Vreemde symbolen in beeld.

Status
Niet open voor verdere reacties.

apijtsma

Gebruiker
Lid geworden
29 jun 2007
Hallo,

Al geruime tijd zie ik op Nu.nl van die vierkante of rechthoekige hokjes voor een item of boven een foto. Er staan kleine lettertjes in en hebben dezelfde kleur als de letters van een nieuws item. Ook staan ze wel op andere plaatsen op het scherm. Ik gebruik altijd Mozilla FF. Wat zouden die dingen kunnen betekenen?

Ik heb er 0 last van, en ik gebruik ook (alleen) FF.
Mogelijk adware, dus doe even het volgende (in deze volgorde, want na de fixes van Adwcleaner wordt je pc geherstart):
Junkware Removal Tool
Adwcleaner (doe Scannen en (indien iets gevonden, dus knop is actief) daarna Verwijderen).

Tijs.

Het is nog niet gelukt de symbolen weg te krijgen. Maar als ik Nu.nl via Microsoft Edge open, zie je die blokjes niet. Dus als het iets van adware, malware zou zijn, dan moesten die blokjes toch ook op een andere browser te zien zijn en ook op meerdere sites?

Dat is een foute conclusie: Er is adware die specifiek werkt op Netscape gebaseerde browsers en er is adware die specifiek werkt op Internet Explorer (en varianten, zoals Edge).
Ook je tweede conclusie is fout, want elke webserver heeft zijn eigen content die (bijv.) bij de ene site beter/meer compatible is geprogrammeerd dan op een andere site.

Ik zou beginnen met de instellingen van FF helemaal terug te zetten naar standaardwaarden: Klik op de 3 horizontale streepjes, rechts bovenaan FF, klik het vraagteken, kies Probleemoplossingsinformatie, klik Firefox vernieuwen.
Wordt er niet bij gezegd, maar mogelijk ben je daarmee ook opgeslagen wachtwoorden, favorieten etc. kwijt, dus ik zou eerst een backup van dergelijke gegevens maken met (bijv.) MozBackup.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Gezien de inhoud van de vraag, deze verplaatst van hardware naar de spyware sectie.
Hier komt de vraag beter tot zijn recht.
Succes.

• Download PC Info naar je bureaublad.
  • Unzip en klik op SetupPC Info.
  • Doorloop het installatieproces.

.
Dubbelklik op PC Info.
De scanning wordt nu ingezet...
Na de scanning selecteer je de tab: Logs
Vervolgens check je uitsluitend deze items:
.
  • Software
  • Software Installed List
  • Startup List
  • Running Processes

.
Klik nu op 'Create a log' kopieer en plak deze in je volgende posting

Download de Wise Plugin Manager en plaats een schermafbeelding van de extensies en plugins van je browser.

Bovenin de pagina zie je de blokjes die ik bedoel. Als je erop dubbelklikt zie b.v. de file lengte in apart venster, AEX index, TV enz. Op mijn werk zie ik wel eens naar de KNMI site: ook daar dezelfde blokjes.Scan.jpgScan.jpg

Interessante toelichting, maar begrijp ik goed dat je nog niets met de tips hebt gedaan?
Doe dat eerst maar.

Tijs.

Laatstgenoemde tip wil maar niet lukken, maar ik zal het weer proberen. Vandaar de poging een stukje van Nu. nl in te scannen waarop de symbolen toch redelijk goed te zien zijn.

Laatste tip (die van dorado) is alleen inventarisatie van wat er in Windows actief/geïnstalleerd is.
Ik heb een tip gegeven die direct uitvoerbaar is.

Laten we het grondig aanpakken:
a. Doe het volgende (in deze volgorde, want na de fixes van Adwcleaner wordt je pc geherstart):
Junkware Removal Tool
Adwcleaner (doe Scannen en (indien iets gevonden, dus knop is actief) daarna Verwijderen).
Kijk of na herstart het probleem weg is.
b. Indien a. niet (voldoende) geholpen heeft: Doe de tip in posting #4.
c. Indien ook dat niet geholpen heeft, doe de inventarisatieslag waar dorada het over heeft, voor onze beeldvorming.

Tijs.

Laatst bewerkt:
@apijtsma: Is er nog nieuws over (de resultaten van) de gegeven tips?

Tijs.

Schermopname (2).jpg

De door jullie aangegeven methode lukt helaas niet (kan aan Win 10 liggen?), maar een andere tip op internet (gericht puur op Win 10) lijkt wel te gaan.

a. Lijkt er sterk op dat je alleen tip #4 geprobeerd hebt. Ik zie die genoemde drie horizontale streepjes gewoon in je schermafdruk, rechtsboven in je Firefox scherm.
Die het eens anders (snellere methode):
Vul in op de adresbalk van FF en druk op Enter: about:support
Klik "Firefox vernieuwen..." onder "Firefox optimaliseren" [rechts boven op de getoonde pagina]
b. Heb je Junkware Removal Tool en Adwcleaner nog gedaan, zoals aangegeven in posting #10?

Tijs.

Firefox vernieuwen en optimaliseren heeft geen resultaat gehad. Ook Junkware Removal Tool en Adw cleaner niet. De hokjes met kleine lettertjes erin op bepaalde sites blijven zichtbaar.

Ga weer terug naar about:support en klik aan: Herstarten met uitgeschakelde add-ons.
Kijk wat je dan voor resultaten boekt op nu.nl
Bij mij ziet nu.nl er hetzelfde uit in die modus, dus (in mijn geval) zonder blokje.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Helaas, ook deze actie heeft niets opgeleverd. De hokjes, wat het ook moge voorstellen, blijven zichtbaar.

Op andere sites gebeurt het niet?
Als het op andere sites wel gebeurt, dan zou ik denken dat je een of andere grabber tool hebt geïnstalleerd om plaatjes/media etc. van websites te kunnen downloaden. Dus niet iets in Firefox.

Tijs.

Je gelooft het of niet: de hokjes zijn verdwenen! Het vernieuwen/optimaliseren, herstarten met uitgeschakelde ad ons heeft blijkbaar toch geholpen. Dank voor de tips en hulp.

Dat is goed nieuws.

Graag nog je vraag de status opgelost geven.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan