Vreemd opstartprobleem, wie weet raad

Status
Niet open voor verdere reacties.

mrmusic

Inventaris
Lid geworden
29 okt 2006
Berichten
27.152
Ik heb het volgende systeempje in elkaar gezet volgens de regelen der kunst:

Mobo Asus a7V333
CPU AMD Athlon XP 1900+
Ram 512 mb PC2700 DDR333
HD Maxtor 80gb IDE
OS Windows XP Pro Ned.
en verder de gebruikerlijke onderdelen

Hiermee doet zich het volgende vreemde probleem voor:

Wanneer ik de PC aanzet, kom ik keurig in het bootscreen van Asus, maar de bios herkent geen harde schijf, cd speler en dvd speler en ik krijg dan ook de melding dat er geen bootable device is gevonden...

Wanneer ik daarna dan opnieuw opstart, gaat alles wel goed en draait de PC gewoon normaal. Windows updates automatisch gedownload en geinstalleerd, geen probleem.

Dan systeem even uit, opnieuw opstarten en jawel, wederom de melding GEEN bootable Device, niks gevonden...
Opnieuw opstarten en... geen probleem

Ik heb de bios-batterij vervangen en een andere voeding geprobeerd, maar dat is dus niet de oplossing.

Wie weet raad???
 
Lijkt mij een relatief klein probleem, omdat de hele handel bij een 2e opstart wel herkend wordt. Het meest voor de hand liggende is wellicht: een biosupdate?
 
Hoi!

Nou, dat ga ik dan eerst maar proberen, hoop niet dat ik daarvoor een diskette nodig heb, heb ik net niet meer in huis, maar ga even info zoeken.
bedankt alvast!
 
hoop dat de link werkt.

[edit] ja, de link werkt, maar zoals soms op websites voorkomt, kom je niet direct bij de biosupdatepagina uit (die ik wel gelinkt had) [end edit]
 
Laatst bewerkt:
Heb nu dus een probleem dat ik geen diskette heb...
 
Trouwens, er is nog een plankje dat zo heet, maar dan met de toevoeging X. Kijk dus even uit voordat je gaat downen dat je bios voor het juiste plankje download.
 
Trouwens, er is nog een plankje dat zo heet, maar dan met de toevoeging X. Kijk dus even uit voordat je gaat downen dat je bios voor het juiste plankje download.

Thanks, had ik gezien!
 
Vandaag even naar de buurman of maandag naar de pc winkel? Laatstgenoemde zal je met plezier voor nop aan zo'n ding helpen, scheelt hen weer 0,001 m3 -of zo- afval ;) :D in de vuilcontainer.

Ik heb er 2 liggen.................
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels een bios-update uitgevoerd, zonder diskette, heel eenvoudig eigenlijk met de Asus Live Update tool, goeie tip misschien ook voor anderen:

http://www.majorgeeks.com/ASUS_LiveUpdate_d4435.html

De betreffende PC heeft dat allemaal goed doorstaan, nu over een kwartiertje of zo opnieuw opstarten en kijken of het probleem verholpen is...

Edit:
Zoals gezegd, bios-update probleemloos verlopen maar...
probleem niet opgelost:evil:

1e keer opstarten: geen bootable device
Opnieuw opstarten, geen problemen meer:eek:

Vanuit draaiende windows xp kiezen voor afsluiten=>opnieuw opstarten gaat ook probleemloos.

Zodra het systeem even echt uit heeft gestaan, aanzetten en wederom het probleem:( :(
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja, de meest voor de hand liggende andere mogelijke oorzaken heb je al genoemd: batterijtje en voeding. Ik kan mij eerlijk gezegd verder zo snel geen dingen voorstellen die een echt steeds regelmatig optredend euvel veroorzaken.

Waarmnee ik dus ook bedoel dat als het 't geheugen of de hdd of het mobo zou zijn, dit niet als een regelmatig lopende klok alleen bij koude start zich zou voordoen, dan zou 't m.i. onregelmarig moeten gebeuren.
 
Mee eens.

Ben zelf ook het spoor een beetje bijster, maar intussen nog iets ontdekt:

Wanneer eenmaal alles draait, loopt de AMD 1900+ op 1200Mhz, terwijl dit toch echt 1600Mhz zou moeten zijn.
Windows herkent hem dus wel als Athlon 1900+, zelfs met een foute snelheid. Mara draait wel allemaal stabiel, maar niet zoals het hoort.
Ik ga toch (de instellingen van) het moederbord verdenken...
 
Staat de SYSCLK dipswiches allemaal op off en de jumper ervoor op jumperfree? en de voltage regulator jumpers op 2-3?
 
Probleem opgelost!

Systeem zojuist, met nukken en al (wel erbij verteld uiteraard!!) verkocht voor een meer dan leuke prijs:D :D :D
 
Dat is meer zoiets.:p

6aknq4p.gif
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan