Vreemd toetsenbord

Status
Niet open voor verdere reacties.

hoogteijling

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
12 aug 2005
Hallo allemaal,

Een kennis van mij heeft een afwijkende toetsenbordindeling op zijn Dell laptop.
Ik heb hem nu even niet paraat maar uit mijn hoofd weet ik dat ( (haakje openen) en ) (haakje sluiten) op een andere plek zitten.
Ze zitten zo-ie-zo niet naast elkaar, de ene zat op de 2e rij van onder.

Na de Servicetag ingevoerd te hebben op de website van Dell kwam ik er achter dat het een Belgische laptop is (geen grapje hoor :D)

Wat ik natuurlijk wil weten is welke toetsenbordindeling het is, het trouwens wel een QWERTY.

Misschien weet iemand een website waar veel/alle toetsenbordindelingen op staan met de omschrijving erbij.
Bij Google afbeeldingen kwam ik niet veel verder, een hoop foto's zijn te wazig of er staat niet bij hoe die layout genoemd wordt.

Groeten Marcel

Morgen zal ik wel even een fotootje posten van het toetsenbord.

Wikipedia natuurlijk, maar je kunt ook hier kandidaten kiezen voor de layout.
Je kunt daar ook de Shift, Alt etc. toetsen indrukken (ook combinaties) om te zien wat de toetsen dán opleveren.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie Dnties,

Wikipedia kwam ik ook niet veel verder mee.
Op zicht een aardige website die je stuurde alleen zou het handig zijn als ik alle layouts in 1 keer te zien krijg.
Ik post morgen wel een foto van het bewuste keyboard.

Groeten Marcel

Deze link komt nog het meeste in de buurt maar juist Belgisch staat er niet bij (Nederlands/Dutch weer wel).
Dus voor Belgische toetsenborden zou ik mijn eerdere link gebruiken.

Tijs.

Ik heb wat foto's (laten) maken van het bewuste toetsenbord.
Ik ben benieuwd of iemnand weet hoe deze indeling heet of welke landinstelling dat is.
ny93.jpg

6ubi.jpg

xb9q.jpg

4era.jpg

p877.jpg

pr6l.jpg

Groeten Marcel

Ik ben er nog niet helemaal uit, maar het is zowiezo een (variant) Frans toetsenbord, dus (bijv./mogelijk) Belgian French, Canadian French of French.

Tijs.

En ook marokkaans (berber) zou kunnen (NIET marokkkaans (arabisch)).

Tijs.

Dnties, bedankt voor al die moeite hoor :)
Het is nog een lastige klant hè.

Marokkaans kan ik nergens vinden hoor in windows om toe te voegen.

Bij dit toetsenbord zit het )-teken rechts onder de L en het (-teken zit op de 5-toets.
Heb je ook afbeeldingen van de door jou gesuggereerde layouts toevallig ?

Groeten Marcel

Ja, je kunt de eerste link gebruiken om de 3 toetsenborden te zien.
Alternatief staan hier ook nog een aantal (in pdf formaat), maar geen enkele past 100% op de layout die je liet zien.

Tijs.

Ik zie er wel een hoop die erop lijken maar niet 1 waarbij het haakje sluiten ) rechtsonder de L zit.
De Franse komen vaak nog het dichts in de buurt maar zijn toch weer net anders.

Ik denk dat ik een mailtje naar Dell stuur, misschien dat ze aan de hand van de service tag het bijbehorende keyboard kunnen benoemen.
Ook zal ik eens kijken of ik aan de hand van het hardware id nummer via apparaatbeheer aan de juiste omschrijving kan komen.

Ik ga binnenkort wel even langs bij die kennis.

Ik hou je op de hoogte.

Groeten Marcel

Via de servicetag van Dell kom ik toch op een Belgisch toetsenbord.
Service tag: 4X0CC2J
Kom jij hier nog verder mee Dnties ?

Groeten Marcel

Keyboard is nog te koop op e-bay: MF914 , maar dat zijn AZERTY varianten(!)

Als daar niets te vinden is, dan kun je evt. nog een google zoektocht organiseren.
Zoals je begrijpt zou het een Belgisch toetsenbord moeten zijn, maar heb ik geen vergelijkbare layout gevonden tot nu toe. Dus ik denk dat hierbij mijn bijdrage eindigt.

Tijs.

Ik denk dat ik nu weet hoe het zit: Het is een belgisch toetsenbord, maar iemand heeft handmatig toetsen lopen verplaatsen
Kijk maar naar de M. Daar staat een - op, maar die hoort onder de P (die heeft het * teken)
En verder hoort het vraagteken (met de 0 erop) op de plek waar nu de M staat.
En verder hoort de + = - (links van de Backspace) waar nu het vraagteken met de 0 erop staat.
etc., etc.

Tijs.

Je hebt helemaal gelijk.
Ik zie nu ook dat op een Belgisch toetsenbord de M naast de L zit.
De 1 of andere Belg heeft idd een aantal toetsen lopen verwisselen.

Bedankt, heel scherp opgemerkt van je Dnties, TOP !!! :thumb:

Nu nog even uitvogelen hoe ik de toetsen eraf kan krijgen zonder iets kapot te maken.
Ik heb al info gevonden op www.laptopkey.com

Zie jij toevallig nog het verschil tussen Belgian French en Belgian (Comma) ?

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
[...]Zie jij toevallig nog het verschil tussen Belgian French en Belgian (Comma) ?

Groeten Marcel

Open mijn eerstgegeven link (posting #2) en open daar beiden toetsenbordindelingen en kijk wat de verschillen zijn. Speel ook met Shift, Alt etc.

Zo op eerste inspectie vermoed ik (helaas niet zichtbaar in die link) dat het gaat om de . op het numerieke toetsenbord, die bij Belgian (comma) dan een , zal opleveren.
Het zou dus makkelijk kunnen (ook omdat er geen Belgian (comma) varianten op e-Bay te koop zijn) dat zo'n variant niet werkt/niet beschikbaar is voor laptoptoetsenborden van jouw type Dell laptops.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Had ik zelf al gedaan natuurlijk maar ik zie echt geen verschillen.

Groeten Marcel

Zie mijn toevoeging van zojuist in mijn vorige posting (laatste tekstregel).

Tijs.

Ik ga het zsm even uitproberen bij die kennis, ik denk niet dat ze er heel blij mee is want het is ook nog een AZERTY.
Maar dat kan ik eventueel nog wel aanpassen want in 1 van de links ontdekte ik nog de mogelikheid om custom layouts aan te maken.

Groeten Marcel

Je kunt alles veranderen/herprogrammeren en verder evt. de opschriften veranderen (zie e-Bay etc.: "plakplaatjes" voor de toetsen), maar je kunt op e-Bay ook gewoon meteen de juiste variant toetsenbord kopen, en dát raad ik je aan als je klant geen Belgisch toetsenbord gewend is.

Hobbyen/knutselen is mooi/leuk, maar alleen als je zélf met het toetsenbord zou moeten werken (en geld wild besparen etc. en bovendien blind kan typen).
Ik kan dat hobbyen/knutselen niet aanbevelen als oplossing voor een eindgebruiker die (naar jouw aangave) ook nog eens 'lastig' is.

Tijs.

Klant vind het wel goed zo.
Ze zegt dat ze de enige is die laptop gebruikt en vind het wel goed zo.
Een hoop moeite voor niks dus eigenlijk, hoewel ik (we) wel weer een hoop geleerd hebben over keyboards.
Bedankt in ieder geval voor alle moeite Dnties :thumb:

Groeten Marcel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan