Vreemd onverklaarbaar verschil. HD's.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chiwa

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Kon geen rubriek vinden waar dit onder valt dus dan maar hier. Ik bezit meerdere PC's;

Eén is een Pentium 4 2,66 / 533 op een ASUS moederbord P4PE-X / 512 Mb PC2700 DDR / Videokaart Club128 DD A FX5700LE/TD 1 Brander LiteOn 321240 en een DvDplayer 16/48 LiteOn.

De andere is een MSI moederbord type 865PE PFISR i865PE F RG SA Neo / Pentium 2,8 HT 1Mb / 512 Mb DDR PC3200 / Videokaart ASUS Radeon 9600 SE AGP / Nec DvD Writer ND 2500 8xDVD±R/W / DvDplayer 16/48 LiteOn.

Op het eerste gezicht dus niks mis mee.

In beide machines zit een indentieke met opeenvolgende serienummers Maxtor 6Y120P0 120 Gigabyte harddisk.

En nu de vreemde verschijnselen;
Als ik een backup/DiskImage maak met Drive Image 6 van Powerquest, draait de bovenste hier vermelde machine met een Gigabyte per minuut doet dus een paar minuten over een complete BackUp, terwijl de andere er met alle geluk 127 Megabytes per minuut door draait.

Ik heb ongeveer alles geprobeerd, alleen op een kabel, samen met de player. Niets helpt.
Zelfs als ik de HD overzet in de andere machine gaat 'ie net zo snel.

Wat zou ik nou over het hoofd zien wat de oorzaak hiervan is?

Zelfs een oudere P3/800 met twee oudere disks haalt in het slechtste geval nog 300 Megabyte per minuut, en meestal meer.

Laatst bewerkt:
O, als achtergrond info, op beide machines draait een legale Windows XP Home versie. Inclusief alle updates en verkrijgbare servicepacks.

Heb je de langzame schijf al geprobeerd te defragmenteren ?

Om even een echte vergelijking te maken:

Zijn die beide schijven hetzelfde gepartitioneerd
Ongeveer dezelfde schijfruimte vrij per partitie

Niet dat die vergelijking je probleem oplost maar daar zou ook een deel van het verschil kunnen zitten, 130 MB is idd niet echt veel, maar 1 Gb daarintegen is heeeel hoog.

Probeer eerst eens een defrag en meldt hier ff het resultaat.

Zoals ik al schreef doet m'n oude PIII/800Mhz het ook sneller met vergelijkbare schijven.

Nee, er moet iets helemaal niet goed werken.
Maar de kunst is de vinger te leggen op de juiste plek.

En die Gigabyte is niet veel hoor, ik bouwde een ASUS P4P800 bord en die was net zo snel met die zelfde 120 maxtor schijf.

Kreeg een mail of het al opgelost was.
Dat is het niet.

Wat ik wel uitvond, is dat met het programma Ghost 2004 beide machines ongeveer even snel zijn.
384Mb/s de onverklaarbare verschillen van DriveImage 2002 ik heb geen nieuwere versie zijn en blijven onverklaarbaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan