Vreemde situatie na nieuwe windows xp installatie!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Barney

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Beste Forum genoten,
Ik zit met een probleem waar ik tot nu toe nog steeds niet ben uitgekomen!
Het zit zo,
Ik heb hier een Dell Dimension 8400 met sata en Ata aansluitingen.
Nu heb ik op de Sata schijf Windows XP opnieuw geïnstalleerd en dat ging tot de laatste minuten totdat hij opnieuw moest opstarten goed! ( met Sata drivers via f6 )
Maar na het opnieuw opstarten kom ik niet meer in het opstart scherm van Windows om deze te laden en blijft de computer continu opnieuw opstarten net voordat hij Windows zou gaan laden.
MAAR !,
Het vreemde is nu, zodra ik een Ata ( ide ) schijf aansluit en daar op dezelfde manier dezelfde Windows op installeer dan start hij aan het eind van de installatie weer opnieuw op, net zoals met de Sata schijf MAAR nu komt hij wel bij het opstartscherm van de nieuw geïnstalleerde Windows en wordt deze keurig geladen!
Hoe is het mogelijk dat dit wel goed gaat na de nieuwe installatie van XP met de Ata (ide) schijf en niet met de Sata schijf?

Hopelijk kan iemand mij helpen want ik weet het echt niet hoe dit nu op te lossen.
Bij voorbaat mijn dank,
Barney;)

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je snelle reactie.
Wat bedoel je met Combo ?
het is dezelfde SATA schijf die erin zat voordat ik deze moest formatteren en xp opnieuw erop moest installeren ?

Barney

Hoi !

Je moet de schijf waarop je Windows wwilt installeren als eerste (opstart)schijf instellen.

Dit doe je in het bios; nu staat de ATA-schijf als eerste vandaar je probleem.

Greetz,

Harry.

Hoi Harry,
Bedankt voor je reactie!

Ik heb dus een nieuwe xp installatie gedaan op een SATA driver van 160 gb
En op een ATA (ide) schijf van 60 gb
Zodra ik de ATA alleen op het moederbord aansluit dan start windows door en wordt hij netjes geladen en kom ik in XP !
Zodra ik alleen ( wat uiteindelijk de bedoeling is ) de SATA schijf met de nieuwe Windows xp installatie op het moederbord aansluit dan kom ik niet bij het Windows Logo maar start de computer steeds voor die tijd opnieuw op.
Dit is het probleem dus Harry

mvg,
Barney

Hoi !

Als je de Sata-schijf wilt gebruiken om te installeren, zal Windows na de herstart moeten weten waar verder te gaan.
Als er geen afgebroken installatie gevonden wordt, start je PC opnieuw op.

Dit voorkom je om de Sta schijf als EERSTE en de HDD-volgorde te ztten !
Dit doe je in je bios, meestal onder boot (afhankelijk van het merk bios-mobo).

Greetz,

Harry.

Hoi Harry,
Nadat Windows volledig opnieuw geïnstalleerd is, start hij dus opnieuw op, dit hoort want dat doet hij ook als je xp op een ide hdd installeert.
Maar dan begint het probleem, de aller eerste keer na de nieuwe installatie zie je heel even de blauwe balk om Windows te laden en start weer opnieuw op!
Dit blijft zich dan herhalen maar dan zie je zelfs die blauwe balk niet meer en start hij iets eerder opnieuw op dus!
Ik heb en in de bios al verscheidene keren de boot volgorde aangepast zoals,
Sata , CDROM, floppydrive
Sata, verder alles disabled
CDROM , Sata, waarna je op een toets moet drukken om van CDROM te starten maar doe je niks dan start hij door naar de volgende boot! De Sata schijf dus.
Helaas deed elke ingestelde boot volgorde Windows niet normaal starten!
Je ziet ook alle overige Sata schijven staan maar die kan je weer op off zetten! Dus daarmee ook alles geprobeerd.
En nogmaals zodra ik de ide hdd plaats waar ook dezelfde nieuwe xp op geïnstalleerd is dan start Windows wel normaal op, dus het heeft zeker met Sata te maken!
Voor de zekerheid ook nog xp op een andere Sata hdd geïnstalleerd maar ook direct het zelfde probleem!

Groeten,
Barney

Hoi !

Dan heb je mogelijk niet de correcte Sata-drivers geinstalleerd.

Heb je de z.g. ÏDE-mode in het bios al geprobeerd ?

Dan heb je zelfs geen Sata-drivers nodig.

Geef me even de gegevens van je mobo, dan zal ik de correcte installatie-instellingen van het bios voor je doorgeven.

Greetz,

Harry.

Harry, dat kan inderdaad nog de laatste optie zijn daar Windows na f6 van de gegevens van het floppy drive ( Sata drivers van Dell !) zegt dat deze verouderd zijn en kies je toch om deze drivers te installeren dan druk je op 'S maar gebeurt er niks.
Ik zal bij Dell kijken of ik zo het moederbord kan vinden!
Dell Dimension 8400 is de computer.

Zodra ik het weet of de computer open geschroefd heb voor het mobo dan geef ik je hem direct door!
Gr.,
Barney

Dit zou hem volgens internet kunnen zijn Harry:
Dimension 8400 with a OU7077 dell motherboard 800mhz bus with a socket LGA775.
Hopelijk kunnen we hier wat mee!
Gr.,
Barney en
Bij voorbaat mijn dank:rolleyes:

Ps.
Dit vond ik ook,

Dell Dimension 8400 Motherboard J3492

System chip set: Intel 925X Express

DMA channels: eight

Memory Type: DDR2 SDRAM

Memory connectors: four

Maximum memory: 4GB

1 PCI Express Video card slot

4 PCI Card Slot

6 2.0 USB slot

Onboard Lan card

5 Audio connectors for line-in, line-out, microphone, surround, and center/Low Frequency Effects (LFE) channel

Note*
This Motherboard comes with mounting tray for the Dimension 8400 system, But it can be removed if you are putting this in another case

Laatst bewerkt:
Hoi Harry,
Allereerst bedankt voor je toffe en zeker snelle hulp!
Ik ga dit morgenmiddag uitproberen samen met een weer nieuwe installatie van Windows xp.
Dan heb ik ook een computer die nog een floppy voor me kan maken.
Ik houd je zeker op de hoogte.
Nogmaals mijn dank.
Mvg,
Barney:thumb:

Hoi Harry,
Door omstandigheden kan ik je nu pas vertellen dat het probleem is opgelost!
Aangezien ik morgen op de betreffende computer in de bios kan kijken wat ik daarin moest veranderen laat ik deze vraag nog even open om dan morgen hier de oplossing neer te zetten.
Bedankt voor je hulp en wie weet heb ik je hulp nog is nodig!

Groeten,
Barney.

Wat was nu het probleem.
Bij deze Dell Computer moest ik in de bios wat veranderen!
Standaard stond aangevinkt: raid-ahci.
Ik heb toen raid-ata aangevinkt en Windows startte direct door.
Nogmaals bedankt voor de hulp,
Gr., Barney:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan