Vreemde log berichten !!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Foleor

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2009
Berichten
40
Mijn computer vertoonde wat traagheid, dus ging ik naar de eventviewer, daar kom ik regelmatig dit setje waarschuwingen tegen:
Bron: Atapi
Event-id: 56 Het stuurprogramma kan geen geheugen toewijzen. (wat ik niet terug vind)

Bron: Disk
Event-id: 51 Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk0\D tijdens een wisselbestandsbewerking.

Ik heb al testen over schijven laten lopen, maar zonder resultaat. Het zijn waarschuwingen maar schijfproblemen voorkom ik liever.
Gaarne assistentie.... :confused:
 
Ik krijg die meldingen ook als via het gekozen Energiebeheer-schema de schijf 'te lang' niets heeft gedaan, en dus wordt uitgeschakeld. Wordt de schijf dan weer ingeschakeld, dan krijg ik 2 meldingen, inclusief de jouwe (zie hieronder). Daar maak ik me dus geen zorgen over.

Type gebeurtenis: Fout
Bron van gebeurtenis: viamraid
Categorie van gebeurtenis: Geen
Gebeurtenis-ID: 9
Datum: 29-9-2009
Tijd: 6:10:06
Gebruiker: n.v.t.
Computer: TIJSPC
Beschrijving:
Het apparaat \Device\Scsi\viamraid1 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.[...]

Type gebeurtenis: Waarschuwing
Bron van gebeurtenis: Disk
Categorie van gebeurtenis: Geen
Gebeurtenis-ID: 51
Datum: 29-9-2009
Tijd: 6:10:06
Gebruiker: n.v.t.
Computer: TIJSPC
Beschrijving:
Er is een fout ontdekt op apparaat \Device\Harddisk1\D tijdens een wisselbestandsbewerking.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.[...]

Kijk dus zeker ook 'rondom' die ene waarschuwing of daar wat gemeld wordt (zoals bij mij) en onder welke omstandigheden die melding optreedt (bijv. zoals bij mij als het apparaat weer inschakelt na uitschakeling via Energiebeheer).

Verder zou je kunnen kijken of er (een deel van) het wisselbestand ook echt op die schijf staat. In XP: Start -> Uitvoeren -> sysdm.cpl -> tabblad Geavanceerd -> knop Instellingen in paragraaf Prestaties -> tabblad Geavanceerd -> knop Wijzigen
Kijk op welke schijf/schijven in de kolom Wisselbestandsgrootte (MB) er waarden staan.

Succes,

Tijs.
 
ja, maar...

Bedankt Tijs voor je reactie,
Je geeft aan dat je er ook 2 krijgt, alleen bij mij komen ze bij vlagen 30x in een seconde.....:confused:
Zie bijlage
 

Bijlagen

  • x.jpg
    x.jpg
    100,5 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
Dat zijn geen goede tekens. Eerste wat ik zou doen is een externe harde schijf aanschaffen en een volledige backup maken van de belangrijke zaken op de harde schijf.

Zou namelijk (bijv.) kunnen duiden op een controller-probleem (hetzij op je moederbord, hetzij op de harde schijf zelf). Ook zijn 'bad sectors' niet uit te sluiten.

Je kunt ook even met HDTune kunnen nakijken of de schijf te warm wordt en of er bijv. veel fouten staan óp de schijf. Juiste schijf selecteren, en dan kijken in de tabbladen Health en Error Scan.

Succes,

Tijs.
 
Maak je niet teveel zorgen. Er is niks mis met je harddisk. Kijk hier voor uitleg:
http://support.microsoft.com/kb/244780

Succes,
Bjor

@Bjor: Bedankt voor de link. Is dit ook geen probleem als het 30x per seconde gebeurt, zoals bij de topic-starter???
Per slot staat in de daarin gelinkte debugging:
In bijna alle gevallen treden deze fouten op vanwege hardwareproblemen met de controller of, nog waarschijnlijker, met een apparaat dat met de betreffende controller is verbonden. De hardwareproblemen kunnen betrekking hebben op een probleem met de bekabeling, onjuiste afsluiting of onjuiste instellingen voor de overdrachtssnelheid, trage apparaatrespons bij het afstaan van de SCSI-bus, een beschadigd apparaat of, in een enkel geval, een slecht geschreven apparaatstuurprogramma.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Tijs en Bjor bedankt voor de reacties.

Het is niet zo dat hij continue die error´s geeft, maar er zijn soms blokken in de eventvwr dat ie toch 1,2, seconden staat te ...?

HDtune gedraaid, temp schommelt tussen 38-40 C, ik heb er al eens fan´s bijgeplaatst. ;)
De scan´s leveren niets op, Health geeft op Reallocated Sector count:
Current Worst Treshold Data Status
C: 196 196 63 584 OK
D: 100 100 5 7 OK (beide status OK, dus OK?)

Of is er aan andere tip om controller problemen te detecteren?
Immers, extern bijplaatsen, kopieeren, schijf vervangen, terug kopieeren ... hang je nog aan dezelfde moederboard controller. Of zit deze op de HD?
 
Het is niet uit te sluiten dat de harddisk-controller (dus op de harde schijf zelf) de oorzaak is van het probleem.

Overigens werd ik niet echt wijs uit die link van Bjor als het gaat om te achterhalen of er nu echt een probleem bij mij of jou was of niet.

Ik blijf achter mijn suggestie staan dat het maken van een backup in deze omstandigheden een goed idee is. Wat je daarna (of in plaats van een backup) natuurlijk kunt proberen is een nieuwe harde schijf (liefst van een andere fabrikant) aansluiten nadat je de 'normale' even uitbouwt of loskoppelt.
Installeer weer je besturingssysteem, installeer dezelfde drivers, en kijk of op die nieuwe schijf dezelfde problemen optreden. Voor het installeren van dezelfde drivers kun je van de huidige drivers een backup maken met (bijv.) DoubleDriver op een memory-stick of iets dergelijks. Voor de grafische drivers even dezelfde driver downloaden (je kunt die wel met DoubleDriver backuppen, maar dan heb je niet de hulpprogramma's die normaal bij een grafische driver worden mee-geïnstalleerd).
Treden dezelfde problemen op, dan moeten we dieper zoeken; een probleem met het moederbord is dan niet uit te sluiten. Hopelijk hebben we rond die tijd ook meer informatie over het beoordelen van de meldingen (SCSI-statussen etc.)

Het blijft jammer dat we met die link van Bjor momenteel niet echt veel kunnen, maar de suggestie uit de vorige paragraaf kun je proberen, natuurlijk. Kost je 1 extra harde schijf die je na het experiment voor backups/data-opslag kunt gebruiken. Koop je ook een externe harde schijf, dan geldt daar hetzelfde voor.

Tijs.
 
Bedankt Tijs,

Ik ga met de externe schijf aan de slag.

Eigenlijk had ik er al een, maar die heeft kuren, volgens mij na het kopieren van bestanden van meerdere gig's. Dan heeft problemen met de folderstructuur, en chkdsk staat dan uren te draaien en ben weer tig bestanden kwijt. Geen secure backup medium dus.

Groetz Foleor
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan