Vreemde verborgen partitie op SSD

Status
Niet open voor verdere reacties.

antonwas

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2006
Berichten
254
Dag allemaal,

Onlangs ontdekte ik in het optimalisatiescherm van mijn SSD dat er een vreemde partitie te zien was met als vreemde naam: \\?\Volume{b7180d9a-0000-0000-0000-40823b000000}\.
Ik heb het vermoeden dat het om een herstelpartitie gaat die is achter gebleven bij het updaten van Windows 8.1 naar Windows 10.
In Schijfbeheer is namelijk het volgende te zien:

Schijfbeheer.png

Mijn vraag is of het inderdaad om de herstelpartitie (449 MB) gaat en of ik deze kan verwijderen?

Groet,
Anton
 
Er staat zelfs bij dat het om een herstelpartitie gaat..
Dus?
Wat ik doe in geval van twijfel: een image van de hele schijf maken... en het liefst nog een kopie ervan..
Dan de partitie weggooien en kijken of het herstel nog werkt...

Nok?...alles weer terugzetten... ok... dan is het ok en kun je met de ruimte doen wat je wilt...
 
Daar er in dit geval glashelder bij staat dat het om een herstelpartitie gaat, zou ik de moeite niet eens nemen om het uit te testen.
Dit topic leest trouwens ietwat 'vreemd', er zijn kennelijk berichten verwijderd?
 
Ik zie dat ik mijn vraag een beetje onduidelijk gesteld heb. Het gaat om 2 vensters. Het eerste venster is het venster Optimaliseren (geen afbeelding bijgevoegd). Hier staat het station met die vreemde \\?\volume{.....} naam. Het tweede venster is Schijfbeheer (zie bijgevoegde afbeelding). Daarin is dus een herstelpartitie te zien die ik als zodanig zelf ook wel herken.

Nu is mijn vraag of dat station met die vreemde naam (\\?\volume{.....}) verwijst naar de herstelpartitie zoals te zien in de afbeelding van Schijfbeheer.

Zo niet, weet iemand dan wat zo'n vreemd station inhoudt?

Hopelijk is het nu wat duidelijker.

Groet,
Anton
 
Waar heb je dat 'optimaliseervenster" geopend, dan kunnen we op onze eigen computer even kijken?

Nog handiger is natuurlijk om ook even van dat optimaliseervenster een plaatje bij te voegen.
 
Bij deze:

Stations optimaliseren.png

Bekende weg waarschijnlijk: rechtsklikken op station C:\ --> Eigenschappen --> tab Extra --> knop Optimaliseren.

Het gaat dan om het laatste station.

Groet,
Anton
 
Helemaal niets mee doen. Dat is een door Windows aangemaakte (kleine) partitie, die van 350 MB. Da's dus niet de herstelpartitie.
 
De partitie van 350 MB (door systeem gereserveerd) staat netjes vermeld in beide vensters.
Het gaat mij om die onderste partitie uit het venster Stations optimaliseren. Met die vreemde naam: \\?\Volume{...}
Hoort die bij de partitie van 350 MB of is het heel wat anders? En wat voor anders is het dan?
 
Dat is dezelfde als die in je eerste plaatje (bericht 1) als eerst genoemde op de C schijf staat. Daarom sschreef ik in mijn vorige bericht dat het een door Windows (tijdens de installatie) aangemaakte partitie betreft. Het bevreemdt mij overigens wel dat die ruim 300 MB is, maar dat komt misschien door Win 10. Onder Win 7 is die partitie zo'n 100 MB.

[edit] onder Win 10 op een andere laptop van mij is die partitie 260 MB [end edit]
 
Laatst bewerkt:
Nu wordt het duidelijk, maar dan gaat het dus toch om de herstelpartitie (die van 449 MB). Het is namelijk zo dat wanneer je een station in het bovenste gedeelte van het venster Schijfbeheer aanklikt, het bijbehorende balkje in het onderste gedeelte van het venster geselecteerd wordt (schuine grijze strepen erdoor). Zoals te zien is in mijn eerste plaatje van bericht 1 is het bovenste station aangeklikt en daarmee de herstelpartitie van 449 MB geselecteerd. Het gaat dan toch om de herstelpartitie (449 MB) en niet de systeempartitie van 350 MB. Is dat goed gezien?
 
De herstelpartitie is een andere dan de door Windows tijdens de installatie aangemaakte (relatief) kleine partitie.
Een herstelpartitie wordt dor de machine fabrikant gemaakt en van bestanden voorzien, de partitie met die 'rare' naam is door Windows tijdens de installatie aangemaakt.
 
2 berichten zijn door 1 reageerder zelf verwijderd en de rest heb ik opgeschoond in de veronderstelling dat het topic nu duidelijker is.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan