Vreemd knetterend geluid door center box

Status
Niet open voor verdere reacties.

QuakinTom

Gebruiker
Lid geworden
7 okt 2011
In augustus heb ik een 5:1 surround set gekregen. Set werkt prima. Alleen sinds een maand heb ik een vreemd knetterend geluid in mijn center box. Het begint wanneer ik muziek aan zet. Na een tijdje is het geknetter weg en kan mijn muziek harder, dan is het geknetter er weer en moet ik ongeveer 5 minuten wachten voordat de boxen op normaal volume kunnen. Na een half uur ongeveer is het geknetter helemaal verdwenen.

Deze routine moet ik elke dag doorlopen. Ik heb een onboard geluidschip. Het geknetter komt trouwens alleen door mijn center box. Er zit verder geen kabel breuk in de kabels.

Enig idee?
Tom

Hallo Tom. Heb je iets meer windows 7, vista of xp. heb je een troubleshooter staan op je eigen computer. Bijvoorbeeld.

Apparaatbeheer van bijvoorbeeld windows 7 kan jou vertellen of die onboard geluidskaart goed werkt. Dan namelijk, zie je geen gekke dingen in de lijst met geïnstalleerde hardware. Niets te zien? Dan moet je met behulp van de systeemtool geluid van het configuratiescherm de uitgangen van de geluidskaart wellicht configureren.

Hallo Tom. Heb je iets meer windows 7, vista of xp. heb je een troubleshooter staan op je eigen computer. Bijvoorbeeld.

Apparaatbeheer van bijvoorbeeld windows 7 kan jou vertellen of die onboard geluidskaart goed werkt. Dan namelijk, zie je geen gekke dingen in de lijst met geïnstalleerde hardware. Niets te zien? Dan moet je met behulp van de systeemtool geluid van het configuratiescherm de uitgangen van de geluidskaart wellicht configureren.

Even off topic.
Kijk eens goed in welke sectie de vraag staat.
Mocht het wel anders zijn zal de topic alsnog worden verplaatst

Jackall

Laatst bewerkt:
Ik heb Windows Vista 32 bit. In apparaatbeheer staat alles goed. In de geluidsinstellingen onder configscherm heb ik wel wat zaken aangepast maar als ik dit terug zet dan is het geknetter er nog.

Ik heb de bass instelling van subwoofer aangepast (heeft geen effect op center speaker) en verder heb ik wat poorten aan de achterkant om laten wisselen door instellingen, omdat stekkers verkeerd zaten. Ik heb dus gezegd dat mijn linker poort nu herkend moet worden als rechter speaker poort. (dit is gedaan in officiele software van de fabrikant geleverd bij de speakers). Dus center speaker zit wel goed aangesloten en ook op een werkende poort met juiste instellingen (lijkt mij).

Off topic

@Jackall Mijn vraag valt toch onder Luidsprekers(Speakers) of niet? Zo niet dan a.u.b. verplaatsen.

Je kan uitsluiten of het aan de speakers ligt, door een ander setje aan te sluiten.
Heb je het dan nog zal je moeten zoeken in de drivers van je geluidskaart of de geluidskaart zelf. Indien mogelijk een andere geluidskaart proberen ipv de onboard chip.

@Jackall, met een ander setje werkt het prima. Dus aan driver of geluidskaart/chip ligt het niet. (kort vraagje: wat is het voordeel van een geluidskaart zelf?)

@Manamana, Alle stekertjes zitten er goed in. Aan de ene kant zijn het van die gewone stekkertjes en aan de kant van de subwoofer (waar alle kabels van de boxen samenkomen) zijn het gestripte kabels die je in klemmetjes doet. Deze zitten er allemaal goed in. Ik zal vanavond, wanneer ik weer thuis ben, de troubleshooter(s) uitproberen.

@Manamana, ik zit eens te kijken naar jou troubleshoot alleen dit haalt niks uit, dat kan ik je zo al vertellen. Andere oplossingen?

Dan vermoed ik dat of de centerspeaker niet helemaal lekker meer is, of dat de aansluitpunten, ondanks goed aangesloten slecht contact maken.
Wat is het merk en type van dat setje?

Dit is het speaker setje: Philips SPA2602
Het lijkt me zelf sterk dat de boxen kapot zijn, want na ongeveer een half uur doen ze het prima en is het geknetter compleet weg.

Bedankt voor de tip Manamana maar dit is gewoon de handleiding die bij het product zit :P. Verder zitten al die kabels in de pc en achterin de subwoofer goed aangesloten. Tja, misschien zoals Jackall zei dat die uiteinden van de kabels die in de subwoofer gaan niet helemaal goed contact maken of niet meer goed werken.

Even een status update. Ik heb gister Windows 7 Ultimate 64 bit geïnstalleerd. Het geknetter in de boxen lijkt nu weg te zijn. Misschien komt het weer terug, hopelijk niet. Ik zet de status van mijn vraag op opgelost. Als de boxen weer beginnen met vreemd doen, dan horen jullie van me.

Bedankt voor de hulp.

Ah oke goed nieuws en vasthouden zo he. Jij ook bedankt. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan