Vreemd!

Status
Niet open voor verdere reacties.

marjajona

Gebruiker
Lid geworden
18 okt 2002
Berichten
230
Ik weet niet of deze vraag bij software thuishoort maar ik vind dit vreemd.
Onlangs heb ik Adobe creative suite CS2 geinstalleerd op zowel mijn desktop als op mijn notebook.
De desktop is een pentium 4, 2.4 G, 512 mb geheugen met een 40 gig harde schijf, verdeeld in 2 partities.
De notebook is een HP Pavilion ZD 8303 , eveneens een pentium 4, 3 G, 512 mb en een 80 gig schijf (1 partitie)
Nu had ik gedacht dat de software veel sneller zou zijn op de notebook maar dat is vreemd genoeg niet het geval. Het installeren en het opstarten gaat meer dan dubbel zo snel op de desktop dan op de notebook. De notebook is trouwens draadloos via een router verbonden met de desktop. Hoe is dit mogelijk\? Zou de notebook niet veel sneller moeten zijn??
 
Snelheid heeft met diverse hardware-onderdelen te maken.
Het is niet alleen processor-kracht, maar ook snelheid van de harde schijf, het intern geheugen, de videokaart, enz.

Bovendien is het sterk afhankelijk van welke programma's reeds op de achtergrond draaien, zoals virusscanners, grote pakketten, enz.

Je zou kunnen proberen om openstaande programma's af te sluiten, ook de programma's die onderin bij de klok in de taakbalk actief zijn!

Daarnaast is koeling ook erg belangrijk van het systeem, en vaak zijn harde schijven op de notebooks merkzaam langzamer dan die van hedendaagse desktop-pc's.

Kortom, niet alleen de processor is hierin de bepalende factor.

Succes! :thumb:
 
... daar komt bij dat de HD in je laptop een rotatie snelheid van 4200 toeren heeft en de HD in je desktop een rotatiesnelheid van 7200 toeren heeft en deze is dus bij voorbaat al veel sneller.
Mogelijk speelt de grafische kaart ook nog een rol. ik denk persoonlijk dat de grafische kaart in je pc ook sneller is als in je laptop, en al deze factoren zorgen dat je laptop langzamer is dan je desktop zoals je ook zelf ondervind.
 
Het probleem is zeer waarschijnlijk je trage harde schijf. Zoals hierboven al gezegd werd hebben laptops vaak een harde schijf van 4200RPM en desktops 7200. Waarom ze tragere schijven plaatsen in laptops?:

1. 7200rpm geeft VEEL meer warmte en is daarom minder geschikt in een laptop die helemaal vol / dicht gebouwd is. (Je kan wel aparte koeldingen erbij kopen, maar zo'n ding moet ook mobiel blijven :p).
2. Snellere schijf = meer stroomverbruik wat natuurlijk niet de bedoeling is van een laptop.

Herken het zelf ook van mijn laptop.. super snel ding, maar als je iets groots moet installeren kan je wel even thee zetten, eitje bakken, drinken en eten voor het klaar is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan