Vreemde geluiden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Magnat

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2014
Goede avond,

Ik zit inmiddels met mijn handen in mijn haar.
Ik heb via marktplaats een yamaha yst-sw320 subwoofer gekocht.
Die speelde gewoon na behoren voor ik hem mee nam maar eenmaal thuis maakte de sub rare bijgeluiden.
Speelt deze constante bassen dan is er niks aan de hand maar moet hij verschillende bassen laten horen dan gaat hij raar doen.
De woofer is het niet want ook met een andere speaker doet hij dit.
Op de versterker zit een print van de voeding(denk ik) daarop zit een geel blokje met een spoel erom (trafo/transformator?) en die stinkt wel behoorlijk als hij aan stast.
Zie onderstaande foto's en video's voor een beter idee.
Ps de woofer gaat ook in de behuizing zo te keer evenals de andere goede woofer ben er zeker van dat de woofer goed is.

http://i58.tinypic.com/308gx36.jpg
http://i59.tinypic.com/2iieja9.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=bf4vSCjmY50

Alvast bedankt

Doet ie dit ook als hij ingebouwd is in de kast?
Hoe heb je wat waarop aangesloten?

Laatst bewerkt:
Doet ie dit ook als hij ingebouwd is in de kast?
Hoe heb je wat waarop aangesloten?
Ja dat doet hij ook als hij in de kast zit dat stond ook al in de tekst ;)
Het is een actieve woofer die is aangesloten op een 7.2 receiver met een digitale coax kabel. Heb beide ingangen en uitgangen geprobeert met 2 verschillende kabels. Dus dat is denk ik ook het probleem niet.
Maar dat warme elektronica luchtje blijf ik wel verdacht vinden...

Jammer dat je niet je merk en type versterker meld.
Je kan namelijk geen actieve woofer aansluiten op een versterker die ook een actieve woofer uitgang heeft.
De versterker moet deze passief aansturen.
Uit je bericht maak ik ook op dat het probleem in je versterker zit en niet in je woofer.
Of in de door mij genoemde combinatie hierboven, kan je ook rare fratsen krijgen.

Jammer dat je niet je merk en type versterker meld.
Je kan namelijk geen actieve woofer aansluiten op een versterker die ook een actieve woofer uitgang heeft.
De versterker moet deze passief aansturen.
Uit je bericht maak ik ook op dat het probleem in je versterker zit en niet in je woofer.
Of in de door mij genoemde combinatie hierboven, kan je ook rare fratsen krijgen.
Als je mijn eerste bericht goed leest staat daar gelijk boven in het merk en type :p
Maar een actieve subwoofer op een subwoofer uitgang van een receiver is juist de bedoeling. Zo heb ik het altijd gedaan wat jij zegt heb ik nog nooit gehoord eerlijk gezegd...

Edit: ik lees zelf niet goed sorry haha. Mijn type versterker is een Pioneer SC-2023..

Laatst bewerkt:
Sorry (Op foto's en video in iedergeval niet).
Zonder afgesloten kast kan een woofer vreemde dingen doen.

? Op een subwoofer Pre out van de versterker naar de L/mono input van de sub mag ik hopen.

Ik ook. :)

Klopt zonder kast kan die inderdaad wel gek doen.
Ja de kabel zit in de mono ingang dus dat moet goed zijn.
Toch maar even iemand na laten kijken die meer van dit soort luchtjes af weet haha.
Maar zou dat geluid kunnen komen door een kapotte trafo op de voedings printplaat?

Ja dat is inderdaad de vraag. Enigste optie trafo van max een tientje vervangen en kijken wat er dan gebeurt...

Of iemand met verstand er van de boel laten doormeten. :)
Pas op met aansluiten van een ander "speaker"! De boel is zo gebouwd dat het op elkaar afgestemd is (impedantie, vermogen e.d.).
Ook wordt het er vaak niet beter op (kwa geluid).

Of iemand met verstand er van de boel laten doormeten. :)
Pas op met aansluiten van een ander "speaker"! De boel is zo gebouwd dat het op elkaar afgestemd is (impedantie, vermogen e.d.).
Ook wordt het er vaak niet beter op (kwa geluid).

Ik zal het inderdaad is laten doormeten door een meer technisch iemand.
Ik laat wel wat weten hier als het is opgelost of niet ;)

Bedankt voor de reacties!

Als je 'n trafo ruikt kan hij te heet zijn. Meestal keuze uit twee oorzaken: inwendige sluiting tussen windingen of overbelasting.
In elk geval kun je eens voelen hoe heet hij is: Even laten draaien, SPANNINGEN ER AF, en voelen. Als je je hand er op kunt blijven houden valt het mee met de temperatuur (<60°C). Kun je het maar 5 sec. volhouden dan wordt hij al aardig warm (>60 °C). Brand je bijna direct je vingers, dan is het echt foute boel.
Als hij zonder belasting ook heet wordt, is hij vrijwel zeker defect. Als hij alleen heet wordt onder belasting, is de belasting te hoog.

Enne, als die Youtube video jouw demo is: Zo mag je een woofer nooit gebruiken. Dit noemen ze een accoustische kortsluiting. Achter een woofer moet altijd een gesloten of afgestemde kast zitten die de uitslag van de conus dempt. Zonder die demping kan hij veel te ver uitslaan. Zo kun je je woofer aardig beschadigen (of is dat al gebeurd). Als de spoelkoker te hard tegen de achterkant slaat kan hij vervormd raken en als deze vervormingen de zijkanten van de spleet raken ben je weg. Dat is nauwelijks te repareren.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie Veng.
Maar weet jij toevallig of dat rare geluid kan komen door een defecte trafo?
Dat ik een speaker zo eigenlijk niet zo moet laten spelen wist ik al maar het was eigenlijk de enige manier om het goed te laten zien. Had hem daarom ook niet heel hard gezet.
Maar dat rare geluid wat je tussendoor hoord doet hij ook met een andere woofer die ook in een kist zit.

Als je 'n defecte trafo hebt en daardoor een te lage voedingsspanning van je versterker kun je allerlei dingen verwachten.
Maar ik heb je filmpje nog eens bekeken en als je dat geluid bedoelt tijdens het "zwabberen" van die conus, dan lijkt het mij dat die conus in zijn resonantiefrequentie wordt aangestuurd. Je ziet duidelijk dat de uitslagen veel te groot en ongedempt zijn. Ik ken het circuit niet en ben ook niet zo thuis in de tegenwoordige audio. Eén van de aspecten van de uitgang van een versterker is de "dempingsfactor". Die dempingsfactor is de verhouding tussen de impedantie van de speaker en de inwendige impedantie van de versterker. Het getal geeft aan hoe goed de versterker de resonantie van de speaker kan dempen.
Die bij die inwendige impedantie van de versterker komt echter ook de impedantie van de bekabeling. Dan begrijp je dus ook dat je zo'n systeem niet zo maar met een telefoondraadje moet aansluiten maar dat er robuuste kabels, door sommige audiofielen ook nog met vergulde contacten, worden gebruikt.
Je noemt het een actief systeem. Heeft de woofer een versnellingsopnemer op de conus zitten, waarmee de versterker wordt bijgestuurd?

Als je 'n defecte trafo hebt en daardoor een te lage voedingsspanning van je versterker kun je allerlei dingen verwachten.
Maar ik heb je filmpje nog eens bekeken en als je dat geluid bedoelt tijdens het "zwabberen" van die conus, dan lijkt het mij dat die conus in zijn resonantiefrequentie wordt aangestuurd. Je ziet duidelijk dat de uitslagen veel te groot en ongedempt zijn. Ik ken het circuit niet en ben ook niet zo thuis in de tegenwoordige audio. Eén van de aspecten van de uitgang van een versterker is de "dempingsfactor". Die dempingsfactor is de verhouding tussen de impedantie van de speaker en de inwendige impedantie van de versterker. Het getal geeft aan hoe goed de versterker de resonantie van de speaker kan dempen.
Die bij die inwendige impedantie van de versterker komt echter ook de impedantie van de bekabeling. Dan begrijp je dus ook dat je zo'n systeem niet zo maar met een telefoondraadje moet aansluiten maar dat er robuuste kabels, door sommige audiofielen ook nog met vergulde contacten, worden gebruikt.
Je noemt het een actief systeem. Heeft de woofer een versnellingsopnemer op de conus zitten, waarmee de versterker wordt bijgestuurd?

Ik heb de woofer inmiddels al in de auto liggen om mee te nemen na mijn zwager straks.
Maar ik zie nu in mijn receiver menu LFE staan die stond op 0 en loopt af na 10 en UIT. Zal dat de oorzaak van overbelasting kunnen zijn?
En ik zou niet weten wat een versnellingsopnemer zou moeten zijn eerlijk gezegd...

Philips maakte vroeger actieve systemen. Zij bedoelde daar mee dat er op de luidspreker een opname element zat dat de beweging van de conus meette en dit signaal naar de versterker stuurde. Zo konden zij uit een relatief kleine box toch veel bas halen. Maar blijkbaar geldt dat niet voor jouw systeem want dan had je twee extra aansluitdraadjes gevonden.
LFE staat blijkbaar voor Low Frequency Effects. Dat kan voor mij van alles zijn. Gewoon even proberen zou ik zeggen.

Philips maakte vroeger actieve systemen. Zij bedoelde daar mee dat er op de luidspreker een opname element zat dat de beweging van de conus meette en dit signaal naar de versterker stuurde. Zo konden zij uit een relatief kleine box toch veel bas halen. Maar blijkbaar geldt dat niet voor jouw systeem want dan had je twee extra aansluitdraadjes gevonden.
LFE staat blijkbaar voor Low Frequency Effects. Dat kan voor mij van alles zijn. Gewoon even proberen zou ik zeggen.

Okee ja dat systeem zit tegenwoordig ook in subwoofers van Velodyne las ik ooit ergens.
Vanavond is er even gekeken na de versterker van de woofer daar zat een transistor en een diode volgens hem los. Die gaat hij opnieuw solderen en dan kijkt hij de rest na, hopen dat dat het is.

Gelukkig nieuwjaar allemaal!

Goede morgen allemaal,

De losse onderdeeltjes zijn opnieuw vast gesoldeerd en het euvel lijkt verholpen.
De sub klinkt in mijn oren fantastisch!

Fijn dat het opgelost is. Losse onderdeeltjes komen niet zo vaak voor, tenzij het een applicatie is met zware componenten (bv. power switches, trafo's en schakelaars) in een omgeving die flink trilt. Zoals bv. een auto. Oorzaak ligt dan vaak in het feit dat het soldeer niet zo vast is als sommigen denken. Soldeer "kruipt". Dat wil zeggen dat het onder invloed van ook lichte krachten voortdurend in beweging kan zijn. Vaak ontstaan vrijwel onzichtbare haarscheurtjes. Knap dat je zwager het gevonden heeft. Remedie is, ook al zie je de haarscheurtjes soms niet, om gewoon alle vooral zware componenten na te solderen.
En ja, als er losse onderdelen in zitten kun je rare effecten krijgen. Zeker als er ergens een terugkoppellus onbetrouwbaar is.
Nu weet je in elk geval wel waarom de vorige eigenaar hem heeft weggedaan.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan