het "kraakje".
 
Laatst bewerkt:
Dan denk ik dat het aan je boxen ligt...
Probeer ze te ruilen en kijk of je het probleem dan nog hebt...:thumb:
 
Hoi Jeremy,

Dat dacht ik in eerste instantie ook.
Oude speakers hebben soms dat effekt.
Maar zoals ik beschreef blijft hetzelfde geluid aanwezig met een hoofdtelefoon.
En die is net uit zijn verpakking.

Dank voor je interesse.

Babydoc.
 
Dan weet ik het ook niet, sorry:confused:
Misschien kan je het in een elektronicawinkel vragen, daar weten ze het meestal wel;)

Graag gedaan :D
 
Hallo

Dergelijke fouten zijn niet snel te vinden , zeker niet "op afstand".

Persoonlijk zou ik beginnen bij de basis , en de aarding v/h stopkontakt alsook de aarding v/h netsnoer van deze p.c. controleren.

Maar :

Mits dit "Net een nieuw systeem, uit de speakers komt een vreem...." , zou je uiteraard ook garantie kunnen claimen , en de leverancier deze fout laten opsporen.

Peter
 
Het kan ook liggen aan de bedrading dat ze niet goed zijn geisoleerd.

Dit probleem heb ik namelijk ook met mijn X530.
Als ik mijn rolluik naar beneden doe hoor ik mijn rolluik door mijn speaker heen.

Zover ik weet kan je hier niet veel aan doen behalve kijken wat er langs de bedrading van je speakers loopt mischien dat er idd iets interfeerd (dit denk ik eerder).

En het hangt idd ook af van de prijs die je hebt besteed aan de speakers dus de kwaliteit.

Ik hoop dat dit beetje heeft geholpen als ik ietsvind meld ik het je!!

Ddoeg,

name100
 
Mrmusic,

Ja zelf in elkaar gezet. Geen whizkid, maar al wel mijn 8e zelfbouw.
Waar wel wat twijfel bij kwam kijken, dacht dat ik e.e.a. verkeerd had gedaan.
Bleek het MSI MB vanaf de start niet goed te zijn. MSI zorgt voor een nieuw board.
Er zit nu dus een Gigabyte in.

Weet nog steeds niet wat het probleem werkelijk is. Het irritante geluid is er niet meer, voor 2 tientjes een Creative geluidskaartje erin gezet. De Realtek on-board audio uitgeschakeld, weg "kraak". Is natuurlijk de oorzaak niet mee weggenomen. Maar hoe loop je op het moederboard de bedrading na? Alles wat niet noodzakelijk was heb ik er al een keer afgekoppeld, het geluid bleef.

Gek wordt ik er nu niet meer van, maar het knaagt dat ik de oorzaak niet weg heb kunnen nemen. Dank aan allen voor het meedenken.
Mocht er nog iemand (mogelijk) aanvullende info hebben, graag.

Groet,
Babydoc.

P.s. Ik zal met Realtek uit nog eens een Memtest +86 doen, de laatste keer kreeg ik 1 error in een draaitest van 12 uur, wie weet heeft het iets met elkaar te maken.

:)
 
Vervolg vreemd geluid

Situatie met het "vreemde geluid" is nog hetzelfde. Het is er nog steeds, al is het door de soundcard niet meer irritant aanwezig. Externe bedrading gecontroleerd, geen problemen ontdekt. Nog geen tijd gehad om de interne bedrading te checken. Op het moment dat ik daar wel tijd voor heb zal ik daar naar kijken. Iemand nog een suggestie hoe dit aan te pakken? Domweg alle bedrading vervangen is lastig, en bij sommige draden (bijv. voeding) zelfs niet mogelijk. Storing van "schermverversing" op een "audiolijn", welke onderdelen liggen dan het meest voor de hand?

Groet,
Babydoc.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan