vreemde zaak rond Client voor Microsoft-netwerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Generaal

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2000
Ik heb een netwerk met 3 PC's tweemaal Win XP met SP2 en eenmaal win98SE. De PC zijn met elkaar verbonden via UTP kabels op de ADSL router.
Als ik op mijn XP machine de client voor microsoft-netwerken installeer heb ik netwerk maar kan ik niet het internet op en andersom als ik de client niet installeer heb ik wel internet maar geen netwerk.
Ik kan in beide situaties wel pinggen naar de router en naar de andere PC's.

En nu komt het....

Als ik de client heb geinstaleerd maar nog niet opnieuw heb opgestart kan ik zowel internetten als netwerken, maar zodra ik de instelling zo laat maar tussendoor de pc opstart is de internetverbinding verdwenen.
Er is dus na opstarten iets gewijzigd ....

Het probleem doet zich consequent voor en alleen op 1 van de 2 xp machines. De andere XP werkt normaal met de client aan en beide functies tegelijk werkend.

Ik heb allerlei instelling met de firewall getest (zowel Zonelarm als de XP-firewall) maar dat maakt voor deze kwestie geen verschil.

Op aanraden van Micrsoft helpdesk heb ik SP2 er af gehaald en er weer opnieuw geinstalleerd (in veilige modus) maar deze tijdrovende actie maakte geen verschil. Het probleem deed zich ook voor zónder SP2 dus daar lag het niet aan.

Nu wend ik me tot de helmij-familie. Wie heeft er een suggestie?

Martin

Netwerken.. Praat me er niet van (zat ervaring :()

Heb je al eens geprobeerd om:
- In apparaatbeheer ALLE netwerkapparatuur eruit te gooien (op alle PC's)
- Dan opnieuw op te starten
- Dan netwerkdingen opnieuw installeren
- Dan netwerk opnieuw opbouwen?

Werk je met vaste IP's of laat je ze toewijzen?

Heb je al eens geprobeerd om:
- In apparaatbeheer ALLE netwerkapparatuur eruit te gooien (op alle PC's)
- Dan opnieuw op te starten
- Dan netwerkdingen opnieuw installeren
- Dan netwerk opnieuw opbouwen?

Dat soort acties heb ik wel op 1 PC geprobeerd, maar niet op alle. Ik stel dat ook liefst uit, want wie weet wat ik me dan weer op de hals haal.
Overigens, door onderdelen te verwijderen en terug te zetten heb ik in het verleden wel eens zaken weer draaiend gekregen. Onder andere bestands- en printer deling opnieuw installeren leverde me weer verbinding op. Blijkbaar worden zaken vanaf de Windows-XP-installatiediskette niet altijd goed neergezet.

Ik heb ook al heel lang gezocht naar fouten in de services, maar mijn kennis daarover is beperkt.

Werk je met vaste IP's of laat je ze toewijzen?
In mijn netwerk krijgen de PC's een IPnummer uitgedeeld van de router, de range is 10.0.0.150 en volgende nummers.

inmiddels heb ik iemand van Microsoft gesproken en weer een en ander geprobeerd.
Ten eerste ik moet het probleem anders benaderen.
1. Als de client aan staat heb ik geen internetverbinding dat is het echte probleem.
2. Als ik dat in veilige modus doe heb ik zowel internet als netwerk, dus het zit hem in een toepassing die ik opstart.
3. Als ik via MSconfig alle niet-microsoft toepassingen uitschakel in normale modus, heb ik het probleem weer terug.

Ik had in november Norton Antivirus en internet security vervangen door McAfee.
Een suggestie van microsoft was dat er wellicht wat Norton restanten waren blijven hangen. Norton installeert nogal wat virtuele hardware, waardoor dit probleem zou kunnen ontstaan. Met RNAV en RNIS (resp remove Norton anti-virus en Norton internet security) zou ik resultaat moeten boeken. De website van Symantec biedt deze downloads echter niet meer.
Voorzover ik kan zien is er geen Norton meer op mijn PC aanwezig. Probleem duurt echter normaal voort.

I keep trying and do not despair.
Het is gelukkig mijn hobby en niet mijn beroep.

Ik weet niet waar je hebt gekeken bij Symantec, maar na een zoek actie op RNIS/RNAV heb ik er kegio gezien (en te downloaden of copieren).

Erwin

Misschien een tip: Kijk eens bij de protocollen, daar staat vaak een volgorde in welke ze aangesproken worden. Misschien staat daar tcp/ip niet bovenaan, wat de problemen kan verklaren.
Zit hier onder nt ... en weet zo snel niet hoe dat onder XP zit.

Even twee reacties:
Protocollen ik kan wel iets vinden, maar kan geen volgorde veranderen.

De programmas RNIS en RNAV heb ik inmiddels gerund, zonder resultaat

Ik heb besloten tot het opnieuw installeren op een lege schijf van Windows XP

Martin

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan