vreemde sites geplaatst in microsoft explorer

Status
Niet open voor verdere reacties.

fsasfsas

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2006
beste lezers

Wellicht kunnen jullie me helpen met het volgende: In de "geschiedenis" van de internet explorer van microsoft (op de computer van de kinderen) zitten wat sites waarvan ik denk dat ze niet geschikt zijn voor mijn kinderen. Mijn huisgenoot ontkent echter op de machine gesurft te hebben en geeft als oplossing dat deze sites er door een extern programma (virus??) opgeplaatst zouden moeten zijn. Ze staan echter niet alleen in de geschiedenis (en dus worden ze bovenin de adresbalk van exploren vernoemd als je slechts enkele characters intikt) maar ook google heeft wat zoektermen waardoor je op de sites terecht zou kunnen zijn gekomen. En er zijn ook cookies terug te vinden met dezelfde tijden als waarop er gesurfd zou zijn volgens de explorer. Inmiddels heb ik de geschiedenis zelf maar gewist om het risico te verkleinen dat de kinderen via de adresbalk op deze sites terecht zouden komen.

Ik weet dat er virussen zijn die bv je startpagina van je explorer kunnen wijzigen (dat is overigens niet het geval) maar ik denk zelf eigenlijk niet dat bovenstaande verwijzingen door een virus komen: Voor de goede orde: de pc is nog geen maand geleden helemaal opnieuw op de fabrieksinstellingen gezet, de recentste virusscanners en firewall (mcafee) zitten erop, staan aan en mekkeren niet, en ook de automatische updates zijn ingeschakeld.

Ik vind een virus zelf nogal ver gezocht (...) maar wil er wel zeker van zijn.

Mijn vraag is dus of er virussen oid bekend zijn die dit soort dingen voor elkaar krijgen?

Met dank, Anja

Als er regels in de geschiedenis staan, kan dit veroorzaakt zijn door surfen, en door popups die worden geopend en direct minimaliseren.
Ook kunnen cookies nu binnenkomen.

Maar als de zoektermen ook in google worden onthouden (cookie) en in de adresbalk van explorer is het 99% zeker dat de termen zijn getypt.
De optie heet "Auto-aanvullen". De woorden in die lijst, zijn eerder getypt.

Ik vind een virus zelf nogal ver gezocht (...) maar wil er wel zeker van zijn.
Mijn vraag is dus of er virussen oid bekend zijn die dit soort dingen voor elkaar krijgen?
Virussen en spyware kunnen wel bepaalde pagina's openen of ervoor zorgen dat startpagina's veranderd worden, maar zelfstandig surfen doen ze volgens mij niet. ;) Maar je kunt eens uitgebreid scannen.
Scan op spyware met Ewido Security Suite, Ad-aware SE en Spybot S & D. Update deze programa's voordat je ze gebruikt. Doe ook een online virusscan. Wordt er niets gevonden, plaats dan om helemaal zeker te zijn een HijackThis-log met vermelding van de reden.

Als er regels in de geschiedenis staan, kan dit veroorzaakt zijn door surfen, en door popups die worden geopend en direct minimaliseren.
Ook kunnen cookies nu binnenkomen.

Maar als de zoektermen ook in google worden onthouden (cookie) en in de adresbalk van explorer is het 99% zeker dat de termen zijn getypt.
De optie heet "Auto-aanvullen". De woorden in die lijst, zijn eerder getypt.

Er worden inderdaad wel popups "gekilled" volgens de browser maar de (namen van de )websites zitten ook in de adresbalk van de explorer (dus de auto-aanvullen optie). Al met al vind ik zelf een virus zeer onwaarschijnlijk en ik denk zelf eigenlijk ook dat ze gewoon getyped zijn maar wil daar graag zeker van zijn, aangezien mijn huisgenoot ten stelligste ontkent gesurfd te hebben.

Overigens hebben de cookies allemaal een datum en tijd waarvan ik zeker weet dat de kinderen niet aan de computer gezeten hebben. Ik neem aan de datum en tijd die ze hebben de datum/tijd is van plaatsing op de computer? En dat ik er dan vanuit kan gaan dat er dus hoe dan ook rond die tijd gesurfd is?

groetjes, Anja

Virussen en spyware kunnen wel bepaalde pagina's openen of ervoor zorgen dat startpagina's veranderd worden, maar zelfstandig surfen doen ze volgens mij niet. ;) Maar je kunt eens uitgebreid scannen.
Scan op spyware met Ewido Security Suite, Ad-aware SE en Spybot S & D. Update deze programa's voordat je ze gebruikt. Doe ook een online virusscan. Wordt er niets gevonden, plaats dan om helemaal zeker te zijn een HijackThis-log met vermelding van de reden.

Hoi Guus

De machine staat momenteel weer te scannen en ik zal straks ad-aware en spybot even draaien. Hijjack ken ik niet. Zoekt dat ook virussen?
groetjes, Anja

Hijjack ken ik niet. Zoekt dat ook virussen?
groetjes, Anja
HijackThis kan bepaalde soorten spyware/browserkapingen ontdekken. Het is overigens niet de bedoeling dat je hier zelf dingen mee gaat verwijderen, omdat er zowel goede als slechte items gevonden kunnen worden. Het log moet door een expert bekeken worden: klik.

Datum en tijd van vermelding zijn inderdaad van plaatsing op de pc.
Klopt de tijd van de pc (rechtsonder op je taakbalk) met de werkelijke tijd?
Wie was er toen thuis?
Hebben jullie inlognamen of is de pc vrij toegankelijk?

beste Paul en Guus

Scannen op spyware gaf ook geen resultaten... De tijd van de pc stond overigens ook goed... uiteindelijk maar besloten dat het virusverhaal onzin is. Ik heb mijn huisgenoot hiermee geconfronteerd en jawel, hij had wel degelijk gewoon zitten surfen ondanks eerdere herhaalde pertinente ontkenningen.

Hij had mij en jullie tijd kunnen besparen door hier niet over te liegen (grrr) maar goed, het zij zo.

We zullen het voordeel er maar van zien: ik ben in ieder geval veel wijzer geworden van het detective-werk, heb inmiddels een aardig overzicht van hoe de verwijzingen in zijn werk gaan (index.dat...) en dank jullie hartelijk voor je hulp!

groetjes, Anja

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan