Vreemde ruis/piep op verschillende aansluitingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

KlaasjeNL

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 feb 2013
Beste forumleden,

Ik zit al enige tijd met een probleem waarvoor ik de oplossing op internet niet kan vinden. De symptomen van het probleem zijn veel te vinden op internet, maar ik kan geen logische verklaring vinden.

Ik heb een eenvoudig stereo-setje via 3.5 jack aangesloten op mijn pc. Als ik het volume redelijk hoog zit, hoor ik constant gekraak en hoog gepiep (lijkt op een oude inbelverbinding). Dit probleem komt dus vaker voor en oorzaken zouden onder andere storing van buitenaf, bedrading in de pc en gebruik van een niet geaard stopcontact zijn. Echter heb ik wat opstellingen geprobeerd waaruit ik niet kan herleiden waar het probleem in zit.

Ik heb dus eenvoudige stereo-boxjes die voeding via USB krijgen. Daarnaast heeft mijn pc zowel aan de voorkant als de achterkant een audio-uitgang. Ik maak gebruik van een ingebouwde geluidskaart en heb alles aangesloten op een stekkerdoos met geaarde aansluitingen en piekspanning beveiliging. De stekkerdoos is dan echter wel aangesloten op een stopcontact zonder aarde.

Nu heb ik in de volgende situaties ruis:
De boxjes op de achterzijde van de computer aangesloten met USB-voeding uit de achterzijde van de computer.
De boxjes op de achterzijde van de computer aangesloten met USB-voeding uit de voorzijde van de computer.
De boxjes op de voorzijde aangesloten met USB-voeding uit de achterzijde.
De boxjes op de voorzijde aangesloten met USB-voeding uit de voorzijde.
De boxjes aangesloten op de voorzijde met USB-voeding via een USB-telefoonadapter op dezelfde stekkerdoos als de computer.
Een hoofdtelefoon aangesloten op de voorzijde.

In de volgende situaties heb ik geen ruis:
Een hoofdtelefoon aangesloten op de achterzijde.
De boxjes aangesloten op de achterzijde met USB-voeding via een USB-telefoonadapter op dezelfde stekkersdoors als de computer.

Iemand enig idee wat hier de oorzaak van de ruis is en hoe ik dit evt kan oplossen?

Alvast bedankt!

Hallo

"en heb alles aangesloten op een stekkerdoos met geaarde aansluitingen en piekspanning beveiliging. De stekkerdoos is dan echter wel aangesloten op een stopcontact zonder aarde."

Uiteindelijk is alles dus niet geaard.

"Iemand enig idee wat hier de oorzaak van de ruis is en hoe ik dit evt kan oplossen?"

Deze p.c. wel aansluiten op een korrekt geaard stopkontakt.

Peter

Dank voor de reacties. Samengevat zit het dus in de voeding via USB en vermoedelijk de aansluiting op de voorzijde die stoort met de interne bekabeling? Anders kan ik niet verklaren waarom een hoofdtelefoon zonder USB-voeding aan de voorzijde wel stoort en aan de achterkant niet...

Helaas heb ik alleen in de keuken en in de badkamer geaarde stopcontacten zitten, en daar staat vreemd genoeg de computer niet. ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan