• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vreemd?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jarre

Gebruiker
Lid geworden
4 jul 2007
Berichten
38
Hallo,

Een scholier kreeg als opdracht om van een eenvoudig bestaand bestandtje een grafiek te maken. Bereik selekteren, op F11 drukken en klaar is Kees, dacht hij...

Maar dat werkte niet.

Eerste oogopslag de getallen staan links in de cel.
Ctrl-1, de celeigenschappen staat op standaard en is ook niet te veranderen.
Zie voorbeeld.

Uiteindelijk de waarde van C3 opnieuw ingetypt. De waarde staat nu keurig rechts.

Nu de vraag: Waarom is met het opmaakkwastje de andere cellen niet dezelfde opmaak te geven als C3?

De enige oplossing leek; handmatig alle cellen overtypen.

Gr.
Jarre
 

Bijlagen

  • Neerslag.xls
    17 KB · Weergaven: 24
Waarschijnlijk is die data die je ziet tot stand gekomen via de TEKST functie (daarna nog Copy+Plakken Speciaal > Waarden). Je getallen zijn op die manier tekst geworden, en celeigenschappen veranderen helpt niet (zoals het zelf aangaf).
De oplossing om alles handmatig over te typen is niet noodzakelijk. Je kan ook gewoon de functie WAARDE gebruiken, om de tekstwaarde terug om te zetten naar een numerieke waarde, die je wel kan gebruiken in verdere bewerkingen.

edit: Ipv de formule waarde kan je ook een cel met een waarde 0 copieren en plakken speciaal > optellen (of een cel met 1 laten vermenigvuldigen) om tot een getal te komen. Er zijn uiteraard nog zulke oplossingen maar die zorgen voor het zelfde resultaat.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad vreemd

Je hebt gelijk, heel vreemd.
Je hoeft echter niet alles over te typen: selecteer de foute cijfers, ga naar een lege kolom, klik met de rechtermuisknop, kies voor plakken speciaal en kies voor waardes. Bij mij zegt excel dan dat ik getallen als tekst heb opgeslagen, klik dan op converteren naar getal en ze zijn allemaal omgezet.

:(
 
Waarschijnlijk is die data die je ziet tot stand gekomen via de TEKST functie (daarna nog Copy+Plakken Speciaal > Waarden). Je getallen zijn op die manier tekst geworden, en celeigenschappen veranderen helpt niet (zoals het zelf aangaf).
De oplossing om alles handmatig over te typen is niet noodzakelijk. Je kan ook gewoon de functie WAARDE gebruiken, om de tekstwaarde terug om te zetten naar een numerieke waarde, die je wel kan gebruiken in verdere bewerkingen.

edit: Ipv de formule waarde kan je ook een cel met een waarde 0 copieren en plakken speciaal > optellen (of een cel met 1 laten vermenigvuldigen) om tot een getal te komen. Er zijn uiteraard nog zulke oplossingen maar die zorgen voor het zelfde resultaat.

Hallo Finch,
De functie waarde, over het hoofd gezien. Dat is inderdaad oplossing! Overigens om een nummerieke tekstwaarde met een getal te vermenigvuldigen om weer een getalsformat te krijgen was mij onbekend.
Dank voor de reactie, weer wat geleerd.

Vr. gr.
Jarre
 
Je hebt gelijk, heel vreemd.
Je hoeft echter niet alles over te typen: selecteer de foute cijfers, ga naar een lege kolom, klik met de rechtermuisknop, kies voor plakken speciaal en kies voor waardes. Bij mij zegt excel dan dat ik getallen als tekst heb opgeslagen, klik dan op converteren naar getal en ze zijn allemaal omgezet.

:(

Hallo DCWDPT,

Hartelijk dank voor je reactie, de clou was dus de functie waarde, zoals bij Finch gezegd, ik heb deze over het hoofd gezien. Goed dat er forums zijn...

Vr. gr.
Jarre
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan