vreemde tekens in tekstbestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Berichten
2.085
Als ik een tekstbestand in Notepad++ open, dan zie ik daar vreemde tekens instaan met een (hexadecimale??) waarde.
Hoe kom ik erachter welk teken hier wel wordt bedoeld en hoe voer ik deze gegevens in voor een zoek-/vervang-opdracht?
 
Klik eens in het menu op Beeld, vervolgens op Niet afdrukbare tekens. Als daar Alle karakters weergeven aangevinkt staat, zet deze dan uit.
 
Ik heb nu de niet-afdrukbare tekens zichtbaar in mijn bestand.
Maar hoe zoek ik naar bijv.
BelgixEB (de vetgedrukte letters zijn in Notepad++ wit-op-zwart (inverse) weergegeven)?
Ik wil alle dergelijke codes vervangen naar de juiste tekens (in dit geval dus een ë)
 
Het is juist de bedoeling om Niet afdrukbare tekens niet zichtbaar te hebben. Het zal niet nodig zijn de tekens die je noemt te vervangen te vervangen. Ze zullen best goed zijn, ze worden alleen in een andere codering weergegeven. Je kunt in het menu klikken op Codering en daar spelen met de verschillende coderingen tot je de juiste hebt.

Open het bestand ook eens in Windows Notepad. Zijn ze dan ineens goed?
 
Plaats dat bestand, of een gedeelte ervan eens hier.
 
In de loop van de uren was ik al handmatig verder gegaan. Daarom lijkt het vooralsnog niet meer van toepassing...
 
Jammer. Ik had gehoopt er een eenvoudige oplossing voor te vinden.
 
Misschien dat er nog meer "vreemde" codes in zitten.

Het bestand is te groot voor mijn account op helpmij. Het is hier te downloaden.
 
Laatst bewerkt:
Bij mij staat het gewoon goed via zowel, Notepad, Wordpad als Notepad++.
Als ik in Notepad++ de codering op ANSI zet ze ik dezelfde "vreemde" tekens als jij.
De codering is dus UTF8. Als je dat in Notepad++ instelt zou het goed moeten zijn.
Wat ik in #4 opmerkte dus.

Ben benieuwd wat er dan bij jou gebeurd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan